Klassekampen har dessuten intervjuet leder i Muslimsk Studentersamfunn, Usman Rana, som tar skarp avstand fra truslene. Selv om Deepikas bekledning og dansestil ikke harmonerer godt med islam, mener Rana uansett at truslene rettet mot medlemmer av Thathaal-familien er fundamentalt uislamske.
– Kommentarene er av en helt uislamsk og forkastelig karakter, og det er ikke annet å gjøre enn å fordømme slike trusler og utfall, sier han til Klassekampen.
– Er det også uislamsk å vise bar rygg slik Deepika gjorde?
– Ja, islam har sine regler for bekledning både for menn og kvinner, men vi kan ikke kreve at alle følger islam
– Så når Deepika viser bar rygg og Adil danser i tettsittende singlet, følger de ikke islam?
– Nå legger du ord i munnen på meg. Islam handler om selvdisiplin, men det er valgfritt om man vil følge islam eller ikke.
Rana etterlyser en bred og substansiell verdidebatt om hva det vil si å være en god muslim.
– Offentlige personer som både meg selv og Adil må tåle å bli møtt med konstruktiv kritikk, men den bør være kjemisk fri for banneord og andre hatske, barnslige utfall. Når det er sagt mener jeg vi må få en substansiell debatt om hva som er en god muslim eller ikke. Det reflekterer en større verdidebatt i det norske samfunn om hva det vil si å være et godt menneske, sier Rana.
Adil Thathaals ideal er å inspirere mennesker til «å drite i strømmen og følge drømmen»
Rana mener Thathaal dermed står for et egosentrisk selvrealiseringsideal som han personlig er skeptisk til.
– Livet er ikke bare en drøm. Livet handler ikke kun om å forfølge og realisere sine egne og personlige drømmer. Jeg mener vi ikke har kommet til verden alene, vi må leve for prinsipper, for en sameksistens og for andre mennesker, sier lederen i Muslimsk studentsamfunn.
HRS betrakter det som ubetinget positivt at Rana så krystallklart fordømmer truslene mot Thathaal-familien, selv om han også mener at Deepikas oppførsel er uislamsk. HRS hilser også en offentlig verdidebatt om hva det vil si å være en god muslim hjertelig velkommen. Dersom den debatten kommer, kan man bare håpe at den vil bli så bred og substansiell som det Rana ønsker. Da vil det nemlig være svært interessant for oss ikke-muslimer å få en substansiell, teologisk forklaring på hvordan man både kan være en god, praktiserende muslim, og samtidig ta avstand fra de tvangsmidler som islamsk lovgivning tradisjonelt foreskriver for dem som, på ulikt vis, bryter med islams sedelighetskodeks.