Hege Storhaug, HRS
EU-kommisjonen er misfornøyd med medlemsstater som prøver å tette hullene i innvandringspolitikken som har oppstått etter en rekke dommer i EF-domstolen, som i Metock-saken fra juli i år, der illegale innvandrere fikk familiegjenforening etter giftermål med EU-borgere. I en ny rapport fra kommisjonen, mener kommisjonen å ha funnet regelbrudd i samtlige EU-land som ikke har tatt forbehold på utlendingsfeltet, melder Kristeligt-Dagblad.dk.
Landene bliver kritiseret for ikke at sikre børns rettigheder, for at sætte kravene til for eksempel formue, bolig eller beskæftigelse for højt, for at kræve at folk skal have været gift i for lang tid (…).Derudover har man et horn i siden på de integrationsprøver og sprogkrav, som flere lande har sat op. Blandt andet stiller både Tyskland, Frankrig og Holland krav om, at dem, som vil familiesammenføres, skal kunne tale eller være i gang med at lære det lokale sprog. Og Holland kræver, at der tages en integrationstest på et konsulat i det hjemland, man vil familiesammenføres fra. Det er der i princippet ikke noget galt med, medmindre det bliver gjort for at sætte forhindringer op, så det bliver uproportionalt dyrt og besværligt for den enkelte at gøre det, hvilket Kommissionen nu er i gang med at se nærmere på.Reglerne om familiesammenføring er EU’s første rigtige forsøg på at skabe fælles regler på integrationsområdet og kom allerede skidt fra start. EU-Kommissionen måtte således lægge ud med at sende vrede breve til 19 af landene for overhovedet at få dem til at gøre brug af reglerne, og flere lande har allerede været sendt på besøg hos EF-dommerne i Luxembourg for ikke at overholde direktivet.Derfor har Kommissionen set sig nødsaget til at påminde dem om, at de faktisk har en forpligtelse til at give familiesammenføring.
EU ser nå muligheten for at flere land vil bli trukket inn for Eus domstol. Man ønsker at familieinnvandring skal ha gode kår ettersom dette er en lovlig form for innvandring.
Første skridt er at skabe klarhed om implementeringen og identificere problemerne, næste fase er så at få dem løst på en eller anden måde, lyder det fra justitskommissær Jacques Barrots talsmand Michele Cercone, der ikke udelukker, at det kan komme til at betyde en tur rundt om EF-Domstolen for nogle lande.Men samtidig lægger EU-Kommissionen op til, at man i nær fremtid vil forsøge at styrke reglerne yderligere på området, og på den måde tage konsekvensen af, at familiesammenføringer i dag er en af de største kilder til lovlig indvandring i EU. Derfor vil man prøve at lægge grunden til et nyt direktiv snarest muligt.
Samtidig sies det i en rapport fra Eurostat, at EU, inkludert Storbritannia, vil trenge 50 millioner nye immigranter fra Afrika innen 2050 for å stå i mot synkende europeiske befolkning og for å opprettholde befolkningsantallet. Rapportens opphavsmann, det franske medlemmet av EU-parlamentet Francoise Castex, vil at alle nye immigranter skal ha full tilgang til velferdsgoder som sosisaltrygd. Et ”blå kort-system” skal også gi dem fulle arbeidtakerrettigheter.
The report, by French MEP Francoise Castex, calls for immigrants to be given legal rights and access to social welfare provision such as benefits.
Ms Castex said: “It is urgent that member states have a calm approach to immigration. To say ‘yes’, we need immigration … it is not a new development, we must accept it.”
The proposals include the creation of a “blue card” system, based on the American green card, that provides full working and welfare rights.
Blue card holders would be entitled to move freely across the EU, setting up home in any of the 27 member states.
It states: “Countries with low fertility rates could require a significant number of immigrants over the coming decades if they want to maintain the existing number of people of working age.»
“Having sufficient people of working age is vital for the economy and for taxrevenue.”
I artikkelen i Daily Express: Secret plot to let 50million African workers into EU fremkommer det ingen problematisering av kostnadene den enkelte innvandrer bærer med seg gjennom livsløpet i Europa, ei heller om det skal gis familiegjenforening, eller hvilket press høy innvandring vil legge på infrastruktur, eventuelt om arbeidsforholdet skal være av en avgrenset periode. Dagens innvandring koster allerede Europa dyrt, eksemplifisert ved at i Danmark og Sverige stipuleres årlige utgifter til 30 – 50 milliarder kroner. Sir Andrew Green i tenketanken Migration Watch i Storbritannia, peker på at allerede med dagens innvandring, må Storbritannia bygge syv byer på størrelse med Birmingham i løpet av neste 25 år.
Et annet spørsmål er om en politikk som gjør Europas opprinnelige befolkning i mindretall innen noen tiår, har demokratisk forankring, og hvilken sosial uro som EUs politikk kan skape på sikt.
Forslagene om masseinnvandring fra Afrika er en del av Afrika-EU samarbeidsavtalen signert i Portugal i 2007. Her oppfordres det også til en skånsom/human behandling av allerede millioner av illegale innvandrer i Europa.