Rita Karlsen, HRS
VIF har tydeligvis ikke særlig kunnskap om verken hijab eller islam, men de burde uansett ikke begynne å blande fotballeffekter og religiøse effekter. Dessuten er det begredelig at nettopp VIF, med sin egen aksjonsgruppe mot rasisme, gjør seg til misjonær for islam ved å lage sin egen VIF-hijab. Hvordan tror VIF at andre supportere vil reagere – være seg kristne, jøder eller ikke-religiøse? Skal disse og andre også tilbys sin egen verdieffekt? Hvor skal den grensen gå? Skal VIF også godta en egen VIF-naziuniform? Klubben representerer tross alt over 50 ulike nasjoner, så kimen til konflikter kan godt legges til rette ved å innføre klubbeffekter i religiøs eller politisk innpakning.
På VIFs hjemmeside kan vi lese at det er Vålerenga mot rasisme som sammen med The Fasion House of Badr lanserer klubbens egen hijab.
– Vi vet det er mange muslimske jenter som holder med Vålerenga. Vi ønsker at de skal føle seg hjemme på vår arena. Hijaben blir en supportereffekt på lik linje med skjerf og caps, sier leder for Vålerenga mot rasisme Knut Akselsen.
– Dette gir alle i klubben en fin mulighet til å bli kjent med de ulike kulturer, samtidig som vi bygger vennskap på tvers av livssyn og nasjonalitet, sier Akselsen.
Hvordan VIF skal begrunne at en VIF-hijab legger til rette for å bli kjent med andre kulturer, det må i så fall være andre religioner som menes, er meg en gåte. På en fotballarena er det vel den felles interessen for fotball som skal være sentral, ikke hvilke andre verdier en måtte stå for. Det er vel det som er så essensielt med idrettsarenaen som en integreringsarena. Jeg ser heller ikke at hijaben skal tjene som en effekt for å bygge vennskap på tvers av livssyn og nasjonalitet, like lite som jeg mener at hijaben skal forhindre slikt vennskap. VIFs legitimering av hijaben gjør det dessuten enda vanskeligere for muslimske jenter som ikke ønsker å bruke hijab, noe VIF umulig kan ha forstått.
Dette er en lite gjennomtenkt beslutning fra VIF, som det er å håpe at ingen andre idrettslag kopierer.