Hege Storhaug, HRS
Souad Sbai, representant for Silvio Berlusconis parti Frihetens folk, sier hun ”er sint på norske myndigheter som er så passive i dette spørsmålet. De sier at alle kulturer er vakre, men denne holdningen fører til kvinneundertrykkelse”. Sbai har vært en frontfigur i Italia mot undertrykkelse av kvinner, både som redaktør av et arabisk tidsskrift og som sentral i en forening for marokkanske kvinner i Italia. For tre år siden entret hun den italienske nasjonalforsamlingen, som antakelig vil forby ansiktstildekning i neste uke. Det italienske senatet forventes å følge opp med forbud senere denne høsten, skriver Aftenposten (ikke på nettet).
Sbai mener å ha sett en helt annen islam i Europa enn i hennes fødeland Marokko:
”Jeg vokste opp i Casablanca. Jeg er muslim, og det islam jeg lærte var en åpen og fredelig religion. Det islam jeg fant i Europa var helt annerledes, en ekstrem variant. Problemet er ikke islam. Problemet er ekstremisme og terrorisme. (…). Burka og niqab har ikke noe med islam eller religion å gjøre. Det er et middel for mannen til å undertrykke kvinnen. Det gjør at man ikke kan jobbe, delta i samfunnet fullt ut, kommunisere, puste. Det er nedverdigende.”
Sbai får ikke støtte av Unionen av islamske samfunn (Italias svar på Islamsk Råd Norge), som mener at ”et slikt forbud vil kriminalisere dypt religiøse kvinner”. Også Amnesty International (AI) og Human Rights Watch (HRW) er kritiske til forbud. ”Muslimer i Europa føler seg svært utsatt, og det siste de trenger er dette,” sier representant for HRW (hvilke muslimer føler seg svært utsatt? Kan påstanden kildebelegges?) AIs representant hevder at lovforslaget er ”en populistisk lov som er enkel å gjennomføre i en økonomisk krisetid for å kapre stemmer”. AI har for øvrig tidligere uttalt at burka og niqab er et islamsk uttrykk og at bruk av plaggene omsluttes av ytringsfriheten.
Jan Bøhler i Ap tror på dialog som løsning i Norge. Siv Jensen tror Norge vil få et lovforbud på sikt. Jensen mener å ha observert mer bruk av ansiktstildekning ”i Oslos gater i de senere uker og måneder”. Hun sier hun ikke kan dokumentere dette. Det er ikke underlig all den tid det ikke foreligger forskning på feltet. Det man kan slå fast dog, er at debatt om burka og niqab ikke var aktuell før et stykke inn i det nye årtusenet, som har sammenheng med nettopp bruk av plaggene. Og det er ingen tegn, oss bekjent, til at bruken er på tilbakegang. Tvert om.
I artikkelen fremkommer det at det ikke bare er innført forbud mot ansiktstildekning i Frankrike, Belgia, og flere spanske byer, men også i Aserbajdsjan og Bosnia. Særlig sistnevnte land er svært interessant i et europeisk perspektiv. Jeg finner på nettet at et forslag om forbud mot ansiktstildekning ble debattert i Bosnia i fjor. Jeg finner ikke dokumentasjon på det ble vedtatt et forbud.