I fire dager har den unge hijabkledde kvinnen, Faten Mahdi Al-Husseini, blitt hyllet og sitert, og bildet og historien om henne har faktisk gått verden rundt. Hun er blitt jenta som «taler ekstremismen midt imot». Jeg vet ikke om det var flere enn meg som reagerte i første omgang på antrekket til jenta; den stramme hijaben – som er selve kjennetegnet, uniformen til islamske fundamentalister.Dernest reagerte jeg på språkbruken hennes: «Dere følger ikke islam. dere følger djevelen».
Det har i hvert fall kommet et par reaksjoner, innimellom all hyllesten, i form av innlegg som tar til orde for å se nærmere på religionen, dvs belyse ideologien islamisme – og ikke minst ta tak i hvem som hjernevasker ungdom til å bli ekstremister.
Likevel har jeg faktisk ikke sett ett eneste sted – her til lands eller i utenlandsk presse, at noen har spurt denne nydelige fredsengelen som påsto i intervju i går, «Profeten sto for frihet, fred og skjærlighet (sic)»: Hvor har du lært det? Hvilken moske hører du til? Du sier du vil reise rundt i hele Norge å forkynne «sann islam» – hvor lærer man det?
Ingen har spurt henne. Så vidt jeg har sett.
Hvis de hadde gjort det, ville de funnet ut at hun tilhører trossamfunnet Tauheed som har svært tette bånd til Iran. En norsk shiamoske som i årevis har blitt beskyldt for å importere iransk-utdannede imamer som forkynner hat mot vesten.
Et søk på ungdomsgruppa til moskeen, som Faten er aktiv medlem av, viser nettopp at også her foregår islamistisk hjernevask – bare at det dreier seg om shiamuslimsk islamisme, med hjernevaskende predikanter sponset av Iran og hentet hit, også i likhet med sunniekstremistene, via Storbritannia.
På sin «Kickoff» i februar hadde eksempelvis Ungtauheed Islamiccenter, som Faten er medlem av Sheikh Ahmed Haneef på besøk. Han er en konvertitt, opprinnelig fra Trinidad, oppvokst i Canada – tidligere venstreradikaler som ble shiamuslim i 1980 og flyttet til Iran i 1993 med familien for å ta religiøs utdannelse der. I Storbritannia tilhører han gruppa «LovequranUK»
Gruppa er kjent for i høy grad å promotere det iranske terror-regimet og arrangerte i juni en kampanje i regi av det iranske regimets «World Forum for Proximity of Islamic School of Thought» (WFPIST)
«Stand for Peace UK» advarte mot dem ved bl.a å legge ved fullstendig liste over gjesteforeleserne som gruppa benyttet seg a:
Ayatollah Mohsen Araki, bror av sjefen for Irans Revolusjonsgarde, er generalsekretær i World Forum for Proximity of Islamic Schools of Thought – en posisjon som han ble utnevnt til av Ayatollah Ali Khamenei selv. Han har tidligere vært Khamenei sin personlige utsending til Storbritannia og et medlem av Irans Assembly of Experts. Han har hatt møter med Hizbollah-leder Hassan Nasrallah, og tar til orde for dødsstraff for frafall.
Araki var også en av grunnleggerne av Irshad Trust, som sto bak en britisk muslimsk skole som ble berømt for å lære bort at ikke-muslimer er «skitt».
Mohammad Ali Shomali er en senior iransk geistlig som fungerer som leder for Department of Religions på Imam Khomeini Education and Research Institute i Qom, Iran. Instituttets grunnlegger og «guiding light» er «erkekonservative» Ayatollah Mesbah Yazdi, som regnes for å være «den mystiske mentor til Irans president Mahmoud Ahmadinejad.»
I kjølvannet av den amerikanske invasjonen av Irak i 2003, hadde instituttets offisielle publikasjon, Parto-Sokhan, annonser som førte til rekruttering av anslagsvis 55.000 unge iranere for regimets «Elskere av Martyrdom [Selvmordsbomber] Garnisonen», som ble utplassert i Irak.
Noor Siddiqi er viserektor og dosent ved Hijaz College islamske universitet i Warwickshire.Høgskolen etablerte Storbritannias første Sharia domstol i 2007 i regi av Faisal Siddiqi (Noors yngre bror), som fortalte reportere at «britiske samfunnet var ikke klar» for slike straffer som «halshugginger, offentlige pisking og avkapping av tyvers hender” … Men han la til at hvis samfunnet ble mer «sivilisert», måtte ”de som brøt loven forvente å motta denne høyeste grad av straff.»
Musharaf Hussain er leder for «Muslim Hands», en islamsk organisasjon som angivelig gir midler til Hamas gjennom sitt veldedighetsarbeid i Gaza. Hussain har blitt beskrevet av Daily Star som «en islamsk lærd med anti-vestlige holdninger», og har blitt filmet der han omtaler ikke-muslimer med den nedsettende betegnelsen «kuffar», og oppfordret muslimer til å bekjempe dem, ”fordi de er tyranner,» og legger til : «Dette er grunnen til at Koranen sier at du skal komme deg ut – om du er lett bevæpnet eller tungt bevæpnet, om du har alle midler eller ikke, må du ta del i denne jihaden.»
Merlin Miller er en amerikansk politiker som i 2012 var presidentkandidat til partiet American Third Position, et parti som forfekter den hvite raseoverlegenhet. Han mener at jøder har kontroll over … mainstream media, og har uttrykt total enighet i utsagnet om at «homofili og andre perversiteter, [som] blanding av raser» ødelegger det amerikanske samfunnet. Han har også sagt: «Jeg vil ikke at mine døtre gifter seg med folk fra andre raser», og han har hatt møter med, og roste den tidligere iranske presidenten Mahmoud Ahmadinejad.
Dette var altså en kort presentasjon av noen av de ansvarlige som kommer hit og hjernevasker muslimsk ungdom i norske shiamoskeer.
– De kaster ikke bomber, de hjernevasker, ble det advart i forbindelse med demonstrasjonen lørdag. Til og med Dagbladets Marie Simonsen skrev i etterkant: «Da bør neste oppgjør være med hjernevasken.» Får vi da endelig noe oppgjør fra den kanten, også? Bratt læring er vel bedre enn ingen læring?
Og hva med Erna Solberg, som lykkelig siterte hadith i appellen sin?
Solberg vil sikkert bli spurt om midler fra regjeringen til å sende den lille fredsrepresentanten for den iranskfinansierte moskeen rundt på norske skoler. Da er det er viktig å huske på at det bare er ett år siden den samme Erna vurdere å sende styrker til Syria, uten FN-mandat, for å sloss MOT disse «sanne» shiamuslimene som denne jenta representerer.
Er det lurt av en statsminister i et sekulært demokrati på hjemmebane å ta stilling i krigen mellom «Sann Islam» vs «Djevel Islam». Eller var det vice versa?
Og når kommer egentlig oppgjøret med ideologien og hjernevask i norske moskeer?