Systematisk voldtekt av jenter og kvinner fra yezidi-minoriteten er blitt en stor del av terrororganisasjonen Den islamske stats (IS) fundament og radikale teologi siden IS 3. august 2014 formelt gjeninnførte slaveri som samfunnsinstitusjon.
Angrepet mot den religiøse minoriteten yezidiene i Nord-Irak samme dag var planlagt i forveien for å skaffe sexslaver, skriver Rukmini Callimachi i en nøktern, men grusom artikkel i New York Times.
– Offensiven mot de yezidiske landsbyene var like mye en seksuell erobring som den var for å utvide territoriell kontroll, sier ekspert på yezidi-minoriteten ved universitetet i Chicago, Matthew Barber til Callimachi.
Menn og gutter ble ført vekk og skutt, mens barn, jenter og kvinner ble ført vekk i lastebiler.
Sexslavene blir fordelt mellom IS-krigerne som krigsbytte, men blir også flittig brukt som redskap for å rekruttere frustrerte menn hvis tilhørighet til konservative muslimske samfunn gjør det vanskelig å oppnå sex utenfor ekteskapet.
Interviews with 21 women and girls who recently escaped the Islamic State, as well as an examination of the group’s official communications, illuminate how the practice has been enshrined in the group’s core tenets.
Og IS-medlemmene voldtar til og med mindreårige jenter med liv og lyst:
– Rett før han voldtok den 12 år gamle jenta, tok IS-krigeren seg tid til å forklare at det han snart skulle gjøre ikke var en synd. Fordi den mindreårige jenta praktiserte en annen religion enn islam, ga koranen ham ikke bare rett til å voldta henne – den godkjente og oppmuntret til det, insisterte han.
– Han bandt hendene hennes og kneblet henne. Så knelte han ved siden av sengen og henga seg til bønn, før han kravlet oppå henne. Da det var over, knelte han i bønn igjen og omsluttet voldtekten med religiøs hengivelse.
– Hele tiden sa jeg at det gjorde vondt og at han skulle stoppe, forteller jenta, hvis kropp er så liten at en voksen kan omslutte midjen hennes med hendene. – Han sa til meg at han i henhold til islam har rett til å voldta en vantro. Han sa at han kom nærmere Allah ved å voldta meg, sier jenta i et intervju.
Etter 11 måneders sexslaveri hos IS unnslapp hun og oppholder seg nå sammen med familien i en flyktningleir.
Handelen med yezidiske jenter og kvinner har skapt en hel infrastruktur, med et nettverk av varehus hvor ofrene blir holdt, egne rom hvor kvinne blir inspisert og markedsført og en hel flåte av busser som transporterer dem.
I 2014 ble til sammen 5270 yezidier bortført og minst 3.144 er fortsatt i fangenskap. For å styre sexslaveriet har IS utviklet et detaljert byråkrati, som inkluderer salgskontrakter tinglyst av IS`shariadomstoler.
Og ikke minst: sexslaveriet har blitt et etablert redskap for å rekruttere menn fra konservative muslimske samfunn, hvor tilfeldig sex er tabu og dating er forbudt.
IS gir ut retninslinjer og veiledninger for slavehold, blant annet en lang «bruksanvisning» utgitt av Den islamske statens forsknings- og fatwadepartement.
Repeatedly, the ISIS leadership has emphasized a narrow and selective reading of the Quran and other religious rulings to not only justify violence, but also to elevate and celebrate each sexual assault as spiritually beneficial, even virtuous.
Bilde av IS` prisliste for sexslaver.
– Hver gang han kom for å voldta meg, ba han først, sier 15 år gamle «F» til New York Times. Hun ble solgt til en jihadist i 20-årene.
Han gjentok at det var ibadah, som er et ord fra islamske skrifter og betyr tilbedelse.
– Han sa at å voldta meg var hans bønn til Allah. Jeg sa at det du gjør mot meg er galt og vil ikke bringe deg nærmere gud. Han svarte: Nei, det er tillatt. Det er halal, forteller tenåringen, som unnslapp ved hjelp av smuglere i april etter å ha vært sexslave i ni måneder.
Fifteen-year-old F says her family of nine was trying to escape, speeding up mountain switchbacks, when their aging Opel overheated. She, her mother, and her sisters — 14, 7, and 4 years old — were helplessly standing by their stalled car when a convoy of heavily armed Islamic State fighters encircled them.
“Right away, the fighters separated the men from the women,” she said. She, her mother and sisters were first taken in trucks to the nearest town on Mount Sinjar. “There, they separated me from my mom. The young, unmarried girls were forced to get into buses.”
The buses were white, with a painted stripe next to the word “Hajj,” suggesting that the Islamic State had commandeered Iraqi government buses used to transport pilgrims for the annual pilgrimage to Mecca. So many Yazidi women and girls were loaded inside F’s bus that they were forced to sit on each other’s laps, she said.
Once the bus headed out, they noticed that the windows were blocked with curtains, an accouterment that appeared to have been added because the fighters planned to transport large numbers of women who were not covered in burqas or head scarves.
Callimachi skriver at Fs vitnemål, inklusive beskrivelsen av transporten og bussene, blir bekreftet av 12 andre ofre hun har intervjuet. Til tross for at de ble kidnappet fra forskjellige steder, beskriver de alle lignende omstendigheter.
De ble fraktet til byer, hvor de sperret inne. Noen i dager, andre i månedsvis. Deretter ble de lastet inn i busser og sendt i mindre grupper til Syria eller andre steder i Irak, hvor de ble solgt og kjøpt for sex.
Bildet er tatt fra et videoklipp som skal være fra et av IS` slavemarkeder.
– Det var planlagt hundre prosent på forhånd, sier yezidi-aktivist Khider Domle til Callimachi. Han vedlikeholder en detaljert database over ofrene og forteller at IS allerede hadde klartgjort bygninger med madrasser og forsyninger nok til å holde hundrevis av mennesker fanget.
Callimachi skriver at også rapporter fra Human Rights Watch og Amnesty International viser hvor organisert IS sexhandel i realiteten er.
They each described how three Islamic State fighters walked in, holding a register. They told the girls to stand. Each one was instructed to state her first, middle and last name, her age, her hometown, whether she was married, and if she had children.
For two months, F was held inside the Galaxy hall. Then one day, they came and began removing young women. Those who refused were dragged out by their hair, she said.
…
It was there in the parking lot that she heard the word “sabaya” for the first time.
“They laughed and jeered at us, saying ‘You are our sabaya.’ I didn’t know what that word meant,” she said. Later on, the local Islamic State leader explained it meant slave.
“He told us that Taus Malik” — one of seven angels to whom the Yazidis pray — “is not God. He said that Taus Malik is the devil and that because you worship the devil, you belong to us. We can sell you and use you as we see fit.”
Det ser ut til at IS utelukkende baserer sexslaveriet sitt på jenter og kvinner fra yezidi-minoriteten. De har enda ikke forsøkt å slavebinde kvinner fra andre religiøse minoriteter, sier Samer Muscati i Human Rights Watch til New York Times.
Ifølge Matthew Barber kan det skyldes at yezidiene er polyteister som har en muntlig, fremfor skriftlig tradisjon. I IS` øyne gjør det dem til vantro og enda mer foraktet enn jøder og kristne, som er antatt å ha en begrenset beskyttelse i koranen som «bokens folk».
I deres eget nettmagasin Dabiq har da også IS gjort det klart at det å slavebinde yezidiske jenter og kvinner var planlagt på forhånd:
“Prior to the taking of Sinjar, Shariah students in the Islamic State were tasked to research the Yazidis,” said the English-language article, headlined “The Revival of Slavery Before the Hour,” which appeared in the October issue of Dabiq.
The article made clear that for the Yazidis, there was no chance to pay a tax known as jizya to be set free, “unlike the Jews and Christians.”
“After capture, the Yazidi women and children were then divided according to the Shariah amongst the fighters of the Islamic State who participated in the Sinjar operations, after one fifth of the slaves were transferred to the Islamic State’s authority to be divided” as spoils, the article said.
Eksperter viser ifølge Callimachi til at Den islamske stat bruker spesifikke vers eller historier i koranen eller sunna – tradisjon basert på den islamske profeten Muhammeds uttalelser og gjerninger – til å rettferdigjøre menneskehandelen på samme måte som spesifikk bibelvers ble brukt for å støtte slavehandel i USA.
Lærde innen islamsk teologi er imidlertid uenige om den korrekte tolkningen av de aktuelle versene og spørsmålet om islam faktisk godkjenner slaveri eller ikke.
Noen mener at det står om slaveri i islamske skrifter på samme måte som i bibelen: som en gjenspeiling av den tidsperioden religionen så dagens lys. Religionsprofessor ved universitetet i Boston og forfatter av en bok om slaveri i tidlig islam, Kecia Ali, sier at det var vanlig for menn å ha seksuell omgang med ufrie kvinner på den tiden koranen ble skrevet. – Det var ikke noen spesielt religiøs institusjon, det var bare sånn folk gjorde ting, sier hun til Callimachi.
Forsker i islamsk teologi ved Princeton, Cole Bunzel, har publisert en forskningsrapport om IS` ideologi og er uenig. Han påpeker en rekke referanser til frasen «de som din høyre hånd besitter» i koranen, som i århundrer har blitt tolket til å bety kvinnelige slaver. I tillegg viser han til at islamsk jus, som også brukes idag, inkluderer detaljerte retningslinjer for behandling av slaver. – Det er en hel del i skriftene som anerkjenner slaveri. Du kan argumentere med at det ikke lenger er relevant eller er tilsidesatt. IS vil argumentere for at disse inistitusjonene må gjenopplives fordi det var det profeten og hans følgesvenner gjorde, sier han i intervjuet.
The youngest, prettiest women and girls were bought in the first weeks after their capture. Others — especially older, married women — described how they were transported from location to location, spending months in the equivalent of human holding pens, until a prospective buyer bid on them.
Their captors appeared to have a system in place, replete with its own methodology of inventorying the women, as well as their own lexicon. Women and girls were referred to as “Sabaya,” followed by their name. Some were bought by wholesalers, who photographed and gave them numbers, to advertise them to potential buyers.
Osman Hassan Ali, a Yazidi businessman who has successfully smuggled out numerous Yazidi women, said he posed as a buyer in order to be sent the photographs. He shared a dozen images, each one showing a Yazidi woman sitting in a bare room on a couch, facing the camera with a blank, unsmiling expression. On the edge of the photograph is written in Arabic, “Sabaya No. 1,” “Sabaya No. 2,” and so on.
– IS bruk av sexslaver overrasket selv noen av gruppens mest ihuga støtter, fortsetter Callimachi. Mange av dem hadde gått i klinsj med journalister på nett etter de første rapportene om systematiske voldtekter. Siden har ledelsen i IS gjentatte ganger forsøkt å rettferdiggjøre praksisen overfor et internt publikum:
After the initial article in Dabiq in October, the issue came up in the publication again this year, in an editorial in May that expressed the writer’s hurt and dismay at the fact that some of the group’s own sympathizers had questioned the institution of slavery.
“What really alarmed me was that some of the Islamic State’s supporters started denying the matter as if the soldiers of the Khilafah had committed a mistake or evil,” the author wrote. “I write this while the letters drip of pride,’’ he said. “We have indeed raided and captured the kafirahwomen and drove them like sheep by the edge of the sword.” Kafirah refers to infidels.
IS` forsknings- og fatwadepartement gjorde det for øvrig nylig klart at også voldtekt av kristne eller jødiske krigsfanger er tillatt. Det eneste som er forbudt er å ha sex med en gravid kvinne.
Voldtekt av barn er derimot eksplisitt godkjent:
“It is permissible to have intercourse with the female slave who hasn’t reached puberty, if she is fit for intercourse,” according to a translation by the Middle East Media Research Institute of a pamphlet published on Twitter last December.
Callimachi avlutter artikkelen med en forferdelig historie om en slik barnevoldtekt:
En 34 år gammel yezidi-kvinne, som selv ble kjøpt og voldatt gjentatte ganger av jihadist fra Saudi Arabia, beskriver hvordan den andre sexslaven i huset, en 12 år gammel jente – ble voldtatt over flere dager til tross for kraftige blødninger.
– Han ødela kroppen hennes. Hun fikk en kraftig infeksjon. Jihadisten kom flere ganger og spurte meg: «Hvorfor lukter hun så vondt?». Og jeg svarte: hun har en innvendig infeksjon, du må ta vare på henne».
Det gjorde ikke inntrykk. Mannen ignorerte jentungens smerter og fortsatte ritualet med å be før og etter han voldtok barnet. – Jeg sa til ham: hun er bare en liten jente. Og han svarte: «Nei, hun er ikke en liten jente. Hun er en slave. Og hun vet nøyaktig hvordan man skal ha sex», sa han og la til:
– Og å ha sex med henne gjør Allah tilfreds.»