– Dersom vi aksepterer at jenter pakkes inn, men ikke gutter, er vi i ferd med å integrere kjønnsdiskriminering, skriver lektor og forfatter Espen Goffeng i en medrivende artikkel hos NRK Ytring:
6 år senere kommer burkinien etter jenter i samme situasjon. Dette er grunnen til at vi må protestere av full hals når noen vil gjøre svømming så vanskelig for det ene kjønnet – og kun det ene kjønnet – at de er nødt til å pakke seg inn for å få øvd på det.
«Burkinien i badetimen er et inkluderende tiltak», skriver Laial Ayoub i en kronikk hvor hun også skriver at hun måtte reise fra Norge til Libanon for å få badet (!). Vi skal altså kjønnssegregere for å inkludere. Betyr ikke det – rett ut – at vi integrerer kjønnssegregering? Er dette virkelig en holdning til jenter vi vil ha integrert i det norske samfunnet?
– Moderniteten har ikke overvunnet alle sine egne fiender, skriver professor og forfatter Terje Tvedt i en must read-artikkel hos Aftenposten:
Ikke bare den vestlige sivilisasjon, men sivilisasjonen overhodet er truet av islamismen. Det er en form for fanatisme og dogmatikk som ikke krever fromhet i livsførselen (som noen later til å tro) og som det er svært vanskelig å forstå logikken bak, men som utallige studier like fullt viser at er i stand til å motivere mange til å ta andres liv på de mest bestialske måter.
Det dreier seg altså om mennesker som uavhengig av sosial bakgrunn er blitt inspirert av en ideologi som prinsipielt avviser alt av fremskritt i humanitet, likestilling, religionsfrihet og individuell livsutfoldelse fordi det oppfattes som vestlig og anti-islamsk.
– Det er benektelsen hos de reaksjonære som splitter samfunnet, skriver leder for Senter for sekulær integrering, psykiater Shahram Shaygani i en svarartikkel til de voldsomme anklagene mot sekulære og reformistiske muslimer fra lærer og aktiv i Drammen Arbeiderparti, Tony Burner i Aftenposten:
De nye, liberale stemmene fra nordmenn med muslimsk bakgrunn, er selve motgiften for splittelsen i vårt samfunn. Slike stemmer har vært en mangelvare lenge.
Burner ser ikke verdien av selvkritiske stemmer som ønsker reformasjon blant muslimer. Han går inn i en benektende posisjon, tar på seg offerkappen og er ikke i stand til å se at islamistisk ekstremisme er toppen av et isfjell som heter islamisme.
– Islamister og ultrakonservative muslimer må ikke få lov til å dytte sin ukultur på oss under trylleformularet «religion», forfatter og samfunnsdebattant Mina Bai i et fremragende innlegg i «burkini-debatten» i Aftenposten:
Iran med sine adskilte strender og kjønnsapartheid bør ikke være idealet for integrering i verdens mest likestilte samfunn.
Og barne-burkini med sin seksualisering av jentebarns kropp, er ikke veien å gå for å integrere våre nye borgere.
Det er en fremgang for islamismen, som ikke må forbli uimotsagt. Vi trenger kunnskap og holdningsarbeid.
– Burkini, det nye symbolet for islamismen, skriver ovennevnte Shaygani i en glimrende artikkel hos Nettavisen:
Burkini er det nye symbolet for islamismen. Islamismen representerer den delen av den islamske verden som forsøker å endre samfunnet i retning av islamsk kjernetro og sharia. Flere ting står i veien for islamismen, blant annet sekulære verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, menneskeverd og likestilling. Mange som støtter hijab støtter sikkert også burkini og har følgende til felles: de forstår ikke den symbolske betydningen av hijab og burkini. De tenker enkelt (symbolfritt): kvinner og jentebarn som får lov til å svømme med burkini, lærer seg å svømme og det er det beste alternativet vi har.
Shoaib Sultan og Alexander Mousavi er ute i samme ærend i artikkelen Tildekning på dypt vann! på deres felles blogg «Over en kopp kaffe…»:
Debatten om bikini eller burkini for barn i skolealderen er en debatt som aldri burde kommet opp. Kjønnsdelt svømmeundervisning i skolen er en tankegang som bryter med grunnleggende verdier som sekularismen baserer seg på. Norge er et sekulært samfunn og alle som lever i dette samfunnet er fult klar over det eller burde sette seg godt inn i dette. Det er en misforståelse hvis noen tror at et flerkulturelt samfunn handler om å fire på grunnleggende verdier, mest av alt verdier som sikrer sekularismen både i et statlig perspektiv og i samfunnet forøvrig.