Mer enn 2.800 bengalere kom med båt til Europa i løpet av årets tre første måneder. Det må kunne kalles en betydelig økning, da det i samme periode i fjor kom én fra Bangladesh.
Til «redningspersonal» i Middelhavet forteller bengalerne at de har betalt mer enn $ 10,000 (rundt 90.000 norske kroner) hver for turen til godt organiserte smuglernettverk. Ruten går fra hovedstaden Dhaka til Dubai i De forente arabiske emirater, eventuelt til eller via Tyrkia, deretter videre med fly til Libya, melder The Independent.
Fra Libya er det bare å la seg plassere i en sjøudyktig båt, og du blir plukket opp av EU-finaniserte fartøy (betalt av medlemslandene, inkludert Norge), båter fra diverse NGO-er, fiskere eller andre. Så fraktes de til Europa, hvis de samme har overlevd turen så langt og unngått andre farer, hvor de ender opp som asylsøkere.
Nye ruter, demografisk endring
IOM (den internasjonale organisasjonen for migrasjon) sier at de demografiske endringene blant migrantene har endret seg dramatisk etter at nye ruter er blitt etablert.
«The thing that’s really changing is the main nationality of the migrants, and the number coming from Bangladesh,» IOM’s Flavio di Giacomo told.
«By the end of March last year only one Bangladeshi had arrived in Italy – and this year the number is more than 2,831 for the same period.»
Previously, Syrians fleeing the civil war had made up the largest group of boat migrants to Europe. Some of the Bangladeshi migrants said their trip to Libya was organised by an “agency” that provided them with a working visa for between $ 3,000 and $ 4,000. «From Bangladesh, they first travelled to Dubai and Turkey, and finally reached Libya by plane,» an IOM spokesperson said.
«At the airport, an ‘employer’ met them and took their documents.»
Falske arbeidsvisum er del av «billetten» i transittlandene, og de må selvsagt bort før de samme kan søke asyl i Europa. Men ikke alle kommer så langt. Noen dør på veien, bare så langt i år er det registrert om lag 1.000 drukninger i Middelhavet (mot ca. 5.000 i hele fjor), mens andre kan ende i tvangsarbeid eller prostitusjon i årevis, for eksempel i Golfstatene og Libya, og/eller blir holdt tilbake av smuglere som bruker dem til å presse penger fra deres familier.
Menneskesmugler-businessen ekspanderer
Nicholas McGeehan i Human Rights Watch (HRW) sier at «skruppelløse rekrutteringsagenter» dekker hele ruten fra Dubai til Dhaka, i tillegg kommer den utbredte korrupsjonen.
«South Asian states are all too happy to get people off their hands if there are remittances going back. The scale of corruption of officials being involved in recruitment is huge.»
Bangladesh har en sterk voksende befolkning, og ligger i dag på et sted mellom 160-170 millioner mennesker. Over åtte av ti er muslimer, resten hovedsakelig hinduer. En del av muslimene i Bangladesh er flyktninger fra Myanmar (Burma). Ifølge forsker Gareth Price er disse Rohingya-muslimene blant dem som nå forlater Bangladesh, selv om det er fattigdom som er den utløsende faktoren. Andre som ønsker å søke asyl er medlemmer av det islamistiske partiet Jamaat-e-Islami, som høyesterett i Bangladesh erklærte ulovlig i 2013, og som mener seg politisk forfulgt. Dette er samme totalitær bevegelse som ICC (Islamic Cultural Centre) tilhører, og som nylig møtte Hege Storhaug til debatt i Dagsnytt 18.
«Europe is a high value destination. If someone discovers a route, then the supply of people, whether trafficked or willingly trying to get into Europe for work, creates its own market,» said Price.
Og Europa, med EU i spissen, lar ikke bare dette «markedet» få organisere seg, vi legger også til rette for ekspansjon.
Bare sist fredag og lørdag ble rundt 6.000 mennesker plukket opp av Middelhavet i operasjoner koordinert av den italienske kystvakten. På fredag ble rundt 3.000 funnet flytende i gummibåter og på provisoriske båter etter å ha forlatt Libya med kurs for Italia. Dagen etter var situasjonen den samme, meldte The Nation.
«Some 3,000 were picked up Saturday by the navy, coastquard, EU border agency Frontex and several NGOs, the coatsquard said in a statement.»
730 av disse ble plukket opp av en båt tilhørende Leger Uten Grenser. Den libyske kystvakten hadde plukket opp 170 utenfor Tripoli, men hevdet at de ikke kunne ta opp flere «på grunn av manglende midler». IOM meldte at 371 personer ble plukket opp av fiskere utenfor den libyske byen Zuwara.
Dette innebærer at stadig flere kommer til Italia fra Libya, så langt rundt 37.000 migranter, langt høyere enn på samme tid i fjor.
«Some 37,000 people, many of them sub-Saharan Africans, have arrived in Italy from Libya since the start of the year — a figure some thirty percent higher than a year earlier, according to the Italian interior ministry.»
Kritiske utfordringer for verden
Fattigdom og undertrykkelse i en rekke land er et økende problem. Nylig avholdte World Economic Forum i Afrika seminar i Durban, melder Daily Nation. Her sto «politisk frihet» og problemet med «Afrikas hjerneflukt» på dagsorden, hvor blant annet Oxfams adm.dir. Winnie Byanyima hevdet at Afrikanske land selv forårsaker at flere mennesker forlater hjemmene sine. Tysklands finansminister Wolfgang Schaeuble advarte mot den destabiliserende effekt migrasjon har for kontinentet.
«If we fail to stabilise the African continent in the years and decades to come, we will face increasing geopolitical risks» — including more migrant arrivals in Europe.
Sør-Afrikas president Jacob Zuma, som var vert for forumet, beskrev håndteringen av migrasjonen som en av de «kritiske utfordringene verden står overfor». Byanyima mener det ikke minst handler om (manglende) lederskap og økonomi.
«That is a judgement on the leadership we have on our continent, failing to create economic opportunities for their people.»
Samtidig har situasjonen i Sør-Sudan bare forverret seg. Ifølge NTB utgjør barn over 60 prosent av flyktningene fra Sør-Sudan til andre land, som er en fellesuttalelse fra barnefondet UNICEF og UNHCR, FNs høykommissær for flyktninger. De fleste flykter til Uganda, Kenya, Etiopia og Sudan. I tillegg er over en million barn internt fordrevet i Sør-Sudan, mange av dem er alene på flukt.
FNs migrasjonbyrå har begynt å overføre sør-sudanske flyktninger fra den overfylte flyktningleiren Gambella i en region i Etiopia til en annen region, Gore-Shembola flyktningleir i Benishangul Gumuz, melder UN News Centre.
«With recent fighting and severe food insecurity further worsening the already dismal humanitarian situation in South Sudan, an additional 30,000 refugees are expected to enter Gambella over the coming months, according to IOM. Refugee camps in Gambella, one of Ethiopia’s least developed regions, are currently at maximum capacity with the total number of South Sudanese refugees surpassing that of the local population.»
Både transport og tilrettelegging i slike leire er økonomisk krevende. Men det spørs i hvilken grad Europa kan stille opp. Vi er vel for opptatt med å transportere hovedsakelig økonomiske migranter til Europa.
Ikke et menneske
Samtidig blir diskusjonen om trygge, veldrevne leire i nærområder sett på som et hån fra de «humane» – som selv i årevis har vært bremseklosser for en bedre fungerende flyktning- og asylpolitikk.
Som da Christian Tybring-Gjedde (Frp) tok til orde for at oppdraget til Siem Pilot i Middelhavet må avsluttes. Det fikk Inga Marte Thorkildsen (SV) til å vise sin manglende evne til å forstå helheten i situasjonen, derimot klarte hun å fremvise sine mer velutviklede evner til å dra dem hun ikke liker ned i søla:
– Hvis du slutter å redde folk i nød er du ikke lenger et menneske, og vi som nasjon kan ikke slutte med det. Vi må slutte å late som at dette handler om noe annet enn at du mener disse menneskene ikke er like mye verdt som oss, sier Thorkildsen til Tybring-Gjedde, siterte TV 2.
Hvem som mener hva, og hvorfor, kommer aldri SV-Thorkildsen til å forstå. Hun tilhører den fastlåste venstresiden som har tenkt de tankene de har tenkt å tenke. De som må forføre folket med fordreid informasjon for ikke å bli totalt intellektuelt avkledd. Dere har tatt feil, og noen av dere vet det. Det er triste oppdagelser, særlig rett før et stortingsvalg.
For øvrig løper avtalen med Siem Pilot ut i mai, men Justisdepartementet, som ledes av nettopp FrP, har allerede inngått ny avtale med nytt rederi. Olympic Commander overtar bidraget i Triton-operasjonen etter dette. Vi har i denne anledning stilt noen spørsmål til departementet, i en e-post datert 28. april. Foreløpig er det taust.