Utvikling på Røyken videregående skole (vgs) har gått i en mer voldelig retning. Vi kunne for kort tid tilbake rapportere at en gutt på 16 år ble skadet med stikkvåpen av en medelev. Gutten som endte på sykehus er norsk, den siktede 16-åringen er fra Midtøsten. Siktelsen reflekterer alvoret: drapsforsøk.
En kilde forteller oss at den siktede er observert mens han spiller av IS-videoer med halshugging. Siktedes bror skal ha truet en annen elev med kniv i fjor.
Fra harmoni til vold og narko
Fra å ha vært en harmonisk skole, er nå trusler og vold så utbredt at politiet til stadighet må rykke ut til Røyken vgs. Kilder forteller at den skremmende utviklingen ikke minst skyldes voldselement blant elever med ikke-vestlige bakgrunn.
I fjor høst var politiet stasjonert på skolen i flere måneder i strekk grunnet vold på skolen, tilvandrende eldre gjenger (typisk «brødre» og slektninger), og der det rivaliseres blant annet om narkotikamarked. Trusler og vold og stadige politiutrykninger har fortsatt i 2018. Stemningen på skolen beskrives som tidvis «amper».
Denne endrede stemningen settes ikke minst i sammenheng med at nye elever – gutter – fra Fjell i Drammen, startet på skolen i august 2017. Det er dette som skal ha ledet til både økt vold og narkotikaomsetning. Politiet har flere ganger også foretatt razzia på skolen etter narkotika.
«Slåssing er teit»
Skolen ved Skolemiljøutvalget, setter nå inn tiltak. Skolemiljøutvalget (SMU) består av rektor Laila Handelsby, assisterende rektor Jan Helge Russnes, avdelingsleder Lene Langmo og adjunkt Karen Christine Bjørn-Lian, samt seks elever.
Løsningen falt på den svenske «tafsa inte bånd»-strategien. Bånd med «slåssing er teit» rundt elevenes håndledd, eventuelt kan det nok også festes rundt overarmen, skal få stopp på voldsutviklingen.
At skolens ledelse faller ned på dette valget, viser kanskje hvor liten kultur- og virkelighetsforståelse man, tross all tilgjengelig informasjon et par tastetrykk unna, har klart å ta til seg.
Vi husker «alle» hva som skjedde på festivaler i Sverige på tross av at jenter som av politiet var utstyrt med «Tafsa inte»-bånd på armene. Som da arbeidskledde Lisen Andréasson Florman ble omringet av tre menn som befølte henne – alle tre iført tafsa inte-armbåndene politiet hadde delt ut under Bråvallafestivalen.
Som rikspolitisjefen den gang forklarte den geniale armbåndsstrategien:
– Många inser nog inte att detta är ett brott (altså seksuelle overgrep, vår merknad).
Selvsagt vet mennene det. Det er bare det at deres medbragte kulturelle og religiøse kvinnesyn tilsier at kvinner som beveger seg i offentligheten uten eier har seg selv å takke.
Selvsagt vet gutten som brutalt stakk en medelev på Røyken at slikt gjør man ikke, i alle fall ikke i Norge. Dette er medbrakt Midtøsten-metode på å løse eventuell konflikt, «sette seg i respekt», og vinne frem ved trusler og vold.
Selvsagt vet elevene på Røyken vgs – alle som en – at slåssing ikke er lov, i hvert fall ikke på skolen. Elevene er da ikke helt innesnødde, men noen er nedsnødd i egen kulturbakgrunn.
Leve livsløgnen
Men skulle de voksne ta ballen, og hjelpe elevene med det samme, måtte de faktisk liste opp hva som er bakgrunnen for Røyken vgs’ nye virkelighet. Da måtte de berøre både det kulturelle og religiøse aspektet – som at de «vantro» kan man – i henhold til islamsk tekster – gå løs på, særlig hvis de ikke underordner seg det religiøse hierarkiet.
Og skulle de voksne ta dette ærlige grepet, da ville noe annet kunne skje i deres indre: Den multikulturelle lykkedrømmen går i tusen knas og frem stiger det en norsk fellesskaps-ideologi basert på likeverd – der alle er velkommen. Men et slikt grep vil koste, for bråk vil det bli i første runde før mørkekreftene på sikt vil måtte gi etter for reelle straffesanksjoner. At det er reelle, følbare straffereaksjoner (utvisning, karantene, fysisk oppfølging på skolen, skjermet på skolen) som må til, vil nok også elever uansett bakgrunn kunne ta til seg over tid. Men i dag er eksempelvis de norske elever manipulert ideologisk gjennom årene av de samme lærer- og rektorkrefter som har sverget til at ingen kulturer er bedre enn andre, ingen kulturer har bedre verdier enn andre. Og det er bare tull at kulturer og verdier skulle ha noe som helst å si for den enveisbroen vi ser fra land i Midtøsten, deler av Afrika og deler av Asia inn i Europa.
Elevene på videregående skoler hadde virkelig fortjent mer opplyste og ærlige voksne rundt seg.