Mange ble opprørte over at kleskjeden Zara denne høsten satser på hodeplagg for kvinner. Høstkampanjen viser kvinner av ulik etnisitet, alle med hodeplagg som dekker håret. Foreløpig dekkes ikke hals og nakke også, som er et naturlig neste steg mot ren propaganda for islamisme gjennom hijab.
Det er godt mulig naive sjeler innen motebransjen faktisk tror at dette er et varmt og konstruktivt håndslag for verdens mest utbredte kvinneundertrykkende ideologi ikledd religiøse gevanter. Som Ida Einarsdottir, redaktør i motemagasinet Melk & Honning. Hun mener dette er «positivt for mangfoldet». Ja, alle skal med, bare spør hijab-promoterende NRK.
Hvis noen er så naive at de tror dette handler om «å være snill», bør de tenke seg om en ny runde. Hvem tror at det er hjertevarme som styrer en milliardindustri? Og nettopp «marked» pekes det også på i NRKs artikkel. Einarsdottir sier at «større motehus åpner for å treffe markeder også i andre deler av verden».
Ja, nettopp, «follow the money» som det gjernes sies innen pressen.
Og «follow the money» ligger nok også til grunn for at Krogh optikk på Karl Johan har dette utstillingsvinduet nå:
Foto: HRS
En mote er noe som på et tidspunkt mister sin popularitet. Dessverre kan ikke dette sies om hijaben, som har økt dramatisk i omfang i vår samtid. Den som trodde kapitalkrefter skulle stå opp for den moderne og åpne sivilisasjonen – som er grunnlaget for nettopp kapitalen – gikk altså på en kraftig smell.
Et enda verre eksempel er å finne i en av episodene til NRKs satsning Minoriteens, der ei norsk jente drømmer om å våge å begynne å bruke nikab, altså ansiktstidekning:
Og den somaliske jenta mener det vil skje, at nikaben en dag er på sin norske venninnes hode – hvis allah vil det.
Det er mange vindmøller å slåss mot, og de ser ikke ut til å bli færre med det første. Men man kan jo håpe at forbrukere har gangsyn nok til å boikotte både Krogh optikk og dets like, samt kleskjeden Zara. NRK kan man også slå av og dertil plombere, men da kommer nok Trine med en ekstra skatt per husstand…