«Direkteruten mellom Oslo og Beijing, som ble signert i forbindelse med det norske statsbesøket tirsdag, er bare én av mange nye flyruter fra Norge i nær fremtid», forteller VG, og ramser lykkelig opp Krabi i Thailand, flere turistdestinasjoner i Tyrkia, Tel Aviv i Israel (ledsagt av foto av strandliv der), direkterute også mellom Oslo og Dubai – hele fem flyvninger i uken: «Her kan du bo på verdens høyeste hotell mens du er på shopping- og badeferie. Ruten skal flys med selskapets nye Boeing 737 MAX 8. Flytid rundt syv timer.»
Det er rene reklame-artikkelen, altså. Som denne innstikkeren: «Les også om verdens råeste strikkhopp i Kina.»
Mellom all shopping og bading, kommer så dette:
Ethiopian Airlines utvider sitt tilbud fra Oslo Lufthavn Gardermoen med en ny rute til Eritreas hovedstad Asmara. Det blir to ukentlige flyginger fra og med 1. desember. Fra og med den 11. desember vil selskapet også øke frekvensen på flyvninger til Addis Abeba og fly seks dager i uken med Boeing 787-8, skriver Travelnews.
Altså øker behovet for transport til Eritrea, som grenser til Etiopia, som igjen grenser til Somalia, der særlig Eritrea og Somalia hare vært høyprodusenter av flyktninger til Norge de siste årene.
Les også: Selv med null innvandring vil syrere og somaliere likevel kunne vokse
Somaliere utgjør per 1. januar 2018 42.406 personer, eritreere 26.218, og disse gruppene vokser raskt. Eksempelvis har eritreere vokst med 353 prosent i perioden 2010 – 2018.
Sistnevnte kan forklare at det nå opprettes to avganger fra Gardermoen til Asmara. Om det først og fremst er somaliere som benytter seg av de seks ukentlige flyavgangene til Addis Abeba, kjenner ikke vi til. Men at det plutselig har blitt blomstrende turisme til Etiopia, er jo ganske utenkelig. «Noen» burde ta seg en tur til Gardermoen og studere innsjekkingskøene til disse to destinasjonene. Fullt av stresskofferter og badeturister, eller…?