En av de aller mest delte sakene i sosiale medier i Norge i dag, er artikkelen vår fra i går kveld om Telia som utsettes for ekstrem trakassering og også drapstrusler på Instagram knyttet til en reklamefilm om frihet. Kommentarfeltet må være det groveste vi har sett noensinne, og det knyttes til at en ung kvinne tar av hijaben, mens en annen tar den på, men det er førstnevnte som utløste de grove reaksjonen fra det som fremstår som personer med islam som identitet.
I formiddag tok hovedkontoret til Telia i Oslo kontakt med Oslopolitiet grunnet rtusler i sosiale medier.
Kommunikasjonssjef i Telia, Kristian Fredheim, sier til Kampanje at trusselen er knyttet til deres nye reklamekampanje.
– Vi kan bekrefte det er er fremsatt en trussel mot Telia. Det er nå en politisak, og vi har en god dialog med politiet. Ytterligere spørsmål må du ta med politiet. Sikkerheten til våre ansatte er det vi må prioritere nå, sier han til Kampanje.
Trusselen skal ha blitt fremsatt mot Telia i sosiale medier.
Politiet vil ikke gå ut med innholdet i trusselen.
Hijab er krutt
Av det vi la ut fra kommentarfeltet til Telia på Instagram i går, ble blant annet dette sagt:
morrapulere skal spernge dere alle
vent innen 2020 alle telia bombet ned
jaævla morrapulere skal bombe hver eneste teluia butikk feite horer jeg skal ta noen sjappe Anders breivik greier på dere horer
Vi kan konstatere at vi har hatt rett gjennom årene: hijaben er det fremste symbolet for politisk islam i det offentlige rommet. Og at dette symbolet skaper konflikt – på begge fronter – kan vanskelig benektes etter Telia-saken. Hvem tør fra nå av bruke hijab i en eller annen setting annet enn i positiv forstand? Og det var noen som påstod gjennom årene at den stort sett er frivillig på de mange hodene? Hva tenker de samme etter disse reaksjonene på Instagram?
Trusler virker som kjent, og er basisen i islamsk æreskultur. Som har slått dype røtter i vårt langstrakte land.