Lederen av det danske partiet Stram Kurs, Rasmus Paludan, har tillyst demonstrasjon i Malmø 28. august. Der sier han at han vil dynke koranen med griseblod og urin donert av frafalne muslimer.
Provokasjon? Ja. Ulovlig? Nei – det er det i alle fall fortsatt lov å håpe på.
Paludan ønsket å gjennomføre demonstrasjonen ved en moské i Rosengaard, men det tillot ikke politiet. På Fridhemstorget i Malmø, har Paludan derimot fått tillatelse til å utføre planen. I tillegg til Stram Kurs deltar gatekunstneren Dan Park, og det heter også at koranen skal brennes. Paludan har forklart hvorfor han gjør dette «stuntet»:
Å vise vår forakt for islam, koranen og for folk som tror at de med vold kan bestemme hvilke ideer som kan kritiseres.
Med tanke på det voldelige angrepet på Sians leder i Bergen nettopp, Lars Thoresen, kan man jo ane at politiet i den sydsvenske byen vil måtte sette inn enorme ressurser for at menneskeliv ikke skal gå tapt. «De unge» lar seg «krenke» av langt mindre.
Skal voldta og brenne ned
En svensk medieprofil, Nabih «Nabbe» Turkie fra Libanon, har i forbindelse med demonstrasjonen i Malmø sagt at han skal voldta Dan Park, kona hans og hans mor (sistenevnte er for øvrig er død). Den kriminelle Turkie har også tilbudt Park skuddsikker vest i anledning demonstrasjonen, hvilket kan tolkes som en trussel. Turkie har titusener av følgere i sosiale medier.
Av inlägget, som uppges ha skickats till Nabih och som han därefter har återpublicerat för nära 40 000 följare på Instagram, framgår det att över 200 personer ska samlas «klockan 11.00 vid ribban på stora parkeringen den 28e och röra oss mot Fridhemstorget i Malmö».
Disse 200 personene skal både være muslimer, kristne, ateister med mer.
«Det skal brenne i flere ulike byer, staten skal få betale for at de tillater dette og forstå hva de har forårsaket så det ikke hender igjen. … Hardt mot hardt.»
Det varsles overraskelser på «flere ulike steder fra ulike hold».
Ser vi, både i Norge, Sverige og andre land, en potensielt økende voldelig konfrontasjon mellom tilhengere av islam – uansett religiøse bakgrunn – og dem som vil avslutte islams kapittel i samtidens Europa?
Religionskritikk, selv med det en måtte finne som usmakelige, provokative, ekle metoder er lov, gitt at en befinner seg innfor lovens grenser. Vold og overgrep er definitivt over den grensen, når skal de «gode» motdemonstranter skjønne at de går rett i baret med vold og trusler?