En svensk familie i Borlänge, en by med vel 40.000 innbyggere beliggende nokså midt i Sør-Sverige, i nærheten av Falun, fikk sitt livs sjokk da de skulle sette seg ned og spise frokost, forteller Fria Tider:
En somalier med synlig ereksjon kom inn gjennom døren og erklærte at han ville «knulle». Kona og datteren har siden blitt så redde for somaliere at de har blitt tvunget til å flytte.
«Jeg vil knulle»
Hendelsen skjedde tilbake i august 2016, men det er først i 2021 den nå 29 år gamle afrikaneren bosatt i bydelen Tjärna Ängar – et distrikt i Borlänge som populært kalles «Lille Mogadishu» – er dømt for seksuell trakassering («sexuellt ofredat mamman och dottern») og brudd på hjemmets fred («hemfridsbrott»). Han sliper å sone i fengsel, han fikk innvilget prøvetid.
Mannen i familien våknet like etter klokka sju om morgenen da han hørte samboeren rope «nei, nei, du kan ikke komme inn her» fra et annet rom. Han så hvordan samboeren prøvde å skyve en mann mot inngangsdøren. Somalieren hadde den ene hånden inne i buksa, han sto og tok på seg selv. «Hva gjør du, jævla somalier?» utbrøt mannen, ifølge avisa.
Mannen fikk kastet inntrengeren ut, og ringte deretter politiet.
Moren fortalte under rettssaken at hun var i ferd med å servere frokost til barna da inngangsdøren åpnet seg og en afrikaner trådte inn, forteller Fria Tider. Datteren hennes var da rett bak henne. «Jeg vil knulle,» forklarte somalieren, gang på gang. – Han hadde reisning, tok på seg selv og sa på en ekkel måte at han ville knulle. Han hadde på seg buksa, men smekken var åpen, fortalte kvinnen i retten.
Episoden etterlot varige mén: Den fornærmede kvinnen er blitt redd for mørkhudede menn, og datteren er fortsatt redd for menn som ser ut som om de kommer fra Somalia, og det endte med at de flyttet fra Borlänge.
– Det ble veldig skummelt å bo i området fordi det bor mange somaliske menn der, sier moren.
Parallell sameksistens
En sak som dette skal man være forsiktig med å generalisere på basis av – det kan være rus, psykiatri og andre individuelle forhold i alle konkrete tilfeller, også i dette – men det er mulig å gjøre seg noen refleksjoner.
At seksuelle overgrep, ydmykelser og aggressive handlinger basert på en følelse av berettigelse har økt i dagens Sverige, må vi legge til grunn. Likens at de færreste rusmisbrukere vil oppføre seg som denne mannen. Og de vanlige sosioøkonomiske forklaringene når det gjelder innvandrere og overrepresentasjon i straffesaker – som trangboddhet, lav utdannelse og dårlig råd – vil neppe engang svenske kriminologer finne på å anvende i denne spesifikke saken.
Den franske filosofen Alain Finkielkraut har i boka Den ulykkelige identiteten (norsk utgave 2015) et kapittel som heter «Striden mellom respektsystemene», og drøfter der noe han kaller «krisen i sameksistensen». Jeg tolker ham slik at han mener at mellom hva man grovt sett kan betegne som den islamsk-arabiske befolkningen i Frankrike og det sekulær-republikanske majoritetssamfunnet er det bare en parallell sameksistens, en toleranse for forskjellighet; det er ikke et genuint fellesskap. Det som var en homogen fransk nasjon med felles normgrunnlag har blitt delt i to.
To motstridende syn på respekt
På den ene siden har vi en kultur der gutter og menn krever å bli respektert, og som samtidig føler at de ikke blir det, og som kan bli sinte dersom de merker denne mangelen på respekt som de mener de har krav på. Eksempler Finkielkraut nevner, er elever som mener at dårlige karakterer viser at læreren ikke respekterer dem eller at en fotballdommer blir slått ned fordi han har gitt en spiller med islamsk-arabisk bakgrunn rødt kort. Det handler om at «normal klasseromsdisiplin» oppfattes som «en krenkelse eller provokasjon».
Den sekulære, humanistiske oppfatningen av respekt er noe annet, den pålegger oss å vise tilbakeholdenhet, legge bånd på oss. Her handler respekt ikke om å sette seg i respekt, beskytte sin ære, men om å respektere den andres frihet, verdighet og liv.
I Borlänge kolliderte to respektsystemer: En somalier vil ha respekt for sitt seksuelle behov, og føler seg berettiget til å kreve tilfredsstillelse. Familien som invaderes, krever respekt for sitt hjem, sine liv og sin frihet til å velge.
I denne lille scenen, dramatisk spilt ut under en dagligdags frokost i det svenske innlandsfylket Dalarna, ser vi to sivilisasjoner som kolliderer – en som preges av utagerende, oppfarende maskulinitet og ett som preges av konsensus, flørt, vennlighet og respekt for andres følelser og frihet.
Som med andre kollisjoner, er det ikke et vakkert syn.