Den kulturelle revolusjonen

Hijab-redaktør «demokratiserer moten»

Modellen Rawdah Mohamed, som alltid er iført hijab, skal overta som redaktør for det skandinaviske motemagasinet Vogue, melder NRK. – Rawdah representerer på mange måter demokratiseringen av moten, fastslår NRKs intervjuobjekt.

«Jubelsaken» i NRK om hijabmodellen Rawdah Mohamed deles i skrivende stund aktivt i sosiale medier. Det er liten tvil om at NRK synes det er stas med en hijabi som moteredaktør i Skandinavia. Statsmastodonten har intervjuet redaktør for motenettstedet Melk & Honning, Ida Eide Einarsdóttir, som tror «Rawdah kan være kvinnen som fører motebransjen i riktig retning».

Hijab = mangfold og inkludering

Mens motebransjen stort sett har vært forbeholdt kvinner det har vært lite politisk korrekt å skryte av – vakre, tynne og lettkledde som de ofte framstår – er derimot den hijabkledde Rawdah nøyaktig det motebevisste skandinaviske kvinner generelt og det skandinaviske motemiljøet spesielt trenger, fastslår Einarsdóttir.

– Rawdah representerer på mange måter demokratiseringen av moten. Motebransjen har vært forbeholdt en veldig liten gruppe mennesker, og det er først nå de siste par årene at den speiler samfunnsoppdraget sitt, som er å speile samtiden, sier redaktøren til et lydhørt NRK.

Hijab er altså «demokratisering av moten» formidler NRK, uten et eneste kritisk spørsmål verken til Rawdah selv eller til det entusiastiske intervjuobjektet.

Rasistiske arbeidsgivere

Rawdah får også fortelle om den klassiske norske rasismen – uten et eneste spørsmål.

– Det her er veldig stort for meg. Da jeg var 16 år fikk jeg ikke jobb i butikk fordi de var redd for at jeg ville skremme kundene. At jeg kan gå fra det til å bli moteredaktør er veldig stort. Det fyller meg med håp og kjærlighet og med tro på at ting blir bedre, sier modellen og kommende moteredaktøren til NRK.

Statskanalens journalist kunne stilt mange spørsmål etter disse påstandene. På rappen kommer jeg på følgende jeg kunne tenkt meg å stille:

  • Du var 16 år gammel. De færreste 16-åringer har rukket å opparbeide seg verken relevant utdanning eller erfaring og stiller til intervju på linje med eldre, mer erfarne arbeidssøkere. Er det en bitteliten mulighet for at det kan ha hatt noe med det å gjøre?
  • Hvor var dette og hvem sa dette til deg?
  • Spurte du hva den/de mente med å «skremme kunder»?
  • Politianmeldte du?

Men NRKs modus operandi er historien om hvordan hvite mennesker diskriminerer muslimer, spesielt hijabkledde kvinner, og gjør livet surt for dette frihetselskende folket, så spørsmålene uteblir.

Dobbeltmoral

Vi betviler på ingen måte at Rawdah er både arbeidssom og flink. Det er hun helt sikkert. Det som derimot er påfallende i formidling av hva som foregår innen moteindustrien er de vikarierende motivene både statskanalen og bransjen selv synes å ha til skjønnhet og kropp.

I en årrekke har langlemmede, slanke modellkropper – slik som Rawdah selv – blitt ansett å skape urealistiske forventninger og kroppspress hos unge jenter, og fokuset på å vise «naturlige» kropper har blitt så stort at man ikke kan ha en TV-kveld blottet for reklamer der lettkledd kvapsefett og strekkmerker skal selge alt fra tamponger til bikinier og hudkrem.

En liten tanke sniker seg inn: Er det greit å være slank, langlemmet og vakker dersom man dekker seg med hijab? Har vi som samfunn gått fra å bedrive «fat shaming» til å bedrive skjønnhets-shaming i stedet? Hvem i all verden synes det er ubehagelig med vakre kvinner i det offentlige rom? Her viser forskning et betydelig sammenfall: Muslimske menn og usikre vestlige kvinner synes begge, med tilsynelatende samme motivasjon – å fjerne konkurranse – at vakre kvinner bør dekke seg til. Vinn-vinn der altså.

Historier vi (ikke) har hørt

Moteredaktørstillingen skal Rawdah bruke bevisst, forteller hun selv.

– Den vanskelige delen av jobben begynner nå, for nå skal jeg klare å bevise at jeg er verdig den jobben. Jeg skal være med på å fremme de historiene vi ikke har hørt før, forteller hun til NRK.

NRKs utsendte spør ikke hvem som er bærerne av disse historiene. Å si at påstanden antyder at den blodferske moteredaktøren skal fokusere på hijabis og muslimske kvinners historier blir kanskje å dra det for langt, så det kan vi ikke påstå.

Det vi derimot kan påstå er at dersom det nettopp er det hun mener, så er det historier vi har hørt før. Ikke minst fortelles de av NRK. De fortelles ustanselig hele tiden for å ta fokuset vekk fra at symbolplagget Rawdah dekker seg til med koster ekte mote- og frihetselskende kvinner livet dersom de kaster den.