Kampanjen ble medfinansiert av EU gjennom programmet «Rettigheter, likhet og medborgerskap», skriver Le Figaro, som opplyser at programmet ble bevilget svimlende 439 millioner euro for perioden 2014-2020. Gigantbeløpet skal bidra til å sikre ivaretakelse av «likebehandling av individer slik det er nedfelt i traktaten, charteret og de internasjonale konvensjonene om menneskerettigheter.»
En faksimile fra Europarådets nettsider viser at det ikke er en overdrivelse å påstå at hijaben som symbol skal renvaskes og dyrkes på grensen til det absurde.
Her finnes papirdukker man kan klippe ut og ikle hijab, og budskapet er «bring glede, aksepter hijaben». Hijaben framstilles som det ultimate symbolet på frihet og retten til kontroll over eget liv. Kvinner av ulike etnisiteter smiler lykkelig fra bildene som ligger til nedlasting på nettsiden.
– En hån mot våre verdier
Kampanjen ble dog ikke like populær som Europarådet må ha håpet på. Først måtte rådet trekke en video som inneholdt portretter av flere unge kvinner. Portrettene var delt på midten, slik at de på den ene siden hadde håret fritt, men på den andre var iført hijab. Portrettene skulle illustrere at hijab og ikke hijab er to sider av samme sak; frihet.
Frankrike var raskt ute med fordømmelse av videoen, og statssekretær Sarah El Haïry understreket at landet ville uttrykke sin «ekstremt sterke misbilligelse» med kampanjen i et intervju med TV-kanalen LCI.
??️ Vidéo polémique du Conseil européen : "La France a fait part de sa désapprobation extrêmement vive, d'où le retrait de cette campagne dès aujourd'hui", annonce @sarahelhairy, Secrétaire d'État chargée de la Jeunesse et de l'Engagement, dans #RuthElkrief2022 | @ruthelkrief. pic.twitter.com/Q6AfLVrsrF
— LCI (@LCI) November 2, 2021
– Denne videoen sjokkerte meg dypt (…). Det er absolutt det motsatte av våre verdier, av verdiene som Frankrike forsvarer: trosfrihet selvfølgelig … Det vi ser i denne videoen er faktisk å gå inn for bruk av hijab, forklarte Sarah El Haïry.
El Haïry er ikke alene om å reagere.
– Hvordan kan Europarådet annonsere at «frihet er i hijaben» når så mange kvinner rundt om i verden, og til og med i Europa, blir truet eller forfulgt så snart de prøver å finne seg selv? reagerte filosofen og LR-representanten François-Xavier Bellamy, som skriver at han ble skremt over en «selvtilfredshet som er en fornektelse av virkeligheten ».
– Når Europarådet fremmer det islamske sløret, er det en fornektelse av våre jødisk-kristne røtter, av vår sivilisasjon, av opplysningstidens ånd, skrev også Eric Ciotti, LR-kandidat for det forestående franske presidentvalget, ifølge Le Figaro.
Journalisten – og den mulige presidentkandidaten – Eric Zemmour la heller ikke skjul på hva han mente om Europarådets kampanje.
– Islam er frihetens fiende. Denne kampanjen er sannhetens fiende. Det fremmer tildekking av europeere. Det er jihad-reklame finansiert av dine skattepenger, skrev han på Twitter.
L'islam est l'ennemi de la liberté. Cette campagne est l'ennemie de la vérité. Elle promeut le voilement des européennes. C'est du djihad publicitaire financé par vos impôts. https://t.co/s2aMGK6uga
— Eric Zemmour (@ZemmourEric) November 2, 2021
Trekker kampanjen
I morgentimene onsdag har Eurparådet besluttet å trekke kampanjen etter den massive kritikken som har kommet fra hele det politiske spekteret i Frankrike.
«Vi har trukket kampanjen tilbake og vi kommer til å reflektere over en bedre presentasjon av dette prosjektet», heter det i en uttalelse Europarådet har sendt til nyhetsbyrået AFP, skriver LCI onsdag.
Bildene i kampanjen «var en del av et felles prosjekt» iverksatt av Europarådet og EU «mot diskriminering, hvis mål var å øke bevisstheten om behovet for å respektere mangfold og inkludering og å bekjempe alle typer hatytringer», het det videre i begrunnelsen.