Det er et gledelig utfall om opposisjonen får gjennom dette forslaget som i realiteten dreier seg om å opprettholde ytringsfrihet i skolen.
Mette Thiesen (Nye Borgerlige) skriver i et Facebook-innlegg i dag at hun er veldig glad for flertallet.
DET ER LYKKES MEG Å FÅ REGJERINGEN TIL Å BLI I MINDRETALL
For tre måneder siden tok jeg initiativ til et felles blått forslag om at undervisningsopplegg om Muhammedkrisen bør utarbeides for bruk i danske skoler. SF (Socialistisk Folkeparti, min anm.) har i dag sagt i folketingssalen at de støtter forslaget, så hvis de står fast ved den avgjørelsen i den endelige avstemningen har vi blå partier flertall utenfor regjeringen sammen med SF.
Det gjør meg virkelig stolt at jeg er med å støtte opp om lærernes ytringsfrihet og forsvare den.
Med undervisningsmateriell utarbeidet av staten side trenger ikke den enkelte lærer eller skole forberede undervisningsopplegget selv – og dermed stå alene. Vi må ikke la dem stå alene, slik det var slik for den franske læreren Samuel Paty, som for litt over et år siden ble halshugget på åpen gate av en muslim.
Med mine nesten 10 år som lærer i den danske grunnskolen kan jeg godt forstå at man ikke vil føle at man står helt alene og underviser i noe som andre ikke underviser i.
Derfor er det en virkelig stor dag for de danske skoler og lærere – og for ytringsfriheten i Danmark.
Tusen takk til de blå partiene for et godt samarbeid og til SF for støtten til forslaget.
Jeg ser frem til den endelige behandling av forslaget, og holder dere selvfølgelig orientert!
Med støtte fra SF er det altså flertall for forslaget.
Frykten for halshugging
At lærere har fryktet å lide samme skjebne som den franske geografi- og historielæreren Samuel Paty, er på ingen måte rart. Paty ble drept fordi han hadde vist to Muhammed-karikaturer i forbindelse med undervisning om ytringsfrihet.
Det fikk også danske lærere til å frykte risikoen ved å bruke tegningene i undervisningen, og det har vært pågående debatt om lærere i det hele tatt skal vise karikaturer av Muhammed i undervisningssituasjoner.
Undervisningsopplegget det nå ser ut til å være flertall for i det danske Folketinget er ikke utviklet ennå, og derfor er det fortsatt uvisst om selve Muhammed-karikaturene vil være med i opplegget.
Mens SF mener at karikaturene bør inngå i undervisningsopplegget er de fremdeles tydelige på at det må være frivillig om, og i hvilken grad, lærerne ved den enkelte skole vil bruke materialet i det hele tatt, og de vil heller ikke gjøre det obligatorisk for lærere å vise karikaturene, da lærernes frykt skal tas på alvor.
Legitimerer undervisningen
Sn.dk skriver at «SFs politiske talsmann, Karsten Hønge, sier fra Folketingets talerstol at motivasjonen for å stemme for forslaget blant annet er at det skal legitimere lærernes undervisning om Muhammedkrisen. Selv om noen kolleger skulle være imot.»
– Undervisningen må foregå på en måte som gjør elevene våre smartere, og ikke for å skape splittelse. Det er derfor selvsagt ikke et mål å trakassere eller tråkke på religiøse følelser eller å fornærme noen, sier Hønge.
Og at det finnes behov for legitimering av lærere som står opp for ytringsfriheten er det liten tvil om. Å bruke karikaturer i undervisningen har blitt så betent i Danmark at mange lærere vegrer seg. Det fikk den danske læreren Jannie Bøgh erfare da skolekollegaene frøs henne ut av jobben, kalte henne de verste ting og hevdet at de fikk og angst av å jobbe med henne.
Nye Borgerliges Mette Thiesen skulle i motsetning til SF ønske det ble obligatorisk for landets lærere å undervise i Muhammed-tegningene, til tross for at hun gleder seg over at undervisningsmateriell nå skal bli tilgjengelig for alle lærere.
– Det er så viktig å få utarbeidet materiell slik at lærerne der ute ikke er alene om denne ekstremt viktige kulturkampen, sier Mette Thiesen ifølge Sn.dk.