Boris Johnson vil overføre ansvaret for de tusenvis illegale migrantene som krysser kanalen fra grensekontrollen til det britiske forsvaret. I tillegg jobbes det hardt for å opprette avtaler med land som Ghana og Rwanda for å slippe å ha asylmottak på britisk jord, skriver The Times.
Vil stoppe trafikken
Mens både opposisjonen og enkelte av hans egne krever at statsminister Boris Johnson går av etter avsløringen av at han deltok på hagefest under korona-lockdown, vil statsministeren vise handlekraft. Migrantkrisen i kanalen rir Storbritannia som en mare, og i fjor ble det registrert ankomst av hele 28.381 migranter, fordelt på 1.020 smuglerbåter, skriver den engelske avisen.
Innenriksminister Priti Patel har jobbet hardt med å få på plass et fungerende migrantsamarbeid med Frankrike, men franskmennene har ikke lykkes i å forhindre menneskesmuglerne i å frakte illegale fra den franske kysten over kanalen til Storbritannia.
I et forsøk på å stoppe det som har blitt kalt «drosjetjeneste» over kanalen, ber statsminister Johnson nå om at forsvaret får ansvaret. Det er ikke snakk om nye forsøk på å stoppe småbåtene, men om pågripelse på britisk kyst og aller helst effektiv transport til afrikanske land.
Avskrekkende
Asylmottak i land som Rwanda og Ghana vil ikke bare innebære at britene unngår å ha tusenvis av kanalmigranter i britiske asylmottak. Håpet er at migrantene skal la seg avskrekke av tanken på å bli transportert til leire i Afrika, slik at migrantstrømmen til Storbritannia kan avta.
Ministrene tror at det vil bli et stort antall migranter som krysser kanalen til våren, samtidig med lokalvalget. En høytstående regjeringskilde sa: «Hvis det ser dårlig ut nå, kommer det til å se mye verre ut til våren når det er varmere.»
Tiltaket med å sette marinen i operativ kontroll over kanalen vil frigjøre embetsmenn fra innenriksdepartementet og grensestyrken slik at disse kan jobbe med langsiktige planer for å bekjempe kanalkryssing med småbåter, sa regjeringskilder ifølge The Times.
At det er behov for hardere lut på den engelske kystlinjen, er det liten tvil om. Hittil i januar har det kommet over 500 migranter, og torsdag forrige uke kom det flere enn i hele januar i fjor, skriver avisen.
Krise
Mens Norge opplever lavt trykk av migranter per i dag, er migrantkrisen et faktum for britene. Det skal også kunne vise seg å bli vanskelig å realisere planene om mottakssentre i Afrika.
I henhold til planene ønsker regjeringen fly hundrevis av asylsøkere til utlandet for asylbehandling og repatriering. Ministre er villige til å betale hundrevis av millioner pund i året til enhver nasjon som er villig til å akseptere tilbudet, men så langt har ingen sagt seg villig til å huse slike mottak. Et lignende forsøk på å «offshore»-behandling av migranter i Albania, kollapset etter at The Times avslørte planene i fjor, skriver avisen.
Før en eventuell avtale med afrikanske land, fortsetter migrantstrømmen over Den engelske kanal med uforminsket styrke, og man vet ikke om planene om fremtidige afrikanske mottakssentre er nok til å avskrekke illegale migranter fra å ta båtreisen over kanalen til de britiske øyene.