– På den ene siden er det rart å sitte slik bak en skillevegg bare fordi jeg er kvinne. På den andre siden er det fint og hyggelig å få være en del av et slikt avslappa kvinnefellesskap en fredagskveld. Jeg trives, fastslår journalisten.
Det vites ikke hvorvidt Vårt Oslos journalist har tatt steget fullstendig ut og konvertert, men leser man hennes ukritiske hyllest av ramadan og Rabita-miljøet, slik det beskrives i saken – Ville du sitte ved siden av deg selv om syndene dine luktet? Jeg har vært på foredrag med Norges Unge Muslimer må man virkelig lure. De kritiske spørsmålene forblir fraværende fra journalisten, der hun har plassert seg bak skilleveggen som holder kvinnene bakerst i salen.
Rabita
Nesten drømmende skriver Vårt Oslo om Rabita-moskeen.
Jeg kjenner Rabitahuset nå og jeg vet at de ønsker seg en ny drømmemoské med felles inngang og saler hvor dette møtet kunne blitt avholdt uten å forstyrre folk som kommer innom for å be. Men ennå er den ikke her. Drømmemoskéen. Og rommene som er idag setter begrensninger.
Og joda, det stemmer at Rabita skal bygge ny moské. Plan- og bygningsetaten sa blankt nei, men til ingen nytte. Byrådet i Oslo overprøvde nemlig dette avslaget, og dermed blir det ny gigantmoské i Calmeyers gate. Eller «drømmemoské» som Vårt Oslo velger å kalle det.
Hvorvidt journalisten har satt seg inn i tankesettet til Rabita eller ei kan vi selvsagt ikke vite, men saken Hvorfor føres Rabitamoskéen opp på terrorliste? gir en oversikt over hvilket ansvar som hviler på skuldrene til en av landets aller største moskeer:
Det foruroligende ved Rabitamoskeen er i disse terrortider at flere nå kjente terrorister har hatt tilhørighet der, som den venstreradikale som Anders Cameroon Østensvig Dale, som konverterte i Rabitamoskeen. Nå står han på FNs terrorliste relatert til al-Qaida. Videre handler det om Hassan Abdi Dhuhulow, Nairobiterroristen, som var svært aktiv i flere år på nettstedet til Rabitamoskeen, islam.no, der han uforstyrret fikk promoterte en av verdens verste terrorister gjennom tidene, Anwar al-Awlaki. En tredje er Abu Ayub, som gikk til selvmordsangrep i Bagdad i sommer. I tillegg har en rekke andre jihadister/terrorister hatt tilhold i moskeen.
Noen hyggelig bakgrunn for ny og enda større moské i Calmeyers gate i Oslo er dette definitivt ikke, men Vårt Oslo omtaler det altså som en drøm. Rabita er forøvrig en bevegelse som arbeider for reformer og en islamistisk vekkelse i de landene der den er etablert, og er den største nåtidige islamske organisasjonen i verden.
Inkludering
Avisens journalist føler seg inkludert i «et slikt avslappa kvinnefellesskap», et fellesskap som altså er henvist til å sitte bak en skillevegg. «Antirasisme og feminisme på sitt beste!» skriver Shakeel Rehman sarkastisk på Facebook, og oppsummerer hvordan Vårt Oslo gjør seg til nyttig idiot for den intolerante og undertrykkende religionsutøvelsen som foregår innenfor murveggene i Calmeyers gate.
Selv beskriver journalisten det slik:
Og med et stort smil om munnen sniker jeg meg inn i bakgården til kvinneinngangen. Det er slik som dette jeg egentlig vil gjennomføre dette prosjektet. Som en av de andre. En deltagende observatør.
Ja, visst er det deilig å være «en av de andre» når du kan gå inn og ut av undertrykking akkurat som det passer deg selv.
Egentlig er det overraskende godt å sitte slik i dusmørket sammen med kvinner som kommer inn og ber. Det er overraskende mange av dem og jeg kjenner meg inkludert og velkommen der jeg sitter og ser dem komme og gå. Det er et varmt, godt og avslappende rom. Et eget felleskap der i skjul bak skilleveggen.
For en hån mot de kvinnene som kjemper mot undertrykking og risikerer vold, utstøting og i verste fall må bøte med livet for å frigjøre seg fra det samme «skjulet bak skilleveggen». Å romantisere den undertrykkingen du selv kan velge å frivillig være en «deltakende observatør» av, er å løpe Det islamske brorskapets ærend. Avisen Vårt Oslo bør være seg ansvaret bevisst.
I første publisering av denne saken ble Vårt Oslo ved en feiltakelse omtalt som Avisa Oslo.