Björn Borg, som ble født i Stockholm 1956, er en tidligere svensk tennisspiller, og av mange ansett som en av verdens beste tennisspillere noensinne. I Sverige er han superkjendis og nasjonal helt, og navnet hans er kjent over hele kloden.
Klesmerket som bærer navnet hans lanserte han på nittitallet. At navnet hans tretti år senere skulle knyttes til Khomeini-regimets viktigste symbol da iranske kvinner ble fratatt rettighetene sine i 1979 – hijaben – forutså han neppe. Men samtidig som iranske kvinner kaster hijaben med livet som innsats i Iran, velger klesgiganten med tennislegendens navn å promotere sin egen hijab.
Både vanlig og unik
Ifører du deg en Björn Borg hijab skal du visstnok føle deg både alminnelig og unik på samme tid, ihvertfall om plagget lever opp til lovnadene i reklamen. På Instagram er plagget promotert på denne måten:
Nå er selvsagt reklamebransjen eksperter i å finne svulstige ord og uttrykk for å promotere produkter generelt, men det er likevel interessant at Björn Borg velger markedsføring med akkurat samme argumentasjon som moskeene. Du skal gli inn i mengden, men likevel skille deg ut. Hijaben viser at du er annerledes, renere og bedre enn de andre.
Mens de muslimske jentene i kommentarfeltet på Instagram er over seg av begeistring for sportsvarianten av det undertrykkende symbolplagget, spør en kvinne i kommentarfeltet om klesprodusenten produserer andre religiøse hodeplagg enn islamske. Spørsmålet er åpenbart av det retoriske slaget.
Normalisering av undertrykkelse
Å gjøre hijaben til noe sporty er ikke klesmerket alene om. Sportsklesmerket Adidas har et vell av varianter for de unge, ærbare.
Det er åpenbart at plagget skal normaliseres også i Vesten, og at sportsutgaven kan promoteres under dekke av å gjøre muslimske jenter fri til å delta i aktiviteter på linje med andre. Men man må ha levd under en stein siden sent 80-tall for ikke å ha fått med seg at dette plagget er det motsatte av frigjøring av kvinner i alle land der muslimer er i majoritet. Man kan bli drept for å ta det av. Så brutalt og så enkelt er det.
Nå er det altså Björn Borg som får navnet sitt klistret til plagget. Gudene må vite hva han selv mener om det, han har ikke lenger noe med klesmerket å gjøre, men denne normaliseringen av et undertrykkelsessymbol er så absolutt en del av tidsånden.
«Genuint inspirert»
Hijab-iførte kvinner løftes fram som de reneste demokratiske vidundere, som i «Jubelsaken» i NRK om hijabmodellen Rawdah Mohamed der redaktør for motenettstedet Melk & Honning, Ida Eide Einarsdóttir, får mikrofon til å fortelle at «Rawdah kan være kvinnen som fører motebransjen i riktig retning».
Mens motebransjen stort sett har vært forbeholdt kvinner det har vært lite politisk korrekt å skryte av – vakre, tynne og lettkledde som de ofte framstår – er derimot den hijabkledde Rawdah nøyaktig det motebevisste skandinaviske kvinner generelt og det skandinaviske motemiljøet spesielt trenger, fastslår Einarsdóttir.
– Rawdah representerer på mange måter demokratiseringen av moten. Motebransjen har vært forbeholdt en veldig liten gruppe mennesker, og det er først nå de siste par årene at den speiler samfunnsoppdraget sitt, som er å speile samtiden, sier redaktøren til et lydhørt NRK.
Björn Borg har faktisk gått enda lenger enn Rawdah og norske «demokratisk opptatte» kvinner. I 2016 kom de over en tåredryppende historie om en ung, muslimsk ballettdanserinne som drømte om å bli verdens første hijab-ballerina. Björn Borg delte dermed ut et helt eget stipend til den mindreårige jenta – begrunnet i at de hadde blitt «genuint inspirert».
At mennesker uten erfaring med undertrykkelse overhodet lar seg «inspirere» av mindreårige som ikke får danse med mindre de tuller hodet inn i hijab er så tanketomt og kunnskapsløst at det er til å bli kvalm av, og det bør og må løftes fram og påpekes til det kjedsommelige. Klesgiganten Björn Borg fortjener ingen anerkjennelse for å tilby plagget blant sitt rikholdige utvalg truser og boxershorts. De fortjener snarere to tette og ei badehette.