Bildet av reklamebanneret på T-banen ble sendt oss på e-post, ledsaget av følgende melding og signert av en mann med et svært muslimsk-klingende navn.
Disse er å finne i t-banene i Oslo nå.
Herregud så teit…
Heia HRS!🙏❤️
Jeg sendte svar til ham og takket for tipset som passet godt til saken jeg ville skrive om zakat – og foreslo å bare omtale ham med etternavn i artikkelen, siden navnet er så alminnelig at det likevel holder ham anonym. Jeg spurte også om han var ex-muslim eller sekulær muslim. Han svarte som følger:
– Så kult at du lager en sak om akkurat dette. Hvis du kun tenker å bruke etternavnet mitt som kilde til bildet eller noe annet smått, så går det vel fint. Men ønsker ikke en større rolle i saken enn det 🙂
– Vel, jeg vil ikke akkurat kalle meg for en ex-muslim siden jeg ble oppdratt som muslim nokså mildt. Så mitt frafall er ikke verdig nok til å kalle meg selv for en «Ex-muslim» føler jeg. Men nærmere «en som til en viss grad ble oppdratt som muslim, men vokste det av seg problemfritt aktig ex-muslim». Eller «Ex-mehslim».
Kanskje må man ha erfaring med hva islam kan innebære for å forstå undertonene i beskjeden «Din Zakat – vår Amanah».
Islamic dictionary definerer amanah som følger:
amanah (Arabic: أمانة, “trust”), is free will, which has been given only to humans and jinn. In contrast, other entities do not have this quality. Prophet Muhammad was known, even before his Prophethood to be Al Amin (the trustworthy one).
Budskapet kan altså oversettes til noe slikt som «din pengegave – vår tillitssak». Gir du tillit til at Islamic Relief forvalter pengene dine, bør du i alle fall ikke betvile hva pengene går til.
Vi har omtalt den internasjonale organisasjonen en rekke ganger, sist i saken Flyktninghjelpens problematiske bindinger fra desember i fjor, der vi tok til orde for at norske medier bør konfrontere generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland, med fakta. Vi gjengir kapittelet som omhandler bindingene, da dette er informasjon som er skrevet for mindre enn fire måneder siden:
Islamic relief og Det muslimske brorskap
Islamic Relief er en internasjonal muslimsk hjelpeorganisasjon med sterke bindinger til Det muslimske brorskap. Senest i går, tirsdag 11. januar, omtalte vi Global Watch Analysis sin gjennomgang av offentlige subsidier til det som i realiteten er islamistiske organisasjoner som jobber for politisk islamsk innflytelse, og der dukket Islamic Relief opp.
Ifølge Global Watch Analysis går brorparten av europeiske subsidier til islamistiske organisasjoner til Islamic Relief, en London-basert «veldedighetsorganisasjon» med avdelinger i 60 land. Den alene har mottatt €40,026,424 fra EU-kommisjonen siden 2009, opplyser GWA.
Enda verre er skandalene knyttet til antisemittiske overgrep og bortforklaringer av terrorisme, som førte til at organisasjonen Islamic Relief i sin daværende form ble presset til oppløsning i august 2020. Men det at presidenten for organisasjonen, og deretter hele styret, trakk seg, hindret ikke EU-kommisjonen i å fornye den som en «humanitær partner» fram til 2027!
Men Islamic Relief Sverige er i tilsvarende trøbbel. MENA Studies skrev 21. november i fjor om granskningen av den svenske fraksjonen av organisasjonen, og hvordan den avslørte nære bånd mellom Islamic Relief og Det muslimske brorskapet (MB):
Etterforskning utført av sikkerhetstjenesten i Sverige har funnet nære koblinger mellom MBs virksomhet i Sverige og Islamic Relief. Denne etterforskningen kommer i en tid hvor forsøkene fra MB på å infiltrere de muslimske miljøene i Sverige øker. Forsøkene er i utgangspunktet å kontrollere islamske organisasjoner og organer, inkludert Islamic Relief Organization. Dette har fått politikere i det svenske riksdagen til å kreve kraftig kontroll over Islamic Relief Organization i Sverige.
Dette er i slutten av 2021, men dersom vi spoler tilbake til 2017, finner vi interessant informasjon om både Det muslimske brorskap og Islamic Relief i Norge. Hege Storhaug skrev dette:
Da jeg leste den ferske rapporten fra Sverige om Brorskapet, som defineres som den mektigste islamistiske gruppen i Sverige, og der det heter at Brorskapet i Europa har etablert seg aller sterkest i Sverige, merket jeg meg følgende: Rapportørene forteller at den angivelige internasjonale veldedighetsorganisasjonen til Brorskapet, Islamic Relief (IR), mottar betydelig med statlige kroner i Sverige. IR er en «sentral organisasjon for å gi Brorskapet troverdighet», heter det. Den tidligere imamen i Stockholms moské (Brorskapets angivelige viktigste moské i Sverige), Haytham Rahmeh, var «lenge aktiv i Islamic Relief, men har de siste årene vært innblandet i støtte til militser som er koblet til MB (Brorskapet, min merknad), i Syria-krigen gjennom lobbing og våpeninnkjøp». Islamic Relief kobles blant annet til terrorgruppen Hamas.
Dette er jo interessant i forhold til ovennevnte mistanke fra PST-hold om innsamling til terrorgrupper på dørstokken til Rabitamoskeen. For Islamic Relief er også etablert i Norge. Hvem tror du sitter i styret?
Basim Ghozlan, akkurat som han sitter i styret til Amanastiftelsen og til Det islamske forbundet.
Vi kan la både Brorskapets moské og Basim Ghozlan ligge i denne omgang, men peke på noen med både Islamic Relief- og Hamas-forbindelser; svenske kvinner i Islamic Relief. En av dem sitter nemlig i styret til den norske Flyktninghjelpen, skrev vi i desember, men åpenbart for døve ører hva gjelder Sporveien.
Cash is king
Tidligere Oslo Sporveier heter nå Sporveien, og beskriver seg slik på egne nettsider:
Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtransport målt i antall reiser. Sporveien er 100 prosent eid av Oslo kommune. I datterselskapene Sporveien Trikken, Sporveien T-banen og Unibuss.
T-banen er altså 100 prosent eid av Oslo kommune, og driftes av skattemidler – og en liten dæsj midler fra Islamic Relief som kjøper reklameplass, slik at du ikke skal være i tvil om evne til både makt og innflytelse. Hvorvidt Sporveiens reklameansvarlige vet noe som helst om islamisme eller Brorskapet skal vi selvsagt ikke uttale oss om, men på samme tid er Islamic Relief så omstridt og så heftig kritisert gjennom flere år at det skal noe til å ikke ha fått med seg hva det er organisasjonen står for.
På organisasjonens nettsider har de lagt ut en egen zakat-kalkulator, der du kan beregne hvor mye du må betale i avgift dersom du er muslim. Islamic Relief skriver at kalkulatoren er «enkel», og den er faktisk så enkel at den ikke angir hvorvidt inntekt skal oppføres som månedlig eller årlig enhet.
Det du derimot skal føre opp er verdien av gull, sølv, kontanter, penger andre skylder deg og penger du skylder andre, så man blir sittende med en distinkt følelse av at det er helt alminnelig å ha en en svart økonomi som er kontantbasert.
Og litt Rødt
Det muslimske økonomiske fellesskapet er tilsynelatende basert på litt andre verdier enn det norske, men zakat er uansett i vinden andre steder enn i landets moskeer og T-baner.
Rødt-topp Bjørnar Moxnes sier en nylig publisert video på partiets Facebook-sider at Rødt deler verdier med ramadan.
– I Rødt så er fellesskapet, kampen mot økte forskjeller og hjelpe dem som har minst viktig. Dette er også helt sentrale verdier i feiringen av Ramadan, sier Moxnes, og tenker trolig på nettopp zakat.
Nå er det ikke noe nytt at Rødt ikke forstår penger, det har vi skrevet om flere ganger i løpet av vinteren, men det nye er muligens at med ny muslimsk leder, Siavash Mobasheri, er Rødt i Oslo nå så fjernt fra enhver rimelig forståelse av både penger og hvilken makt islam bør ha i et demokratisk land, at det ikke kan ende som annet enn et rent muslimsk interesseparti.
For den som ikke visste hva Siavash Mobasheri har ansvar for i Oslo bystyre kunne vi hatt gjettelek, men du har sikkert allerede forstått det.
Som medlem av Samferdsels- og miljøutvalget er han med på å bestemme over kollektivtrafikken. Det er ganske sikkert en tilfeldighet, men «morsomt» er det likevel når byens T-baner samtidig kjører rundt med et religiøst, islamsk budskap som både Rødt generelt og Mobasheri spesielt har vist at samsvarer med «deres sentrale verdier».
(Fotomontasje: HRS)