«Vi er maktesløse. Og ofte tenker jeg: De har vunnet og vi har tapt.» Dette skrev en lærer i Østerrike i en brannfakkel av en bok i 2022. «De» er muslimske elever, og «vi» er Europa. Wiens skoler dominert av muslimer er et varsel om hva som også er realiteter i Norges storbyer, især i Oslo øst, noe Abid Raja har fått smake på under bokforedrag der.
Her møter han elever som lever i islams dogmer fra de står opp til der legger seg, alt reguleres av haram og halal, helt inn i klasserommene og undervisningen i hvert enkelt fag. Islam har den selvfølgelige forkjørsretten, bønneteppet rulles ut med retning Mekka, jenter uten hijab anses som horete, homofile skal steines, og elever sier rett ut at når de ikke er i mindretall, men «når vi er flere, så kan vi stå mer oppreist», i betydning å slippe islams dogmatikk fullstendig løs.
Lærere som kler seg sømmelig
Det samme rapporterte Susanne Wiesinger om i 2022. Lærerne i Wiens skoler møter en enda mer islamisert skole enn i Oslo øst. Lærerne kler seg «sømmelig», de bankes opp, de kvinnelige elevene bøyer hodet og vender blikket sjenert bort, og skolene velger ren underkastelse. Skolene har latt det islamske jerngrepet ta over. Den islamske moral-dinosauren trasker rundt i både klasserommene og i skolegårdene. Bønn er viktigere enn utdannelse, og skolene produserer samfunnstapere, rapporterte en fortvilet Wiesinger.
Vi er ikke overrasket over at det samme bildet tegnes i Sverige, det mer og mer fortapte landet, der islam har inntatt hele samfunnssystemet. Skolene er et prioritert mål for å indoktrinere unge sjeler i islams dogmer og slik ytterligere øke islams makt. Da er det også sentralt for disse kreftene å spre mistillit hos elevene om storsamfunnets gode eller onde hensikter.
Antallet muslimer har vokst dramatisk de siste to tiårene i Sverige og ligger på anslagsvis 800.000 – 1 million. En større andel muslimer tar utdanning, eksempelvis lærerutdanning.
Det betyr at islamister også ansettes som lærere og at de bruker arbeidsplassen sin til å påvirke elever med sine antidemokratiske og kvinneundertrykkende holdninger.
Skoler er så islamiserte at de stenges
Noen er ansatt ved muslimske friskoler. Siden 2019 har minst syv muslimske friskoler blitt stengt av Skoletilsynet etter at Sikkerhetspolitiet advarte om at elever var blitt radikaliserte.
Muslimske lærere og lærerstudenter gir hverandre råd om hvordan de kan unngå å undervise i uønskede fag. Man kan tenke seg at det kan være historiske temaer om kvinners likestilling, LHBTQ eller Holocaust. Det kan også være ulike vitenskapelige emner som motsier Koranens ord.
Ved en kommunal skole i Gøteborg skal en ansatt ha ledet muslimsk bønn for grunnskoleelever i skoletiden. Denne ansatte skal også ha irettesatt skolejenter hvis muslimske hodeskjerf ikke dekket håret. Dette kommer frem i en rapport til Skoletilsynet fra i fjor, skriver Sophie Löwenmark.
Og den ansatte ved skolen i Göteborg ser dessverre ikke ut til å være alene.
Bekymrede muslimske foreldre søker råd om hvordan de kan forhindre at barn blir «indoktrinert». Bekymringene inkluderer seksualundervisning, bønn i skolen, Israel-Palestina-konflikten, skolemat og mangel på muslimske lærere.
Men det er ikke bare bekymret foreldre som blander seg inn i hvordan emner blir undervist om i svenske skoler. Representanter fra ulike mer eller mindre radikale islamistiske organisasjoner er svært aktive.
For eksempel la de press på skolen for å si opp en ansatt som er anklaget for islamofobi.
Angrepene får en ønsket effekt – man kneler for islam
Da svenske skoler planla å handle skolemat under Ramadan, ble det sendt ut skjemaer for å finne ut hvor mange elever som hadde tenkt å spise i løpet av fastemåneden. Dette fikk den muslimske organisasjonen Islamic Academy til å oppfordre muslimske foreldre til ikke å svare, skriver Den korte avis. Spørsmålene ble nemlig påstått å være islamofobiske og utgjør ulovlig registrering av religiøs tilhørighet.
I den konstante kampen mot påståtte urettferdigheter blir individuelle lærere og rektorer ofte trukket frem og anklaget for å krenke muslimske elever. Anklager ble blåst opp og spredt av selverklærte forsvarere av den ene sanne doktrinen. Eksemplene på dette står i kø:
En kvinnelig skoleleder og V-politiker i Eskilstuna uttrykte i sosiale medier høsten 2021 bekymring for at stadig flere unge jenter går med hijab og heldekkende klær.
Det utløste øyeblikkelig en kampanje mot skolesjefen med sentralt produserte tekster som kunne brukes til å bombardere ledere og politikere med e-post. Det muslimske partiet Nyans anmeldte henne til ombudsmannen.
En rektor i Örebro uttalte seg i denne våren om radikalisering hos elever som kom fra en nedlagt muslimsk friskole. Kommentaren hennes førte til massivt med anklager, anklager om islamofobi og en fordømmelse fra den lokale moskeen.
De siste ukene har det vært et slikt trøkk mot rektor Linnea Lindquist. Argumentene er de samme, og islamister leder an.
Angrepene på rektorer og lærere har en avskrekkende effekt. De er ikke bare truende og ubehagelige for den det gjelder, men fungerer også som en advarsel til andre om ikke å utfordre islamistenes innflytelse i skolen.
Ny politikk fra Venstres side?
Ettersom Abid Raja har kommet til erkjennelsen at det pågår en aktiv islamisering i en del Osloskoler burde man kunne forvente at mottiltakene vil kommer fra Venstre, som å forby religiøse klesplagg i skoletiden (hele grunnskolen, gjerne også videregående skole), sette foten ned for bønnerom og bønn i skoletiden, inkludert i skolegården, og å pålegge lærere og rektorer om ikke å tilpasse seg undervisning i noe som helst fag til islams dogmer og ideologi.
Det er lov å håpe. Og i alle fall ett parti på Stortinget vil støtte et slikt fremstøt fra Venstre, FrP.