Sansal er algerier, men han har også fransk statsborgerskap, som han fikk som en anerkjennelse for sitt forfatterskap og store innsats, ikke minst for ytringsfriheten. Sansal kjenner islam fra innsiden etter oppvekst og voksenliv i et Algerie som har blitt mer og mer islamisert. Islamiseringen kan illustreres kort med disse to faktaopplysningene: I 1962 da landet ble uavhengig fra Frankrike huset landet 150 kinoer og 250 bokhandlere. I dag er tallene henholdsvis 0 og 4-5 bokhandlere.
2084. Verdens ende
Samtidig kjenner Sansak Frankrike og Europa meget godt. Han har i årevis advart om at politisk islam er i ferd med å ødelegge Europa. I 2016 ga han ut boken med den talende tittelen 2084. Verdens ende. Boken kom ut i kjølvannet av den vanvittige terrorangrepet på Charlie Hebdo, deretter Paris-terroren mot som rammet Bataclan, fortauskafeer og den nasjonale fotballstadion. Begge angrepene i 2015.
I forbindelse med bokens lansering kom han med en oppsiktsvekkende advarsel om at islams fremmarsj vil sprenge europeiske samfunn i stykker.
«Europas samfunn er på vei mot ødeleggelse.»
Han har også advart mot Hamas: Hamas er bare begynnelsen, sa han. I 2023 sa han dette til Berlingske, med krigen i Midtøsten som bakteppe: – Islamistene vil gradvis ta over demokratiene i Europa. Fremveksten av Hamas er bare begynnelsen på en trussel som de «inkompetente regjeringene» i Vesten ikke har forstått. Og krigen er allerede i gang, fastslo han.
Sansal har også stadig kritisert Algerie for å være et islamsk diktatur. Uten at det har skjedd noe med ham. Men 16. november ble han arrestert da han kom tilbake til Algerie fra et opphold i Frankrike.
Tittelen 2084. Verdens ende, der han tegner opp en klode under religiøst diktatur, altså under kalifatets fane, har samme tema. 2084 henspeiler på Orwells udødelige roman, 1984, om en kommende totalitær epoke.
«Med humor og narraktig uskyld skildrer han hykleriet og de mange feilskjærene i den religiøse radikaliseringen som truer demokratiet», heter det i bokomtalen hos Norli.
Fra 2006 ble alle hans bøker forbudt i Algerie.
Kjenner både islam og Europa som sin egen lomme
Han ble født mens Algerie fortsatt var en fransk koloni med plass til både jøder, katolikker og muslimer.
I dag er det et selvstendig, men dypt religiøst – muslimsk – land med strenge regler for hvordan innbyggerne skal oppføre seg.
Sansal er ikke i tvil: Han spår at Vesten risikerer å utvikle seg på akkurat samme måte.
Han påpeker at den islamske verden er langt bedre samkjørt og organisert enn hva vestlige land innser.
– Det er en felles bevegelse som er ekstremt godt organisert. Den bakenforliggende tanken er å føre svært intense og voldelige kriger for å snu maktforholdene, slik at det er grunnlag for å stå sterkere i en forhandling. Krigen kommer til å vare en stund til Israel er alvorlig svekket. Da vil israelerne gjøre opprør mot sin egen regjering. Og i Europa vil befolkningen gjøre opprør mot sine regjeringer og kanskje begynne å angripe muslimene.
Sansal vurderer at dette er en krig i veldig stor skala:
– Det gjøres forberedelser til en verdenskrig. Det skjer ett lite skritt av gangen, slik at Vesten ikke ser strategien, sa Sansal senest i fjor.
Han fortsetter, uten større begeistring for den europeiske naiviteten:
– I sine egne land blir de jaktet på, fengslet og henrettet hvis de ikke gjør som loven sier. I Europa blir de invitert på TV. Her hører du på dem. Og så sier de: Han er islamist, men han har lov til å være det, akkurat som vi er kommunister, sosialister eller noe annet. Muslimene bruker naiviteten, de sosiale strukturene og rettsvesenet», hevder Sansal.
Naive europeere ødelegger seg selv
Han sier videre at den kristne kulturarven har et problem i møte med islam. Ikke bare er europeere naive, men europeere er også av den oppfatning av at kjærlighet og tilgivelse kan kurere alt. Han bruker som eksempel at i møte med en mann som nettopp har drept 15 personer, så klarer ikke europeere å tenke at han egentlig ville det. I Vesten får drapsmannen heller merkelappen «psykisk syk». «Vi kan helbrede ham, så han får det godt igen,» sier Sansal, som ikke tror at disse frelserkompleksene går islamistene hus forbi.
– Det er den slags holdninger islamistene utnytter, fastslår han.
Han er ikke i tvil om at europeere er svært enkle å utnytte på flere måter, og viser til hvor enkelt det er å få penger fra felleskassen i de vestlige demokratiene.
– De fant disse idrettsforeningene, judo og fotball, for å få tak i unge mennesker og få dem til å begå jihad. Hver dag oppdager de nye krigsinstrumenter.
Sansal utdyper ved å påpeke den tiltakende segregeringen i europeiske land, der innvandrere bruker demokratiets strukturer for alt det er verdt. Sansal sier at årsaken til at Europa vil gå under, er en pågående «politisk, sosial og religiøs prosess» de siste tiårene, der det skapes «et skarpt skille mellom de ulike samfunnene i de vestlige landene». Han omtaler ikke innvandrertette områder som segregerte, han bruker begrepet «uavhengige» når han viser til områder blant annet i Frankrike, der det er 100 prosent muslimske beboere.
– Trenger kun ett språk
Han påpeker videre at muslimene ikke ønsker å lære de europeiske språkene i sine nye hjemland, ei heller ønsker de å adoptere vestlige frihetsidealer, kultur eller kleskoder, og at de også har en annen fordel og grunn til å ikke la seg integrere.
– I Europa trenger du 27 språk for å kunne samarbeide. I den muslimske verden trengs bare ett språk. Det er en veldig samlet verden, som er fullstendig atskilt fra Vesten. Og Vesten vet ikke hvordan de skal takle det, sier Sansal.
Boualem Sansal beskriver et fremtidig Europa som er underlagt et islamistisk diktatur. Sansal, som ikke er muslim, valgte fortsatt å være bosatt (også) i Algerie. Med sin algeriske bakgrunn har forfatteren et spesielt forhold til Frankrike. Han sier: «Frankrike er i ferd med å bli islamisert.» Frykten viser seg nå for alvor blant franskmennene, og var også min konklusjon i boken Islam. Den 11. landeplage (2015).
Islamistene kan ikke beseire Vesten militært, sier Boualem Sansal. Men de kan få Vesten til å ødelegge seg selv innenfra. De ønsker å splitte samfunnet, og hvis de lykkes, vil før eller siden samfunnet slik vi har kjent det gå til grunne.
Han bruker ikke ordet parallellsamfunn. Men han snakker om at islam ønsker å rive europeiske samfunn fra hverandre.
Drivkraften til Europa har smuldret opp
Sansal mener ikke at de europeiske landene lenger har den nødvendige motstandskraften for å forhindre denne utviklingen. Drivkraften mangler. Som han sier det:
«Tidligere ville vi ha dratt til verdens ende for ordet frihet. I dag er det hult.»
Den algeriske forfatteren er svært kritisk til Angela Merkels Tyskland. Welt am Sonntag (lenke over) spør ham hva spådommene hans er for landet. Han svarer:
«Tyskland har vært fullstendig naiv. Og på lang sikt er Tyskland det landet som er mest truet.»
Han begrunner sin spådom men at Tyskland lenge trodde at de ikke ville bli berørt av problemene med islam. Og på grunn av nazismen og krigen var landet preget av en ekstrem – og dermed naiv – toleranse.
Han gir følgende eksempel: Da noen av de mest rabiate islamistiske styrkene ble jaget ut av Algerie, ble de anerkjent som politiske flyktninger i Tyskland.
Dyster, men realistisk spådom
Sansal påpeker at Tyskland har opplevd en enorm tyrkisk innvandring, som gir Tyrkias islamistiske president Erdogan stor innflytelse på tysk utvikling, den samme påvirkningen Erdogan har i Norge gjennom alle de tyrkiske moskeene her, bare i mindre grad enn i Tyskland.
Sansals spådom for fremtiden er dyster, men realistisk. Han har sett hvordan islamismen har blitt stadig sterkere i den arabiske verden, noe jeg selv observerte på nært hold i Pakistan. Nå ser Sansal hvordan islam raskt vinner terreng i et Europa med ukontrollert innvandring.
«Jeg liker ikke islam. Jeg tror ikke på det, og jeg slår fast at det ikke bare er en fare, men en enorm fare.»
Sansal har en stor kjærlighet til sivilisasjonen som har sitt historiske opphav i Europa. «Som demokrat ser jeg med stor beklagelse at vår sivilisasjon går under, fordi den har brakt menneskeheten fremover – til tross for utskeielser.»
I boken 2084 er europeisk kultur i og utenfor Europa i søkelyset til Sansal.
Intervjueren fra Welt spør: «Er Europa virkelig i den grad ferdig?»
Boualem Sansals svar er kort og konkret:
«Ja. Det har ikke lenger noen fremtid.»