Den kulturelle revolusjonen

Gøteborg inviterer salafister for å samarbeide om barnevern

Gøteborg samarbeider med den mest innflytelsesrike salafistmoskeen i Sverige – i spørsmål knyttet til barnevernets tjenester. Det er galskap, fastslår en svensk journalist. Med rette.

Stadig flere har fått øynene opp for hva vi har sluppet løs i Vest-Europa, og slik sett er det håp når selv journalister ser galskapen.

Sofie Löwenmark skriver i svenske Expressen at ekstremismekoblinger åpenbart ikke er til hinder for samarbeid. For mens de styrende politiske partier i Gøteborg tidligere ikke har villet samarbeide med den salafistiske stormoskeen Bellevuemoskeen i Gøteborg, så har de nå snudd. «Tidene forandrer seg», som Löwenmark tørt påpeker.

Nå blir Bellevuemoskeen en del av «den muslimske samarbeidsgruppen», som skal forsøke å få moskeer og muslimske foreninger i Gøteborg til å snakke med én stemme.

Hvor smart er det? Da både å invitere salafister og i det hele tatt å ha etablert en slik gruppe?

Bellevuemoskeen

Löwenmark viser til den britiske salafistpredikanten Yahya Raaby som blant annet tar til orde for at jenter må begynne å bruke hijab før de fyller 10 år, slik at «de aldri skal lære noe annet å kjenne». Og han ler når han beskriver hvordan hans familie fikk hans femårige søster til å kjenne seg som en kjeltring da hun tok av seg hijaben en varm sommerdag.

Raaby, som har mer enn 1 million følgere på sosiale medier, fylte Bellevuemoskeen til randen da han besøkte den tidligere i år, bemerker Löwenmark.

Og nå kommer enda en kontroversiell gjest til denne moskeen, den britiske salafisten Muhammad Tim Humble. Han snakker ofte om kvinners rolle, sier Löwenmark, om at hun må adlyde sin mann, aldri kan nekte ektemannen sex og hun skal dekke seg helt til, slik at bare øynene er synlig. På sosiale medier oppfordrer Humble foreldre å anvende vold fra barnet fyller 10 år, som en del av «den religiøse oppdragelsen».

Islam er et mareritt. Intet mindre.

Da en av Sveriges mest kjente islamister, som i nærmere 20 år fremmet ekstremisme og hyllet terror – spesielt for unge svenske – snudde ryggen til salafismen, som han kaller en «kreft», sa han blant annet:

 – Dessverre finnes nå en eller annen form for salafisme i alle de store moskeene. Jeg går derfor ikke i moskeene lengre. Det går dessverre ikke. Og så er det Det muslimske brorskapet. Og det er bare menn. Menn som vil ha kontroll på makt, besøkende og penger, sa Anas Khalifa.

Det er det samme den tidligere imamen i Danmark, Ahmed Akkari, har avdekket. Salafistene er i enhver sunnimoské i landet.

Löwenmark viser også til at Försvarshögskolan i juni 2017 fikk i oppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) å gjennomføre en beskrivelse av budskapet i salafistiske jihadistmiljøer i Sverige. Fokuset var å påvise om salafistiske jihadistbudskap aktivt spres i Sverige og hvilke metoder som i så fall benyttes. I rapporten (2018) blir det blant annet beskrevet hvordan en av imamene malte opp skrekkbilder av hvordan barnevernet tar seg av muslimske barn. Besøkende i moskeen ble oppfordret til ikke å ta kontakt med myndighetene, men søke hjelp i koranen.

Nettopp det bilde som Försvarshögskolans rapport tegnet opp i 2018, ble en stygg realitet i Sverige noen år etter. Da ved den organiserte muslimske desinformasjonskampanjen mot svensk barnevern.

LVU-kampanjen

Desinformasjonskampanjen, også kjent som LVU-kampanjen, da barn og unge ivaretas etter «lagen om vård av unga» (LVU), startet i lukkede fora på sosiale medier, men spredte seg raskt til å bli en bevegelse.

Som vi rapporterte da, ble det forfattet innlegg som beskrev omsorgen for unge muslimer med påstander om at de blir satt i ikke-muslimske hjem og tvunget til å spise svinekjøtt og drikke alkohol. Det etablerte seg en utbredt oppfatning at jenter blir voldtatt og tvunget til å ta av seg hijaben, samt at de må bytte navn og religion og bruke kors. Det het at svenske myndigheter drev et systematisk arbeid for å begrense tilstedeværelsen av muslimske fremtidige generasjoner i Sverige, med mål om fullstendig å bryte ned det muslimske barnet ved å gjøre det lett å påvirke.

Det var også mange innlegg som omtalte kvinner, der også kvinner ytret seg om hvordan kvinners oppførsel i Sverige er skadelig og bryter ned familier. Flere mente at muslimske kvinner lokkes til å leve etter svenske og vestlige verdier – og blir fortapt. At kvinner i Sverige forventes å jobbe og kunne forsørge seg selv, blir sett på som en trussel. Og den generelle avskyen mot homofile gikk igjen.

Så begynte de med jevnlige demonstrasjoner rundt om i Sverige. Stadig flere imamer hang seg på, også på sosiale med desinformasjon rettet mot utlandet. Etter hvert som desinformasjonen festet seg, ble ikke bare barnevernsansatte og andre myndighetspersoner mer og mer utrygge, men påstandene ble stadig drøyere. For eksempel hevdet imam Basem Mahmoud i Rosengård i Malmø:

– De har begynt å ta barna fra mødrenes mage. De stjeler barna i samme sekund som de fødes.

– De svenske skolene og barnevernet er de mest korrupte av alle institusjoner i Sverige. De er Sveriges skitneste skamplett. De manipulerer muslimenes barn. Men muslimene og muslimenes barn er her for å bli. Og det [Sverige] er vårt, det er vårt enten de vil eller ikke. Om 10, 15 år, så er det vårt.

LVU-kampanjen skapte et fortsatt åpent sår, da svært mange mistet tilliten til barnevernet og svenske myndigheter. Det er kanskje derfor tafatte svensker startet denne «muslimske samarbeidsgruppen», med uttalt mål om å få moskeer og muslimske foreninger i Gøteborg til å snakke med én stemme. Og la oss legge til: formålet var antakelig den riktige stemmen.

Krav, krav, krav

Når den salafistiske Bellevuemoskeen inviteres inn i dette arbeidet, ikke minst i det som omhandler barnevernet og knyttet til LVU-aksjonen, så er altså ikke koblinger til ekstremisme noe hinder. «Det ser ut til å gi resultater», sier Löwenmark, «men ikke på den måten som politikerne kanskje hadde håpet».

For da denne samarbeidsgruppen under LVU-aksjonen kritiserte sosialtjenesten for å ha sviktet muslimene, la en sosialsjef seg flat og lovet bedring fra deres side. Du snakker om at feile stemmer plotter inn poeng.

«Den engstelige holdningen kommer også tydelig frem i eposter og møtereferater som jeg har bedt om fra enhet for demokrati og medborgerservice. Byen er passive i spørsmålet om hva moskeene kan gjøre for å stoppe ryktespredningen», sier Löwenmark. For denne samarbeidsgruppen fremmer moskeenes krav om at «islamofobe sosialarbeidere» skal byttes ut – og at barnevernet må ta hensyn til at kulturer har ulike standarder for barneoppdragelse.

Ansatte må altså godta at de omtales som islamofobe, og kanskje endog mister jobben på grunn av et slikt stempel fra denne muslimske samarbeidsgruppen, som ikke virker å ha forstått mye av «samarbeid». De er heller å betrakte som en muslimsk pressgruppe. Og hva menes så med kravet om hensyn til at kulturer har ulike standarder for barneoppdragelse? Skjønner de samme menneskene at vi snakker Sverige? I Sverige, som her, skal barna ha de samme trygge rettigheter og de samme friheter. Aksepterer man ikke svensk, eller norsk, kultur, så er det bare å pakke sammen og flytte til et muslimsk land.

Det mangler altså ikke på muslimske krav, men svært få synes å stå imot disse kravene.

Nå er det på tide at barnevernsansatte og politikere begynner å sette seg inn i hva islam står for. Ikke minst for å identifisere de farligste, for det trenger ikke være dem som fremstår som de mest rabiate. Tvert om.