Forskjellsbehandling og diskriminering

Hørt om den svarte kua som ble krenka?

Noen klorer seg fast i wokeismen: "Dette er ikke et spørsmål om å krenke enkeltindivider, eller en ku for den saks skyld, men om å anerkjenne en historie preget av undertrykking og rasisme", heter det fra Antirasistisk senter (ARS).

Hva ARS har kostet, og fortsatt koster, norske skattebetalere vites ikke, ei heller hvilken bremsekloss de har vært for integreringen. Men dét skal de ha; de jobber på for å prøve å etablere Norge som et land preget av undertrykking og rasisme. Men vi vet at Norge er et at de minst rasistiske land i verden, og (heldigvis) er det stadig flere som opplever hvordan disse systematiske falske narrativ opererer.

Denne gangen er «rasisten» den tidligere håndballspillere Kjersti Grini (og hun var drivende god på landslaget!) som får unngjelde.

I 2022 var Grini med på Farmen kjendis hvor hun uttalte følgende:

– Har vi fått en negerku? Det ser jo ut som en negerku. Hun er jo helt svart i ansiktet, sa Grini.

Den gang var det meddeltaker og artist Adam Ezzari (da 22) som reagerte

Den gang skjønte antakelig ikke Grini hvilket rabalder ordet «neger» kunne skape, selv om det var omtale av en ku. De fleste vil nok tenke på neger som svart, eller negro som betyr svart på spansk, som jo også var den opprinnelige betydningen av ordet, helt til «noen» skjønte at her var det rasismestoff å hente. Og siden det er blitt slik at det er dem, eller de på vegne av, som mener seg tråkket på, så skal neger omtales – banalt nok – som n-ordet, i alle fall i norsk kontekst.

Selv om Azzari allerede da påpekte at Grini (nå 53) i sin oppvekst sikkert ikke hadde noe negativt forhold til neger, så burde hun åpenbart skjønt mer nå. Han fikk flere av de andre deltakerne med seg, og noen til og med gråt for at neger var blitt brukt. Ifølge Azzari var det derimot helt greit å si at kua var svart. Vi får bare takke og bukke.

Grini la seg skinnflat for ordbruken, selv om hun presiserte at hun ikke er noen rasist. Men nå angrer hun på hvor flat hun la seg.

 – Rasist!

Nå er Kjersti Grini med i Torpet kjendis der hun i første episode sier at hun angrer på at hun la seg så flat.

Den som reagerer nå er et ved navn Leila Jaffri (28), som visstnok har bakgrunn fra Pakistan (og der er det jo ikke mye rasisme – ironivarsel). Jaffri skal således ha laget en Tiktok-video hvor hun ifølge TV2 innledningsvis sier:

– Kan vi slutte å gi rasister som Kjersti Grini TV-tid og en plattform?

Etter å ha humret over Jaffris «vi», så kan «vi» rette pekefingeren til Jaffri for å be henne slutte med å beskylde folk for å være rasister. Ovenfor TV 2 hevder Jaffri at «det er kjipt at Grini angrer på at hun la seg flat». Samtidig «føler» hun at Grini ikke «har lært noe». Så nå skal vi læres opp:

– Opphavet til ordet er negativt ladet, og det ble brukt som et nedlatende ord mot mørke mennesker som var undertrykt. Hvis man fortsetter å bruke det ordet i dag så legger man vekt på at man fortsatt undertrykker folk med en annen hudfarge.

Nei, nei, nei. Det ble brukt om folk smed svært mørk eller svart hudfarge. Og den sjangeren tilhører ikke Jaffri i, men bevares: 15 minutes of fame. Dessuten får vi høre at hun selv (selvsagt) har opplevd rasisme på grunn av sin hudfarge.

Den 24-utgaven av Grini er ikke så sart som 22-utgaven.

– Folk har rett til å mene hva de vil! Jeg vet med meg selv at jeg ikke er en rasist, det holder for meg, sier Grini.

Narrativ

Én ting er nå hva Leila Jaffri måtte føle, men det alltids krenkelsesklare Antirasistisk senter (ARS) burde kunne klare å holde seg litt mer på matta.

Daglig leder for Antirasistisk Senter Umar Ashraf, skriver i en epost til TV 2 at Grini viser en manglende forståelse for ordets historiske tyngde.

– Når Kjersti Grini uttrykker anger over å ha «lagt seg flat» etter bruken av n-ordet sender det et signal om at Grini ikke fullt ut forstår hvorfor n-ordet er problematisk og sårende, skriver han og legger til:

– Dette er ikke et spørsmål om å krenke enkeltindivider, eller en ku for den saks skyld, men om å anerkjenne en historie preget av undertrykking og rasisme.

Hvorfor skal vi anerkjenne en historie om bruk av begrepet neger som ikke er sann? Det betyr ikke at mange negrer ikke har blitt utsatt for undertrykking og rasisme, men det var ikke ordet neger som utløste det. Nigger er kanskje mer nærliggende, men det er det antakelig for få som bruker til at man blir krenket nok.

Dessuten tror jeg ikke kua følte seg det minste krenket.

Umar Ashraf, som også har bakgrunn fra Pakistan, har tidligere fortalt om seg selv, og han har også gått hardt ut mot politimennene Bjøranger og Svensson grunnet deres arbeid med æreskulturens ofre, men det vi aldri hører noe om fra Ashraf er noe om den omfattende rasismen i Pakistan – som han selvsagt vet blir brakt hit.

Hykleriet fortsetter. Stå på, Kjersti Grini! Ikke la deg kue.