Operasjonsleder i Søndre Buskerud politidistrikt, Olav Myrvold, bekrefter at det er bruken av koranen i utstillingen som mange av de frammøtte oppfattet som krenkende. Og det roet seg tydeligvis ikke før muslimene fikk trumfet gjennom viljen sin. ”Men til slutt ble koranen fjernet fra utstillingen, og det roet seg,” sier Myrvold. Leder av Drammen innvandreråd, Ali Duymaz, ble også vitne til bråket. ”Denne utstillingen er akseptabel for meg, men mange her forstår ikke budskapet med utstillingen,» hevdet Duymaz til Drammens Tidende.no. Men tilhørerne var ikke enige med innvandrerlederen, de mente utstillingen var en krenkelse. Deretter skal Duymaz ha gjort helomvending. ”Utstillerne sier at innvandrerrådet har godkjent utstillingen på forhånd. Det har vi absolutt ikke,” sa Duymaz, og forsvant med koranen under armen. Ifølge avisen var det hans koran. Samtidskunster Viskum forteller til VG at han synes det er leit at folk er sinte på utstillingen hans. ”Mine intensjoner er å bygge broer mellom muslimer og kristne. Det er trist at dette blir misforstått,” sier han, som heller ikke forstår hvorfor flere muslimer ble så sinte.
Muslimer krenket igjen – koranen brukt i kunst
Koranen brukt i samtidskunst i Drammen. Muslimer krenket, og ville ha den fjernet. Fikk de trumfet gjennom viljen sin?
Samtidskunstneren Morten Viskum har en utstilling i Drammen Open 2007, en kunstutstilling som åpnet på Bragernes Torg i Drammen lørdag. Med i utstillingen var det man må kunne kalle feil bok, nemlig koranen. Mange muslimer ble rasende da de oppdaget at en «ekte» koran ble benyttet som bidrag i kunst, melder VG Nett. Hendelsen skapte stor oppmerksomhet i sentrum av Drammen, og politiet måtte trå til. ”I Drammen bor det mange med innvandrerbakgrunn, og rundt 50 – 60 har vært lynende forbannet. Det var virkelig ampert mellom tilskuerne, museumsvaktene og politiet som kom til stede. For meg så det en stund ut til at flere planla å gå fysisk til angrep”, sier Frode Winther Nylehn til VG, som var vitne til bråket. Han forteller videre at det syntes å herske liten tvil om at det var Viskums bruk av koranen i utstillingen som skapte bråket: «Folk liker ikke at en ekte Koran blir brukt i sammenheng med en utstilling som dette.”