Islam

Islam.no promoterte terroristen Awlaki sammen med norsk terrorist

Anwar al-Awlaki er en av de verste terroristene verden har sett. Derfor beordret President Barack Obama ham drept. På nettstedet islam.no, som ledes av Basim Ghozlan i Rabitamoskeen, er det postet en mengde foredrag og hyllester av Awlaki, som aldri er blitt korrigert. Materialet har ligget tilgjengelig siden 2007. En moderator på nettstedet, utpekt av Ghozlan, er i jovial passiar om samme Awlaki med terroristen Hassan Abdi Dhuhulow fra Larvik, som var med på å massakrere over 60 personer i Nairobi i fjor.

Islam.no har vært operativ siden 2003, og har hatt til sammen nesten ni millioner besøk på siden, altså ikke et ubetydelig nettsted for både søkende unge muslimer og andre som er innom av nysgjerrighet eller for å søke kunnskap om islam.

I går var det årsdagen for massakren i kjøpesenteret West Gate i Nairobi, der norsk media generelt ser ut til helst ikke å ville belyse at en av de fire terroristene var fra Larvik, norsksomalieren Hassan Abdi Dhuhulow  (et hederlig unntak er Aftenposten).

La den ballen ligge nå. Vi har lett mer på islam.no. Vi fant følgende: i februar 2007, utpeker forstander i Rabitamoskeen, Basim Ghozlan, pseudonymet Penn som moderator.

basim_penn2

Dhuhulow har tatt nicket Abdi Alfattah. Han er i september samme år svært aktiv i å promotere Anwar al-Awlaki, og er i passiarer med Penn om helten sin.

Penn_Dhuhulow

Det er altså liten tvil om at også Penn er Awlaki-tilhenger. Derfor blir ikke Dhuhulow stanset eller irettesatt av Penn, ei heller andre moderatorer som Basim Ghozlan selv og Linda Alzaghari (den gang Linda Noor).

Her Penn om en ”rørende” tale av Awlaki.

Penn_rørende_Awlaki

Bare i denne ene tråden på islam.no har Dhuhulow uforstyrret lagt igjen flere titalls lenker til Awlakis foredrag. Vi har hele tråden lastet ned i PDF-fil.

Det kan altså vanskelig tilskrives svikt i systemet på islam.no at Dhuhulow ikke ble stanset, men fikk fremme Awlakis rabiate holdninger som main stream islam overfor unge i Norge. Hvis ikke dette må ses i konteksten radikalisering av ungdom, hva skal man da kalle det?