Det er på lørdag at 17-åringene Marjama Said og Samira Asair skal stå på Karl Johan for å fortelle om hijab, melder det frivillige mikrofonstativet Aftenposten.
– Vi kommer til å dele ut bøker om kvinner og islam, svare på spørsmål fra folk og servere kaffe og kaker, sier Marjama Said.
Og vet dere hva? Vi skal til og med få sjansen til å prøve dette vidunderlige plagget!
Og ikke nok med det – vi skal også vite at jentene har fått flest positive reaksjoner.
Vel, her kommer malurten i begeret: Jeg synes det er en begredelig idé.
For den som enda ikke har fått med seg hva hijab er, bør nok kunnskap oppsøkes andre steder enn hos jenter som er synes mest interessert i å selge ut sin muslimske identitet. I et land som Norge vil vi gjerne ha oss frabedt å bli dyttet på en religionspolitisk markør. Hvis de samme jentene ikke ønsker å bli vurdert ut fra de signalene de gir oss, ja da får dem dempe ned signalene.
Men det er klart, når du har vært bosatt i Somalia noen år, selv om du er født her, og Somalia var det landet dine foreldre flyktet fra, så skjønner vi jo hvor inspirasjonen er hentet fra.
Marjama er født og oppvokst i Norge. Hun begynte å gå med hijab da hun som 12-åring bodde i Somalia i et par år. Selv har hun ikke fått mange negative reaksjoner på grunn hijab-bruk, men har venninner som har merket det på kroppen.
– For min del har det gått bra. Jeg får kanskje litt mer oppmerksomhet enn andre i sikkerhetskontrollen på flyplasser, men det er ikke lenge siden et par venninner opplevde å bli skjelt ut på T-banen fordi de går med hijab. Mange dømmer oss ut ifra hodeplagget vårt. Derfor ønsker vi å ufarliggjøre hijaben. Den er en del av min identitet som muslimsk jente, sier Marjama.
Hva tenker den samme Marjama om sin «norske identitet»? Har hun noen tanker om at religiøs frihet også innebærer retten til å å være fritatt for religion i det offentlige rom? Mener hun bestemt at jeg skal tvinges til å akseptere et religionspolitisk uttrykk som forteller at kvinner må dekke seg til for ikke å friste menn?
Kanskje noen burde møte disse unge kvinnene og fortelle de ett og annet om nettopp hijaben, om de så er «tvunget» eller ikke til å ikle seg den.
Men selvsagt, som muslimer er de jo «fredet» for kritiske spørsmål om hva hijaben symboliserer.