Argumentet for at personell ved sykehuset kan bruke hijab, og slik overkjøre etiske hensyn til pasienter, ser ut til å handle om å sikre arbeidskraft. Altså er hijab for noen viktigere enn å være i arbeid, er resonnementet?
Sykehuset har (selvsagt) samarbeidet om utformingen av den nye hijaben med dem som vet hvilke krav som settes til utformingen. Man vil ”ivareta krav til muslimske regler”, heter det. Jeg ville vel heller kalt dette islamistiske regler – hvis man er opptatt av ikke å stigmatisere muslimer.
– Vi kan ikke la være å ansette en arbeidstaker fordi vedkommende benytter religiøst hodeplagg, sier Hege Linnestad, seksjonsleder i seksjon for Likeverdige helsetjenester (bilde til høyre). – Derfor tilrettelegger vi for bruk av hijab. Vi ønsker å være en attraktiv arbeidsplass som tilrettelegger for medarbeideres tro. På den måten kan vi være med i konkurransen om de beste arbeidstakerne, fortsetter Linnestad.
Privat hijab ikke lenger tillatt
Arbeidsgiver kan kun i spesielle tilfeller nekte ansatte å bruke religiøse hodeplagg, men arbeidsgiver har rett til å stille krav til utformingen av hodeplagget. Ansatte som bruker uniform kan ikke lenger bruke privat hijab. Oslo universitetssykehus har nå laget to hijabmodeller, en ”hette” og et ”sjal”. Ijjou Elgarh er kulturveileder ved sykehuset, hun bruker ikke hijab selv men demonstrerer her hetteversjonen (bilde til venstre). Hijabene er tilpasset uniformene i sykehuset. De tåler vask opp mot 85–90 grader og er sydd i ett stoffstykke. Modellene er behagelig, funksjonelle og estetisk pene å se på.
– Vi har forståelse for det estetiske knyttet til ønske om å bruke privat hijab, men på sykehuset settes det krav til vask. Alle som bruker uniform og er hijabbrukere må nå benytte sykehusets nye modeller fordi de skal vaskes sammen med øvrig uniform, sier Linnestad som demonstrerer omslag (bilde til venstre).