| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Ekteskap > Arrangerte- og tvangsekteskap > Athar Akrams ”avsløringer” | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Athar Akrams ”avsløringer” |
Kommentar av Rita Karlsen, HRS, 29. september 2005 Innledningsvis kommer Akram med følgende kraftsalve: ”Rapporten inneholder, etter min mening, flere selvmotsigelser og feil av varierende alvorlighetsgrad, som enten tyder på forvrengning av virkeligheten, overdrivelser, udugelighet, inkompetanse, bevisst eller ubevisst underslag av fakta eller en kombinasjon av disse. Etter min oppfatning er det flere forhold i denne rapporten som tydelig viser at HRS ikke har klart å frembringe dokumentasjon som stemmer med det terrenget de ønsker å dokumentere. Dette dokumentet beskriver et utvalg av de metodiske og faktuelle feilene jeg mener er begått under utarbeidelsen av denne rapporten.” Hadde vi uttalt oss på samme unyanserte og påståelig måte, ville antakelig de fleste tatt avstand fra oss. Og bra er det. Men la oss gå nærmere inn på Akrams påstander og dokumentasjonsgrunnlag: Omdøpt tall Akram kunne jo enkelt unngått denne misforståelsen ved å spørre HRS direkte om hva kategoriene statistikken er sortert under, faktisk ble kalt. Da vi første gang bestilte ekteskapsstatistikk hos SSB (til Feminin integrering, 2003), hadde vi mange (og lange) samtaler med SSB. Vi presenterte for SSB hva som var våre tanker og vår målsetting med statistikken, og med spørsmål om slik statistikk faktisk var mulig å oppdrive. Det var den, og statistikken vi fikk var oppdelt i følgende kategorier fra SSB: - År (året ekteskapet ble inngått) - Antall ekteskap med norsk mann/kvinne (norsk i denne sammenheng ble definert av SSB til at vedkommende har norske foreldre, både mor og far, og norske besteforeldre. Av oss kalt ”norsk” eller ”etnisk norsk”). - Antall ekteskap med mann/kvinne med samme landbakgrunn (registrert bosatt i Norge) - Antall ekteskap med mann/kvinne med annen landbakgrunn (registrert bosatt i Norge) - Antall ekteskap med mann/kvinne med samme landbakgrunn bosatt i opprinnelseslandet Det er altså denne sistnevnte kategorien, antall ekteskap med mann/kvinne med samme landbakgrunn bosatt i opprinnelseslandet, som Akram påstår vi har omdøpt fra ”utlandet”. Som det fremkommer over, og som vi har i e-post leveranse fra SSB, har SSB selv døpt denne kategorien. Men dette betyr ikke at Akram har helt feil i sin kritikk, den er bare fullstendig overdimensjonert. En helt korrekt betegnelse hadde vært ”utlandet”, men SSBs erfaring er at stort sett alle er fra opprinnelseslandet. De mente derfor at eventuelle ”slengere” ikke ville ha noen betydning for utfallet. For oss er det heller ikke noe stort poeng om det eksempelvis er 72 % eller 76 % som henter ektefelle i opprinnelseslandet. Vårt hovedpoeng er at av de utvalgte innvandrergruppene som har inngått ekteskap i angitt periode, har langt de fleste giftet seg med en av samme opprinnelse – og majoriteten har hentet ektefellen i opprinnelseslandet. Derfor vil hovedmønsteret ligge fast, uavhengig av hva kategoriene døpes til. Ekteskap som integreringsvariabel HRS mener at ekteskapsmønsteret er én sentral integreringsvariabel. Langt fra den eneste, for eksempel er utdanning og sysselsetting andre sentrale integreringsvariabler, men likevel er ekteskap viktig; ikke minst ut fra at når de fleste herboende innvandrer fra sentrale arrangerte ekteskapsland (hvilket også betyr ikke-vestlige land) henter ektefelle fra opprinnelseslandet, så er det en stadig reproduksjon av førstegenerasjonsinnvandrere. I seg selv hadde det ikke trengt å bety noe, men når vi samtidig vet at langt de fleste (eksempelvis) pakistanere i Norge har sin opprinnelse fra landsbygda i Pakistan, og at ektefellen i de fleste tilfeller hentes derfra, så skal det jo ikke mye fantasi til for å skjønne at den kulturelle og verdimessige avstanden mellom herboende og derboende vil kunne være betydelig. Antakelig vil avstanden være større jo mer integrert (i betydningen deltakende) herboende er i det norske samfunnet. Men, kanskje det viktigste, og som Akram beleilig hopper bukk over, er at vi stiller spørsmålstegn ved hvorfor så mange innen de aktuelle innvandrergruppene ”velger” en ektefelle som de i praksis knapt kan ha møtt – og motsatt: at så få finner ektefelle i miljøene de daglig vanker? Ville det ikke vært ”naturlig” å forelske seg i noen de for eksempel gikk på skole med? Det er dette som har fått oss til å mene at flere av disse ekteskapene ikke er inngått frivillig - med andre ord tror vi det skjuler seg en rekke tvangsekteskap bak disse tallene. Vi lurer rett og slett på hvilke reelle valgmuligheter som eksisterer? Akram har tidligere (i et leserinnlegg i Aftenposten 25.02.02) påstått at ”Det faktisk er slik at mange frivillig ikke vil ha kjæreste og frivillig vil gifte seg arrangert. Det er mange som vil gifte seg med noen i slekten, og det er mange som vil hente sin ektefelle fra sine foreldres hjemland.” Men denne påstanden om disse ”mange” belegges ikke med noen form for dokumentasjon. Vi har for øvrig aldri sagt, slik som Akram påstår, at det er ”enda bedre” om en med innvandrerbakgrunn gifter seg med en etnisk norsk. Vi har stilt spørsmål med hvorfor det i så liten grad skjer. Vår erfaring er nettopp knyttet til at mange ”gifteklare” har begrensede valgmuligheter, om valg i det hele tatt. Akram synes heller ikke å være helt uenig med oss i dette, i alle fall sier han i notatet: ”Men samtidig er det fortsatt mange foreldre som fortsetter i de baner hvor de enten bøyer av for press fra sine opprinnelsesland, eller at de setter sin stolthet og sine ønsker og krav høyere enn barnas ønsker og meninger når de skal gifte seg.” HRS vil ikke godta at unge mennesker i dette landet, uansett kjønn eller opprinnelse, ikke får ta del i de rettigheter som vi andre tar for gitt – for eksempel retten til å gifte seg av fri vilje. Videre er vi av den formening at debatten om tvangsekteskap versus arrangerte ekteskap er mer egnet som tåkelegging, enn av å få frem faktuelle forhold. For de fleste er det revnede likegyldig hvem som eventuelt kan tillegges å ha arrangert et ekteskap, det vil si om ektefellene har funnet hverandre på skolen, en strand, om foreldrene har introdusert dem for hverandre, via internett eller annet. Det sentrale er om ekteskapet er inngått frivillig av begge parter. Et skille mellom tvangsekteskap og arrangerte ekteskap er derfor helt uinteressant, det interessante skillet er mellom frivillige og ufrivillige ekteskap, hvilket også er det juridisk riktige. Samboerskap Det ”begredelige” (?) er derimot at Akram selv vet at det er svært få slike samboerskap i Norge. ”Det er selvsagt en korrekt observasjon at det er veldig få med innvandringsbakgrunn som lever i samboerskap, men det er en annen diskusjon”, sier Akram. Her skiller vi nok lag – hvorfor skulle det være ”en annen diskusjon”? Er det ikke nettopp samlivsformer – og reelle valgmuligheter for den enkelte – vi burde diskutere? Skjønnmaling av danske regler Avsluttende kommentar Nei, ingen er ufeilbarlig. Men et godt råd i så måte er da å være noe mer forsiktig med språkbruken. Det er mange flere kommentarer jeg kunne ønsket å gi deg knyttet til ditt notat, men velger i detaljrikdommens navn å gi meg. Men ønsker du å diskutere dette temaet videre stiller jeg gjerne opp til diskusjon. Du må gjerne komme til kontoret vårt – vi er her stort sett fra tidlig morgen til sen kveld. |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |