| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > SKRIBENTEN > Arkiv > Tyrkias historiske reise mot EU - Selvmord - eller en ny europeisk historie? | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Publisert 17. juni 2005, Human Rights Service © Tyrkias historiske reise mot EU - Selvmord - eller en ny europeisk historie? |
Er Tyrkia et europeisk land? Da Marokkos søknad om EU-medlemskap fikk avslag, ble dette begrunnet med at Marokko ikke er et europeisk, men et afrikansk land. Mens europeere ser på EU som en kristen klubb, ser marokkanerne det som en borg for demokratiet. Det var derfor Marokko søkte medlemskapet. Fortidens spøkelser Begge sider har sine grunner. Europa skimter fremdeles fortidens, tyrkiske spøkelser; de som utgjorde en trussel mot deres integritet, kristendom, kultur og verdier. Husk at nettopp den europeiske delen av Tyrkia tilhørte det kristne, bysantinske imperiets hovedstad, Konstantinopel. Profeten Muhammeds profeti om at en leder ved samme navn som ham selv ville erobre Konstantinopel ble oppfylt i 1453, da tyrkiske ryttere under Sultan Muhammed (Erobreren), herjet i byens gater. Kristnes skrik skraller fortsatt som i ekko mellom byens murer, og deres kvalte stemmer skjærer gjennom veggmaleriene i Agia Sofia kirken. Kirken er nå moské. Byens navn ble forandret til Islam-pol (Istanbul), og ble det tyrkiske imperiets hovedstad i fire århundrer. Herfra erobret de ottomanske sultaner en stor del av Europa: Bulgaria, Serbia, Hellas, Ungarn og Romania ble alle underlagt tyrkernes herredømme. Tyrkerne banket på Wiens dører – bokstavelig talt. Europa var et tyrkisk okkupasjonsprosjekt. Den gang innså europeerne islamiseringsfaren i tide. Beleiringen av Wien ble opphevet med makt. I 1699 undertegnet øst- og vestmaktene en fredsavtale. Den osmanske trusselen var tvunget i kne. I år 1878 kunne Russland sågar diktere en våpenhvile med Tyrkia. I årene 1912-1913 tok Balkan-krigen den endelige knekken på tyrkerne i Europa. Europa pustet lettet ut! Despotisk sekularisme? Men folket kastet ikke dermed vrak på sine egne, islamske røtter! Riktignok holdt generalene og den militære maktelite fortet for en påtvungen sekularisme, en sekularisme født av håpet om å unnslippe det ottomanske imperiets ulykkelige arv, dets kriger, blod og fiendskap til resten av verden, Europa, Russland og araberne. Men denne 75 års sekularisme var samtidig en tyrannisk boikott av Tyrkias historie og islamske identitet, for Tyrkia er en del av Midtøsten! Det var dette Atatûrks Tyrkia neglisjerte. Den ottomanske kolonialisme, etterfulgt av Tyrkias lojale bånd til Vesten og USA, avfødte et fiendskap til den arabiske verden. Det tyrkiske utenriksdepartement var stolt av ikke å lære opp sine diplomater til å arbeide med den arabiske verden. Videre har Tyrkias geografi har skapt gnisninger med araberne i øst og sør. Samtidig som Russland truet Tyrkia i mer enn 500 år, og var en hovedaktør i oppløsningen av det ottomanske imperiet, knyttet Araberne bånd til Russland (Sovjetunionen). Fordi Tyrkia har sett på Russland som en historisk fiende, har det trådt i allianse med Vesten og USA. Dette har klassifisert Tyrkia som støttespiller til erkefienden Israel, og har rotfestet arabernes fiendskap til Tyrkia og sementert arabernes misnøye med Tyrkias tidligere kolonialisme. Tyrkia har i løpet av den kalde krigen vært sett på av araberne som et regime frafallent fra islam, og en ekte fiende som støtter arabernes erkefiende: Israel. Sikkerhetspolitikk På 1970 tallet ble Tyrkia økonomisk aktiv i oljeland som Saudi Arabia og Libya. Etter Irans islamske revolusjon i 1979, følte Tyrkia en trussel fra det radikale islam i Irak, Iran og Syria. Tyrkia kolliderte med Syria pga. vannkonflikt over Eufratelven. Syria akselererte kurdernes opprør i Tyrkia, og Irak gjorde det samme. Samtidig pleiet Tyrkia i over tjue år et samarbeidsprosjekt med Israel. Forholdet nådde sitt klimaks på midten av 1990-tallet, da Tyrkia og Israel samarbeidet strategisk om å kvele de aggressive, islamistiske tendensene i Iran, Irak og Syria. Denne situasjonen har endret seg i det siste. Syria skiftet sin strategi mot Tyrkia, jaget Abdullah Öcalan, og stoppet støtten til den kurdiske separatistiske bevegelsen som utøvde revolusjonær vold i Tyrkia. Dette førte til Öcalans fangenskap. Og Abdullah Öcalan, er PKK-lederen. Syria er presset til å gi avkall på sin støtte til radikale bevegelser, men må samtidig gjennomføre reformer. Saddam er blitt borte. Likevel er situasjonen for Tyrkia mer truende i dag enn på noe annet tidspunkt i etterkrigstiden: Ustabilitet og mulighet for borgerkrig i Irak kan føre til at kurderne i Nord-Irak vil skille ut en selvstendig stat med støtte fra USA og Israel. Dette vil oppmuntre kurdere i Tyrkia til å gjøre det samme. (Det vil si en selvstendig stat.) Men hvis Tyrkia blir EU-medlem, blir kurdernes problematikk løst på en annen måte: I Europa blir minoriteters problemer løst ikke ved å skille ut en selvstendig stat, men ved at de får sine rettigheter innenfor demokratiske rammer. Samene, for eksempel, hadde et problem som ikke ble løst med en stat, men ved rettigheter de fikk innenfor demokratiet. Kurderne vil på samme måte kunne få selvstyre og kulturelle rettigheter hvis Tyrkia blir EU-medlem. Slik løser Europeiske land sine minoriteters problemer. Mens Tyrkia utenfor EU kan trues ved at kurderne holder sitt krav om selvstendighet ved hevd. USA og Tyrkia I dag er Tyrkia noe annet enn det tidligere Tyrkia: Araberne ser med beundring til et Tyrkia som nektet å etterkomme USAs ordre om hjelp til å okkupere Irak, samtidig som ingen arabiske land maktet å nekte å bøye seg for USA. Tyrkia har lagt ut på en reise uavhengig av USA, begynt å bygge broer til sine muslimske naboland. … Tyrkia har heller ikke samme historiske spenning til Russland lenger. EU og USA Konkurransen mellom Brüssel og Washington har allerede ført til gnisninger i Tyrkia mellom tilhengere av EU og USA: Den pro-amerikanske militæreliten knyttet bånd til USA i den kalde krigen og foretrekker samarbeidet med USA, som ikke krever interne reformer når det gjelder minoritetenes situasjon, religiøse friheter som støtter den islamistiske bevegelsen, venstresidens frihet, og lignende. Men den folkelige majoriteten i Tyrkia føler at fremtidsutsiktene er økonomisk mer knyttet til EU. Majoriteten av kurderne har interesse av å bli i EU, der menneskerettighetenes forhold og minoritetenes rettigheter blir overvåket og bevart. Faren ved islam Resultatet av dette ble at islamske partier i dag spiller en viktig rolle i tyrkisk politikk: I dag er det et islamsk parti som sitter ved makten. Tyrkia er det eneste land i verden med folkevalg islamsk regjering. Likevel er sekularisme bevart og beskyttet av den militære institusjonen som i 1997 avsatte et islamsk parti og forbød det. Det er i stor grad derfor den islamske bevegelse ønsker medlemskap EU, hvor religiøse rettigheter beskyttes. Sekularismens tilhengere ser derimot på denne religiøse beskyttelsen som en fare for demokratiet. Samtidig vil også den sekulære bevegelsen i Tyrkia satse på EU-medlemskap. Slik håper de å forbedre landets økonomiske situasjon, bekjempe fattigdommen og slik, på indirekte måte, undergrave den islamske masseomvendelse som truer Tyrkia. På den annen side, i den muslimske verden, blir EU-medlemskap sett på med ambivalens. Der frykter man at Europa vil rykke den muslimske verden nærmere seg. Tyrkia i EU vil innebære at Brussel får felles grense med Syria, Irak, Iran og resten av den muslimske verden. Dette kan muligens bringe demokrati og reform, men kan også gi muslimene fri inngang til Europa. Et Europa som med sine 50 millioner muslimer allerede sliter med den islamske utfordring. Selvmord? Walid al-Kubaisi, [email protected]
|
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |