| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > SKRIBENTEN > Arkiv > Uforenelige kulturforskjeller? | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Publisert 29. november 2005, Human Rights Service © Uforenelige kulturforskjeller? |
HRS får flere og flere henvendelser fra norske kvinner som terroriseres og draptrues av tidligere partner av utenlandsk opprinnelse. Enten kvinnen er norsk eller innvandrer/flyktning, synes bildet å være annerledes enn når norske menn eventuelt tyranniserer tidligere partner. De norske kvinnene forteller om voldsomme kulturkonflikter, og flere mener at kunnskapsmangel og godtroenhet er forklaringen på at de gikk nærmest "blindt" inn i forholdet. En av disse kvinnene, la oss kalle henne "Marie", har skrevet ned deler av sin historie og sine tanker, som hun ønsker vi skal publisere. Hvis du har lyst til å komme i kontakt med "Marie", kan du sende en e-post til oss, merket "Marie", som vi vil videreformidle til henne. HRS er også interessert i å komme i kontakt med flere som har liknende erfaringer, være seg som direkte berørt eller som pårørende (familie eller venner). Dette med tanke på et mulig HRS-prosjekt neste år. Du kan da respondere på samme e-post som over. Uforenelige kulturforskjeller? Av norske "Marie" (av sikkerhetsgrunner er hun anonym) Etter å ha besøkt nettsiden til Human Rights Service og lest blant annet artikkelen "Where next" av Zacary Shore, følte jeg et behov for å fortelle noe om det jeg opplever nå og mine tanker om forskjeller i forhold til kultur og religion. Jeg opplever nå noe av det verste man kan oppleve, nemlig drapstrusler mot meg selv og trusler om kidnapping av mitt barn. Jeg er en kvinne på 30 år som har et barn med en mann, og tidligere kjæreste, fra et muslimsk land. Jeg har hele tiden betraktet dette landet som et moderat muslimsk land og folkeslaget som tilpassningsdyktige i forhold til å tilegne seg de verdier, holdninger og levemåte som gjelder når man bosetter seg i et vestlig land. Min filosofi har vært, og er, at setter man mennesker i bås er man fanget i sin egen uvitenhet og en kan la fordommer komme i veien for positive opplevelser med andre mennesker. Dette har selvfølgelig også vært mitt syn når det gjelder mennesker med en annen opprinnelse enn meg selv. Jeg er "utvisket" Da jeg ble sammen med han, manglet det ikke på advarsler fra folk som står meg nær, og disse ble ikke færre da det ble kjent at vi skulle ha barn. Men jeg tenkte "han er jo ikke slik, han er jo ikke som disse mennene man leser og hører om!" Barnet er en "ting" Utenlandske menn har ofte et stort nettverk rundt seg, med en holdning om "alle for en, en for alle". Det var slik i dette tilfellet også, men jeg gjorde det helt klart at det var uaktuelt for meg å "forhandle" med hans kamerater om forhold som kun angikk han og meg. Fra før hadde jeg tråkket på hans ære, nå tråkket jeg på hans kameraters ære i tillegg. Hvordan våget jeg, en norsk kvinne, å heve stemmen min og si min mening! Hvordan våget jeg å motsi en mann! Det var deres reaksjon, på noe som i et vestlig samfunn ikke blir betraktet som "upassende". Jeg kom i kontakt med en norsk kvinne som også har barn med en fra samme land, og hennes opplevelser er akkurat de samme som mine; barn er "ting" som de eier og kan gjøre hva de vil med. Barnets følelser - og en mors følelser - spiller ingen rolle. Skal vi tie om kulturforskjeller? Man skal passe seg for et "de-og-oss” samfunn, men hvordan skal man unngå dette når motsetningene er så store? Kanskje må vi innse at motsetningene faktisk er altfor store til at de kan bli forenelige? Hvorfor er vi så redde for å stille spørsmål med kulturforskjeller? Det mest nærliggende svaret er at vi ikke vil bli beskyldt for å være rasister. Rasisme bygger på uvitenhet, rasisme har ikke noe å gjøre med å stille spørsmål ved et samfunn, ved en religion eller en kultur. Ved å stille spørsmål kan et samfunn utvikle seg videre, ved å stille spørsmål kan man se om det er nødvendig med forandringer. Ved å stille spørsmål kan man komme i dialog, men det krever at begge parter er villige til å lytte. Å stille spørsmål betyr nødvendigvis ikke at noe er galt. Mitt inntrykk er at å få i gang en dialog i forhold til islam er svært vanskelig. Angrep er beste forsvar, fokuset blir på motstanderen og ikke på en selv. Alle har vi vår bagasje i form av kultur, religion, holdninger og levemåte, men man trenger ikke alltid å ta med seg alt i bagasjen, noe kan man la ligge igjen hjemme. Det som alltid bør være i bagasjen er respekt. Respekt er universelt, respekt har man bruk for i alle land og kulturer. Muslimene lukker øynene i møte med vesten - og norsk rettsvesen har sovnet Skal jeg være nødt til å sende det dyrebareste jeg har til en mann som jeg selv er redd for, og som jeg ikke stoler på, for å bedre min egen sikkerhet?! Jeg tok kontakt med Barneombudet som mente at det var meget betenkelig at barnet skal bli brukt som en konfliktdemper. Jeg vil selvfølgelig aldri skyve barnet mitt foran meg for å bedre min egen sikkerhet. Kvinner som er i samme situasjon som meg, kvinner som ikke er så sterke og som ikke klarer å stå i mot presset, ville kanskje tatt rettens bemerkning til følge og godtatt samvær. Man møter veggen så mange ganger at det er forståelig at enkelte gir etter fordi de ikke orker å kjempe mer alene. Retten til samvær står sterkt, men det er noe som er fullstendig galt når denne rettigheten er en tvang for barnet, når denne rettigheten er ødeleggende for barnet, og når en rettighet som denne i utgangspunktet skal være til barnas fordel, men blir til den voksnes fordel, og det er få, eller ingen, som vil innse at den voksnes motiv kan være alt annet enn det beste for barnet. Det ble for et par år siden satt sammen en arbeidsgruppe med mandat å vurdere hvilke beviskrav som skal legges til grunn om forelderansvar, fast bosted og samvær der det fremkommer påstander om overgrep mot barnet eller personer i barnets nære omgivelser. Barneombudet støtter utvalgets uttalelser at hensynet til å beskytte barnet mot skadevirkninger av eventuelle fremtidige overgrep, må veie tyngre enn hensynet til mulige skadevirkninger ved å miste kontakten med en av foreldrene. Barneombudet er meget klar på at foreldres rett til samvær står for sterkt i dag og at det er uholdbart at barn utsettes for en reell risiko for overgrep. Dette gjør at jeg ser et lys i tunnelen. Et liv uten trygghet vil bli min fremtidige hverdag Å leve så anonymt som overhodet mulig uten å forsvinne totalt er blitt min hverdag, mitt følelsesmessige fengsel. Hadde retten til et trygt liv blitt like mye vektlagt som retten til samvær med barn, ville jeg og mitt barn kanskje kunne leve trygt. Dessverre kan vi ikke det nå. Vi kan antakelig aldri det. Publisert som "Uforenelige kulturforskjeller? ", 29. november 2005, Human Rights Service © |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |