| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > SKRIBENTEN > Arkiv > Vanæret kontra status som helt | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Publisert 21. desember 2005, Human Rights Service © Vanæret kontra status som helt |
Den danskpakistanske 19 år gamle Ghazala Abbas ble henrettet på åpen gate av broren sin i september. Hun hadde giftet seg med den hun elsket mot familiens vilje. Etterforskningen av dette æresdrapet har ført til at fem familiemedlemmer og fire nære venner av familien er siktet i saken, broren for overlagt drap, de andre for medvirkning til overlagt drap. Qureshi hevder at både æresdrap og familietragedier, der en kvinne drepes, ”til syvende og sist handler om samfunnets kvinnesyn og menns forkvaklede behov for å understreke sin makt over kvinnen”. Jeg måtte lese setningen flere ganger. ”Samfunnets kvinnesyn.” Vil hun prøve å lede folk til å tro at det norske samfunnets kvinnesyn overhodet har noen sentrale felletrekk? Jeg vil påstå at i Norge har kvinnes status ikke i kjent tid vært i nærheten av det grufulle åket majoriteten av kvinner i Pakistan i dag lever under (også her i Norge). Jeg skal bruke tre kilder for å belyse påstanden. Først et sitat fra en offentlig kommisjon i Pakistan om kvinners liv: ”De behandles mer som eiendeler enn som selvstendige og selvregulerende mennesker. De kjøpes og selges, slås og lemlestes, til og med drepes ustraffet og med sosial aksept ... Den overveldende majoriteten settes til å arbeide for så lenge som seksten til atten timer om dagen, uten betaling ...» (Report of the Pakistan Commission on the Status of Women, 1985). Dette er også situasjonen i dag, i følge Human Rights Commission of Pakistan. Og for eksempel æresdrap, øker for hvert år i Pakistan , viser offentlig statistikk. Professor Gro Steinsland er vel den i Norge som vet mest om kvinneliv i Norge i historisk tid. Hun har nylig gitt ut boken ” Norrøn mytologi.Myter, riter, samfunn”. Til Aftenposten (15.11) sier hun at i førkristen tid var det ikke likestilling som i dagens Norge, ”men vi finner et sterkt likeverd mellom den frie mann og den frie kvinne. Den gifte kvinne var ikke mannens eiendom. Hun var ingen handelsvare. Kvinnen hadde selv råderett over sin eiendom, og skilsmisseretten var lik for kvinne og mann.” Steinsland forklarer videre om æresbegrepet, som i muslimske land er knyttet til kvinners (rene) seksuelle vandel. ”Om ætten var blitt påført skam, kunne man i Norden ikke gjenopprette æren ved å legge hånd på en kvinne. Den mann som skadet eller drepte en kvinne, ble en niding, det vil si æreløs. Om ætten var påført skam, for eksempel gjennom en kvinnes seksuelle løssluppenhet, kunne æren bare gjenopprettes ved at en våpenfør mann hevnet seg på en annen våpenfør mann… Ser vi på fenomener som æresdrap, sanksjonering av fysisk avstraffelse av kvinner, samt rett til skilsmisse, kan det også se ut til at kvinnenes stilling på flere områder var sterkere i Norge i år 900 enn i enkelte innvandrergrupper i 2005.” I solidaritet med de mange jentene og kvinnene i Norge som lever under ekstrempatriarkalske og føydale forhold, burde kursleder Qureshi ta inn over seg hva Steinsland kan dokumentere. Qureshi bør også ta inn over seg at det faktum at den umenneskelige æreskodeksen i ulike innvandrermiljø er årsaken til at politiet i Oslo søker spesialkunnskap om æreskultur. En siste tanke: Da min mor kom til Norge for ca 30 år siden, gikk hun vestlig kledd og jobbet. I dag er hun hjemmeværende og ikler seg tradisjonelle klær og slør. Jeg frykter at i årene som kommer vil de kvinnefiendtlige kreftene få enda sterkere grep om majoriteten av muslimske jenter og kvinner i Norge. Derfor trenger vi å få faktiske forhold på bordet, ikke propaganda. Publisert som "Vanæret kontra status som helt ", 21. desember 2005, Human Rights Service © |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00[email protected] © HRS 2002 - 2005 |