| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Integrering > Bred front mot Bjarne Håkon Hanssen | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Bred front mot Bjarne Håkon Hanssen |
Kommentar av HRS, 2. februar 2006 Som forventet går hele spekteret av innvandrerpolitikere, fra SV til Høyre, og andre fremtredende politikere, knallhardt ut mot Bjarne Håkon Hanssens utspill om mulige nye regler for å hente ny ektefelle til Norge. I deres iver etter å sable ned Hanssen, desinformeres det på det groveste. Dette var forventet, da vår erfaring etter å ha arbeidet kontinuerlig i fire år med en ny politikk på dette feltet, er at både politikere på Stortinget, i den avgåtte Regjeringen, og eksempelvis journalister, heller ikke forstår hva økt aldersgrense og tilknytningskrav faktisk handler om. Mange tar derfor standpunkt på sviktende grunnlag. Dette er svært alvorlig. Debatten om nye regler for innvandring ved giftermål, tror vi blir en av årets fremste samfunnsdebatter. Derfor er det avgjørende at debatten føres på et faktisk grunnlag. Praksisen med tvangsekteskap, proformaekteskap og henteekteskap, er et omfattende problem som rammer på individnivå og som også er et betydelig samfunnsproblem ved at den medfører dårlig integrering. I folkeopplysningens ånd, og med håp om en mest mulig edruelig debatt, har HRS derfor utarbeidet et kort notat som forhåpentligvis kan rydde av veien de vanligste misforståelsene. Forslagene for ny politikk ved innvandring av nyetablerte ektefeller utenfor EØS-området omfatter følgende: - Begge ektefellene eller registrerte partnere skal være fylt (21-) 24 år. Kravet er at begge ektefeller/samlevere må være fylt 24 år for å kunne få realitetsbehandlet søknad om familiegjenforening i Norge. Kravet gjelder alle som har gyldig opphold i Norge, uansett nasjonal opprinnelse. ALDERSGRENSE: Fordeler og ulemper med aldersgrense for familiegjenforening til Norge: Fordeler: Ulemper: Hvor mange vil kunne rammes av en slik 24-årsregel? 2657 personer (1876 kvinner og 781 menn) under 24 år i den norske gruppen inngikk ekteskap. 92 prosent av kvinnene og 93 prosent av mennene inngikk ekteskap med person i Norge eller Europa ellers. 6 prosent (både kvinner og menn) inngikk ekteskap med person fra Asia, Amerika og Oseania eller Afrika. Disse 6 prosentene ville blitt rammet av en 24-årsregel. I den ikke-vestlige gruppen under 24 år, ble det i 2003 inngått 769 ekteskap (501 kvinner og 268 menn). 9 prosent av kvinnene og 14 prosent av mennene inngikk ekteskap med person i Norge eller Europa ellers. 70 prosent av kvinnene og 60 prosent av mennene inngikk ekteskap med person fra Asia, Afrika, Amerika og Oseania, samt noen utvalgte land i Europa (der tradisjonen med kollektivistiske ekteskap er utbredt, eks. Serbia og Montenegro, Albania). Samtlige av disse sistnevnte giftermålene ville blitt rammet av en 24-årsregel. Med andre ord: Langt de fleste norske som gifter seg ung (under 24 år) gifter seg med person bosatt i Norge eller Europa, mens det motsatte er tilfelle med den ikke-vestlige gruppen (under 24 år) bosatt i Norge. TILKNYTNINGSKRAVET: Fordeler og ulemper med tilknytningskravet: Tilknytningskravet innebærer at parets samlede tilknytning må være lik/større til Norge enn til et annet land for at familiegjenforeningen kan skje i Norge. En vurdering av parets samlede tilknytning til et land beregnes ikke ut fra partenes alder. Inngår en person i Norge på 24 år, som har bodd her hele livet, ekteskap med en person som er langt eldre fra eksempelvis Tyrkia, og som har bodd der hele livet, eller bodd fire år i USA, vil ikke parets tilknytning bli definert til Tyrkia (eller USA for den del). Har derimot parten bosatt i Norge også vært bosatt i Tyrkia over en viss tid, vil parets samlede tilknytning kunne bli definert som større til Tyrkia, og de kan få problemer med å familiegjenforening i Norge. Fordeler: Ulemper: I Danmark ble de nye kravene møtt med protester fra særlig dansker som hadde bodd lengre tid utenfor EU-området, og som hadde partner i landet de hadde opphold seg i, og som ønsket å returnere til Danmark. De oppfylte ikke tilknytningskravet. Dette var også grunnen til at regjeringen innførte den nye regelen i 2003 om at tilknytningskravet skal opphøre når en person har bodd lovlig og uavbrutt i Danmark i 28 år, eller har vært dansk statsborger i 28 år. Uavbrutt opphold og aldersgrensen på 28 år, og ikke eksempelvis 24 eller 25 år, er for å beskytte unge innvandrere mot tvangsekteskap og langvarige opphold i opprinnelseslandet i oppveksten. Regjeringen anser det som lite sannsynlig at foreldre vil vente til ei jente er 28 år før hun giftes bort. Det kom også protester fra unge etnisk dansker under 24 år som ønsket å hente ektefelle eller samboer til Danmark. Regjeringen nektet å fjerne 24-årsregelen, og argumenterte med at den beskytter de unge nydanskene og at etnisk danske må utvise solidaritet med sine nye landsborgere. I dag er det liten debatt om disse reglene Den debatten som er å spore i dag, har i hovedsak sitt utspring fra Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Politikken har bred støtte i Folketinget, i den danske befolkningen generelt (over 70 %), og den støttes også av nydansker, både ungdom og deres foreldre. En rekke gallupundersøkelser før valget i februar i år, bekreftet en overveldende bred støtte til den nye politikken. Og i en forskningsrapport publisert av Socialforskningsinstituttet i september 2004, forteller ungdom om økt frihet til å fullføre utdannelse og å søke partner i Danmark, mens foreldre forteller om mindre press fra familie og andre i opprinnelseslandet om å gifte bort barna der (se for eksempel rapporten: Pardannelser blant etniske minoriteter i Danmark). FORSØRGERKRAV: Øke kravene til å kunne forsørge utenlandsk ektefelle Et forsørgerkrav for ektefelle hentet i utlandet er i seg selv ikke urimelig, knyttet til å unngå en utnyttelse av vår velferdsstat ved at mennesker kommer hit for å leve av trygd eller sosiale stønader. Men, for det første bør det gjelde alle – ikke bare de som er under en viss alder, og for det andre er det ikke sikkert at det er størrelsen på inntekten som er det mest sentrale. I så fall vil rike mennesker har et fortrinn fremfor de som ikke så bemidlet. Det sentrale må heller være at de som kommer til Norge ønsker å bidra i det norske samfunnet, med sine ressurser, på samme måte som herboende ektefelle bidrar med sine ressurser. Hvis vedkommende er i arbeid, er det viktige å dokumentere at en har vært i inntektsgivende arbeid for eksempel de siste to av tre år. Dette fordi kravet om inntekt siste 6 måneder, som nå, for å kunne hente ektefelle hit, kan omgås ved eksempelvis at familie, venner eller bekjente utsteder lønnsslipper uten at arbeidsforholdet er reelt. Er dette regler i konflikt med menneskerettighetene? Det ble også påpekt (jf. over) at det ikke finnes en dom i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen som har statuert krenkelse av artikkel 8 i forbindelse med en stats avslag på gjenforening mellom ektefeller. Tvert om fins det eksempler på dommer som avviser at et ektepar kan velge hvilket land de ønsker å bosette seg i. Ettersom Danmarks nye utlendingslovverk er forholdsvis nytt, og kun Nederland har gjort liknende endringer, har verken tilknytningskrav eller 24-årsregel vært prøvd for menneskerettighetsdomstolen. Men EU har, som vist, åpnet for en 21-årsgrense for å hente nyetablert ektefelle. I EUs direktiv fremgår det at en 21-årsgrense overholder de grunnleggende rettigheter og prinsipper som anerkjennes i blant annet artikkel 8 i EMRK. Den danske regjeringen påpekte at artikkel 8 er ment for å beskytte allerede etablert familieliv/ekteskap. Dette betyr at staten først og fremst er forpliktet til at beskytte mot atskillelse av familier/ektefeller som ”allerede har eksistert som en enhet og således utøver faktisk familieliv her i landet”. I tilsvaret sies dette knyttet til kollektivistiske (arrangerte) ekteskap: ”Det må for eksempel antas at Danmark ikke vil være forpliktet til å tillate familiegjenforening i en situasjon der partene ikke har hatt personlig kontakt forut for ekteskapsinngåelse, og der ekteskap inngås i forbindelse med et kortvarig møte mellom partene – typisk i et tredjeland – hvoretter det leveres inn søknad om ektefellegjenforening i Danmark”. Rollen som menneskerettighetskommissær for Europarådet er ikke juridisk, men politisk rådgivende. I sin kritikk av Danmark, og derav anbefalinger, fremhevet kommissæren blant annet enkelte navngitte innvandrerorganisasjoner som han mente burde få mer offentlig økonomisk støtte, noe han fikk bred kritikk for i dansk offentlighet. Han ble også kritisert for overhodet ikke å problematisere hva som er en bærekraftig innvandringspolitikk. |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2006 |