| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart |
Her er du: HRS - Forsiden > Islam > Fatima og imamenes fatwa

VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER!
Søk i rights.no


Inger Lise LIen Foto: HRSAv Inger-Lise Lien, forsker ved NIBR

Nylig døde en muslimsk kvinne av kreft i Oslo . Tynget av sorg prøver ektemannen, Ali, å få henne gravlagt. Han ringer den største moskeen, og blir sjokkert over at de nekter henne djanaza (begravelsesbønn). Forundret ringer han den ene moskeen i Oslo etter den andre og får det samme negative svar over alt. Han står der rådløs og fortvilet, med liket av sin kone. Må han sende det til Pakistan ? Noe slikt har aldri skjedd før. Finnes det en fatwa? Har de bestemt seg for at han er kafir –dvs. ikke muslim?

En av imamene sa det rett ut. ”Jeg vil aldri lese djanaza for en som er tilhenger av Perveze”. Men kona, Fatima , har aldri erklært seg som tilhenger av Perveze. Det er enkemannen, Ali, som har vært med i en moderne bevegelse, Tulo e Islam, som ble startet av Perveze. De høster stor respekt i Pakistan . Medlemmene er liberale og sekulære i sin tolkning, og ingen har forlatt islam. Ryktene hevder at imamene i Oslo betrakter dem som vantro. ” Å forlate islam er det farligste som finnes, da kan de skyte deg”, sier en pakistaner angstfylt til meg. ” Hvordan skal dette forstås? Men verken Fatima eller Ali har forlatt islam. Alis forbrytelse synes å være at han har deltatt i lesegrupper om Pervezes (1903-85) tekster, og det skal den døde konen straffes for.

Vi sitter tilbake med store spørsmål. Hva skal vi gjøre med menigheter i Norge som slutter seg til religionsfrihet for å kunne utøve sin egen virksomhet, men som oppfatter frafall som høyforræderi? Hva skal vi gjøre med menigheter som bruker den makten som vigsler og begravelser gir dem for å utstøte personer og familier de er uenige med? Disse hersketeknikkene blir spesielt kraftig innenfor islam hvor frafall (a post asi) er en forbrytelse som skal straffes med døden. Ifølge Sharia kan en melde seg inn i religionen, men ikke ut av den. Denne dødstrussel danner en tvingende ring rundt individenes tanker som skremmer dem til å holde seg innenfor ringen av det akseptable, og dette kan forhindre modernisering. Hvordan vil imamer i Norge oppføre seg ovenfor andre moderne fortolkninger av islam? Vil moderne former for islam forstås som ”a post asi” - som frafall? Hva vil straffen eller risikoen være i Norge? Dette bør Islamsk Råd svare på.

Muslimer her har krav på den samme rett til individuell religionsfrihet og ytringsfrihet som alle nordmenn. Det innebærer frihet til å tvile, og til å gå både ut og inn av religioner. Boikotten av Fatimas begravelse er et faresignal. Ingen muslim som sørger over tapet av sin kjære bør bli utsatt for en slik tortur som det Ali og hans familie ble utsatt for. Er Islamsk Råd enig?

Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005