| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Verdidebatten > Kunnskap eller fordommer? | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Publisert i Klassekampen 11.04.03 Kunnskap eller fordommer? |
Tiltakene Hege Storhaug m. fl. foreslår mot tvangsekteskap bygger på et ytterst spinkelt kunnskapsgrunnlag. «Kulturparadigimet» har – i det minste i sin populærvariant – alltid vært problematisk fordi det postulerer – implisitt og uten overbevisende dokumentasjon – vidtgående og stabile felles karakteristikker innenfor grupper og vidtgående underliggende ulikheter grupper imellom. Felles premisser underspilles, og man blir mer opptatt av polarisering enn av de åpningene felles premisser gir. Dette er Nore m. fl. inne på ved å peke på at boka ikke problematiserer «det norske», men de slår seg etter mitt skjønn på munnen ved fremdeles å tale innenfor kultur-diskursen. Nok om det. For spinkelt La oss vurdere dette forslaget. For det første: bygger det på kunnskap eller fordommer? Vårt kunnskapsgrunnlag vedrørende utilbørlig press fra foreldre overfor barn i innvandrermiljøer er ytterst spinkelt. Vi har Anja Bredals rapport fra noen år tilbake som dekker litt over 30 informanter som selv har søkt om hjelp. De er således ikke uten videre representative for flertallet. Gerd Fleischers forening har videre kontakt med et førtitalls personer som lever på flukt fra familien. Dersom en vurderer å lansere tiltak som griper inn i mange tusen mennesker selvbestemmelse på et helt sentralt område bør kunnskapsgrunnlaget være langt bedre. Fordommer På den annen side har Eva Khan, som hjelper ungdom truet av tvangsekteskap, nylig oppgitt at de aller fleste ungdommene med innvandrerbakgrunn som søker hjelp i slike konflikter finner frem til kompromisser og vender tilbake til familien (Dagsavisen 27. januar). Dersom tilstrømningen hadde vært stor og de registrerte bruddene med familiene mange, ville dette vært et argument for at Storhaugs virkelighetsbeskrivelse er riktig. Men Khans erfaringer – som selvfølgelig heller ikke er uttømmende – synes altså å peke i en annen retning. Konklusjonen er at den danske loven og Storhaug/Lindbekks forslag bygger på fordommer, ikke på kunnskap. Å frata mennesker rettigheter de har i dag på grunnlag av angivelig misbruk, men uten annen dokumentasjon enn enkelttilfeller og fordommer hos «ildsjeler» i majoritetsbefolkningen, representerer et meget alvorlig overgrep som de to bør tenke over. Flere krisesenter Dersom Hege Storhaug virkelig ville hjelpe ofre for tvangsekteskap burde hun også legge større vekt på utbygging av krisesentre som middel til forebygging og muligheter for å bryte ut av autoritære familiesituasjoner. Både Krisesentersekretariatet og uavhengige konsulenter har pekt på at det er behov for en betydelig utbygging. Som kjent er krisesentrene i år blitt avspist med langt mindre enn det de i følge en nøktern vurdering burde hatt. Men dette synes ikke være noe sentralt anliggende for Storhaug og Lindbekk. Det er imidlertid riktig at koplingen av ekteskap og rett til opphold skaper en spesiell situasjon. Storhaug har imidlertid ensidig fokusert på mulige negative følger av denne. Hvilke følger koplingen migrasjon/ekteskap i det store og hele har for miljøer som berøres av den, vet som sagt ingen i dag. Fornøyde Og «venstresiden»? Dersom den ikke innser at systemet slik det fungerer – og utvikler seg – i dag er et panisk forsøk på å opprettholde den hvite manns privilegier, bør den gå og få pusset brilleglassene. |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |