| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Vold og overgrep > Sentrale debatter > Anooshe-saken: Åpent brev til Dørum, Dåvøy og Solberg | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Fra Human Rights Service, Oslo 13. mai 2002 Anooshe-saken: Åpent brev til Dørum, Dåvøy og Solberg |
Det tragiske og meningsløse drapet av tobarnsmoren Anooshe Sediq Gholam har avdekket en rekke kritikkverdige forhold. Den norske staten mangler åpenbart grunnleggende kunnskap om kjønnsbasert forfølgelse, og konstruktive tiltak for å gi forfulgte kvinner og barn optimal trygghet og rettssikkerhet er mangelfulle. Human Rights Service (HRS) henvender seg derfor til øverste ansvarlig for rettssikkerhet i Norge, justisminister Odd-Einar Dørum, øverste ansvarlig for integreringsarbeidet, kommunal- og regionalminister Erna Solberg og øverste ansvarlige for barns rettigheter, barne- og familieminister Laila Dåvøy. Vi ønsker å påpeke svakheter i dagens system som er avdekket i Dagbladet siste to uker, og komme med forslag til løsninger som kan forebygge liknende drap. Brev fra Anooshe Når vi nå valgte å publisere brevet hennes (publisert i Dagbladet 14.05.02), er det av respekt for Anooshe og barna. En stemme som hennes er en stemme vi nesten aldri hører i det offentlige rommet. Brevet gir et sjeldent innblikk i en ung kvinnes (uverdige) liv. Samtidig fremstår Anooshe selv med en sjelden verdighet. HRS mener brevet er lærerik lesning, både for ministrene, andre beslutningstakere og folk generelt: hennes stemme har krav på å bli hørt, så kanskje andre forfulgte kvinner og barn unngår Anooshes skjebne. Feministisk perspektiv Forslag: Overnevnte faktum må ligge til grunn i integreringsarbeidet. Vi kan ikke forvente at folk med bakgrunn fra land som beskrevet over, har evne til å forstå eller stole på demokratiske spilleregler i det de flytter til Norge. Vi kan ikke forvente at barn og kvinner får oppfylt de rettigheter de har etter norsk lov (og internasjonale konvensjoner), hvis dette ikke praktiseres i land de kommer fra. Integreringspolitikken bør etter HRS' mening ha et mye sterkere kvinneperspektiv. I HRS kaller vi dette for feminin integrering, under mottoet: integrer mor, og 2/3 av jobben er gjort. Dette fordi mor, som i de fleste tilfeller har hovedansvaret for barna, da vil være bedre rustet til å integrere barna. Asylmottak Forslag: På asylmottakene skal det gis informasjon om kvinners rettigheter og muligheter i Norge. Dette krever også at personell på asylmottakene gis økt kompetanse om kulturell bakgrunn til ikke-vestlige asylsøkere. Denne kunnskapen bør ha et kvinneperspektiv. Flyktningpersonell kan da bedre tolke og avdekke undertrykking av kvinner og barn. Den samme informasjonen må også gis nyankomne kvinner som får opphold her gjennom ekteskap med menn bosatt i Norge, være seg om kvinnene kommer fra land som Marokko, Pakistan eller Thailand med flere. Etter HRS' erfaring er dette de mest sårbare kvinner i Norge: de kjenner ikke språket eller samfunnet vårt, har ingen nettverk, og er derfor totalt avhengig ektemannen og hans familie. Utvisning Forslag: I dag er reglene for utvisning at vedkommende må være ilagt en dom på tre måneders ubetinget fengsel. En bot for trusler om drap eller vold, bør vurderes som grunnlag godt nok for utvisning. Dette vil også kunne virke preventivt. Domsstolene bør videre instrueres til å prioritere saker som omhandler vold og trusler mot kvinner og barn. HRS er også kjent med at ektemenn som kommer til landet gjennom ekteskap gis anledning til å benytte alle muligheter for opphold i Norge, til tross for dom på grunn av drapforsøk og at kidnapping av barna er en overhengende trussel. I en av de konkrete sakene som vi kjenner (jf og Dagbladet 29.04.02) hadde tidligere ektemann etter avslag om opphold gjennom farskap, videre søkt asyl, som åpenbart var en grunnløs søknad. Da endelig avslag kom etter ett års saksbehandlingstid, søkte vedkommende arbeidstillatelse, som også må kunne betraktes som en åpenbar grunnløs søknad. Han tidligere kone, som er født i Norge, har nå levd i frykt for overgrep mot seg og barnet i hele tre år. Forslag: Det skal ikke være mulig for å utnytte lovverket på denne måten. Når det foreligger en dom som nevnt ovenfor, må det iverksettes tiltak som sikrer mor og barn øyeblikkelig, der blant annet vedkommende som har fått dommen utvises umiddelbart. Barnefordeling Forslag: I saker der det er dokumentert at en av foreldrene ikke er i stand til å ivareta sine barn, og også er en trussel mot barnas mor, bør barnevernet gis anledning til å gi mor forelderansvaret alene. Da slipper også ektefeller (eller tidligere ektefeller) å møte hverandre i rettssalen. Sikkerhet Forslag: Det bør settes ned et hurtigarbeidende utvalg med mandat å utarbeide tiltak for å begrense menns muligheter for å terrorisere og forfølge kvinner og barn. Fokuset bør være på mannen og de "rettigheter" han har i dag, versus kvinnenes situasjon og deres muligheter for å få oppfylt sine rettigheter. I tillegg må det utarbeides langt bedre sikkerhetsrutiner og –opplegg for kvinner og barn i utsatt posisjon. I dag er det etter vår erfaring helt tilfeldig hvilken hjelp truede kvinner og barn får. Med håp om at Anooshes tragiske død kan få positive konsekvenser for andre, |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |