Av Hege Storhaug
Saima frykter for livet sitt. Hun giftet seg av kjærlighet – uten farens samtykke. I dag bor hun på krisesenter med væpnet vakt foran døren. Mannen er fengslet, anklaget for kidnapping og sex. Saimas rike far står bak. Han truer med å drepe dem begge.
Jeg nekter å bli behandlet som ei geit eller en sau. To ganger ble jeg forlovet til velstående menn som likevel ble avvist av min far fordi han fikk bedre tilbud på meg. Da en rik lege ble presentert for meg, sa jeg nei. Jeg hadde møtt Arshad, og Arshad har alle de kvaliteter og ønsket meg av en ektemann; han respekterer meg, han gir meg omsorg og kjærlighet, og han er velutdannet, ser Saima (22).
- Jeg skjemmes over min families grådighet. De hadde ingenting å utsette på Arshad som menneske. De sa han er en anstendig mann. Men Arshads månedslønn på 5000 rupi (900 kroner), er bare halvparten av det jeg fikk i lommepenger hjemme, sier Saima. Hun forteller at en av mennene hun ble forlovet bort til, var en sjeik fra Emiratene. Han skal ha betalt 70 millioner rupi (11,5 millioner kroner), og blitt lovet å få gifte seg med Saima. Men hennes far brøt forlovelsen da pengene var trygt på hans bankkonto, forteller Saima.
POLITISK ASYL
KK treffer Saima på Dastak, et Norad-støttet krisesenter i Lahore. Bak lukkede dører og med væpnet vakt oppnevnt av retten etter at hennes far truet med å drepe henne, har Saima levd i usikkerhet og depresjon siden mars i fjor. Dagene går med til å skrive apellbrev til topp-politikere og søknader om politisk asyl til vestlige ambassader. Hun hadde tilsynelatende alt; trygghet, en kjærlig mor, de beste mulighetene for utdannelse, mer enn nok penger og et så klart hode at hun kan hele koranen utenat. Selv er ikke Saima i tvil om at hun som muslimsk kvinne kan gifte seg uten sin fars samtykke.
- Jeg kan ha min egen bankkonto, jeg kan drive min egen forretning, ja, jeg kan til og med bli statsleder. Så hvordan kan jeg bli nektet å velge ektemann selv? Spør hun.
Det var Saimas skarpe hode som førte henne til Arshad.
- Arshad hadde i en årrekke vært privat hjelpelærer for min yngre bror. Men ettersom familien min er svært religiøs, hadde Arshad aldri sett meg. Vårt hjem er arrangert slik at det ikke er kontakt mellom utenforstående menn og familiens kvinner. I en debattkonkurranse på college så Arshad meg for første gang. Jeg vant konkurransen, Arshad ble nummer to og kom over til meg for å gratulere. Gradvis ble vi glade i hverandre, sier Saima. Hun blar i bunken med private brev og avisklipp som omtaler rettssaken hennes, den mest omtalte kvinnesaken i 1996 i Pakistan. Hun viser fram et passbilde av Arshad.
- Han ble torturert på politistasjonen, men gjennom to brev forteller han meg at i fengslet lar de ham være i fred, legger hun tankefullt til.
FLUKTEN
Den 26. februar inngikk hun ekteskap med Arshad. De stakk av sammen etter en forelesning. På korrekt muslimsk vis undertegnet de ekteskapskontrakten med fire vitner og en muslimsk prest til stede. Forhåpningsfull dro Saima hjem til sin familie for å be dem om å arrangere bryllupsfesten.
- De svarte med slag og lukkede dører. Jeg ble låst inne på rommet mitt og fratatt mobiltelefonen. En legevenn av familien dopet meg ned. Mens jeg var sanseløs, fikk familien min meg til å undertegne en ”forklaring” på at jeg hadde blitt kidnappet av Arshad og var tvunget til å inngå ekteskapet. To uker senere forsto jeg at far planla å gifte meg bort til en velstående mann. Men jeg var jo allerede gift! For å unngå lovbrudd, lot jeg som om jeg var enig i deres planer. Vaktholdet rundt meg ble mildere, forteller Saima.
Hun klarte å flykte ved å klatre ned fra en terrasse i andre etasje. På gaten stanset hun en taxi for første gang i sitt liv og ba sjåføren om å ta henne til Pakistans mest anerkjente kvinnelige høyesterettsadvokat, Asma Jahangir.
RELIGIØSE FANATIKERE
På tross av at Saimas familie tilhører en fanatisk religiøs sekt, hadde hun en liberal oppvekst sett med pakistanske øyne. Hun gikk i jeans hjemme, hadde sin egen bil og var fri til å velge utdannelse. Atten år gammel valgte hun selv å iføre seg hijab – full tildekning med unntak av øynene.
- Min far dro meg med i forretningsselskap for å vise meg fram for potensielle ektemenn. For å beskytte meg selv fra å være et objekt til salgs, iførte jeg meg hijab. Min fortvilte situasjon i dag skyldes i utgangspunktet penger. På min bankkonto står det 1,4 milliarder rupi (ca. 23 millioner kroner). Jeg er en rikmannsdatter, Arshad tilhører lavere middelklasse. Etter at jeg har trosset min familie, handler det også om fars ære. Han vil ha meg tilbake under sin ”beskyttelse”. Heldigvis har retten så langt ikke etterkommet fars krav. Jeg vet at ”beskyttelsen” far hevder at han vil gi meg, er min sikre død, sier Saima.
TRUSLER OM VOLDTEKT
Saima får støtte av sin mor, sine søstere og sin svigerfamilie.
- Mor våger ikke å gå imot far. Han har alltid slått henne for de minste ting. Men jeg vet at hun elsker meg og at hun vil mitt beste. Min svigerfamilie er også på min og Arshads side. Men jeg har ikke kontakt med dem lenger. Etter at far og andre mannlige familiemedlemmer har truet Arshads mor og søstre med at de skal voldta dem, har Arshads familie levd i skjul. Jeg frykter for deres framtid dersom jeg og Arshad klarer å flykte til Vesten. Min familie kan ikke leve uten å gjenopprette æren. Klarer de ikke å ta meg og Arshad, vil de ta Arshads familie. Om framtiden sin har Saima få ord. Hun tar tankene med på en glideflukt før hun sier:
- Jeg har tapt kontakten med mor og mine søstre. Alle pengene kan jeg sannsynligvis se langt etter. Bare Gud vet hva framtiden vil bringe. Likevel vil jeg aldri la meg tvinge til å bryte ekteskapet med Arshad. Det er han jeg vil dele livet med, sier Saima bestemt, men samtidig med åpenbar frykt i stemmen.
Farens versjon: Hun er hjernevasket!
Saima har ikke noe imot at KK treffer hennes far, brødre og andre sentrale menn i storfamilien.
En telefon – og i underkant av en time senere hentes jeg av familiens sjåfør i en kostbar Pajero.
Far, onkel, fetter og to brødre, alle i muslimske klær og med skjegg, tar svært vennlig imot meg, takknemlige over at de får gi sin versjon av saken. Gjennom de sju timer formidles en annen virkelighet:
Saima ble kidnappet av advokat Asma Jahangir og Arshad. Saimas kamp er ”ekteskapet” med Arshad skyldes at hun er dopet på narkotika og hjernevasket. Asma Jahangir og Arshad tilhører en mafia som bedriver pengeutpressing. Ved blant annet å stille prostituerte jenter og kvinner fra krisesenteret Dastak til disposisjon påvirker Jahangir dommerne i rettssaken. Gjennom Saima-saken forventer Asma Jahangir at hun vil oppnå økt internasjonal økonomisk støtte i sitt arbeid for å ”ødelegge muslimske familietradisjoner og muslimske kvinners ærbarhet”. Dersom Saimas familie ikke får henne tilbake i sin varetekt, vil Saima bli drept av Asma Jahangir. Asma Jahangir vil deretter beskylde Saimas familie for drapet. Saimas far er svært vennlig og ydmyk gjennom hele samtalen. Han vil ikke la seg avbilde med begrunnelsen at profeten
Muhammed la ned forbud mot å etterlikne Guds skaperverk. I takknemlighet over at KKs medarbeider har tatt seg bryet med å lytte til deres versjon, tilbys jeg en luksusleilighet og bil med sjåfør hver gang jeg besøker Lahore.
(forts. neste side)
|