| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Integrering > Motstand for 21-årsgrense for ektefelleinnvandring | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Motstand for 21-årsgrense for ektefelleinnvandring |
Kommentar av HRS 13. oktober 2006
På en pressekonferanse i går la arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen frem sitt høringsforslag for bekjempelse av tvangsekteskap. Forslaget innebærer bl.a. en aldersgrense på 21 år for å kunne hente ektefelle utenfor EØS til Norge, og tre ulike typer tilknytningskrav. Morten Tjessem i NOAS mener reglene kun begrenser innvandringen. Rita Kumar, leder av KIM, Kontaktutvalget mellom innvandrere og myndighetene, mener en aldersgrense er i strid med menneskerettighetene, og påpeker at vi må ha like ekteskapsvilkår for alle som bor i Norge. I tillegg påpeker hun at verken land som England eller Frankrike, med mange innvadrere, har aldersgrense, og at Sverige "gjør de det også vi bør gjøre, satser tungt på forebyggende tiltak". Martin Eiebakke i innvandringsgruppa til Juss-Buss sier forslaget er femmedfiendtlig og vil begrense innvandringen. Aslam Ahsan, Ressurssenter for pakistanske barn, mener det vi risikerer er at unge fra de er 16-17 år blir utsatt for et stort press og at de kan bli holdt under streng kontroll helt til de fyller 21 år og et ekteskap kan bli inngått. Akhenaton De Leon i OMOD ser ingen sammenheng mellom mellom alder og bekjempelse av tvangsekteskap, som mener forslaget vil gjøre "vondt verre". Det er en måte å redusere innvandringen på. Afshan Rafiq (H) sier til VG Nett at reglene vil ramme unge jenter, da ett av vilkårene er at ektefellene ikke må ha sterkere samlet tilknytning til et annet land enn til Norge. "Det blir veldig uheldig for jenter med minoritetsbakgrunn, fordi de ofte forelsker seg og gifter seg med en mann som er noen år eldre enn dem," sier Rafiq, som tolker forslaget slik at myndighetene vil legge sammen kvinnen og mannens alder, og dele på to for å se hvor mange år de samlet har bodd i Norge før ekteskapet ble inngått. Rot med tall Misbruk av menneskrettigheter 1. Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse. Artikkelen, i alle fall slik vi tolker den, skal sikre både familien og det enkelte familiemedlem, men den favner ingen absolutt (herav kravløs) menneskerett knyttet til familiegjenforening. I denne sammenheng vil vi særlig påpeke det uheldige med den unyanserte bruken av begrepet ”familiegjenforening”: Flyktninger i Norge, eller de som har fått innvilget asyl, har ingen begrensinger hva gjelder å hente familie hit, hovedsakelig ektefelle og barn, gitt at de var gift før de ankom landet, og at ekteskapet er gyldig etter norsk rett (for eksempel kan en ikke få anerkjent mer enn én ektefelle). I en slik situasjon er altså familiegjenforeningen reell, da du gjenforenes med noen du faktisk har vært atskilt fra. Som flyktning/asylant har du heller ikke per definisjon noe annet land hvor familielivet de facto kan utøves, og rettigheten nedfelt både i EMKs artikkel 8 og FNs menneskerettighetserklæring artikkel 17, ivaretas. Hvis du derimot stifter familie ved å inngå ekteskap med noen i utlandet, dvs. familieetablering, vil situasjonen være annerledes. I FNs menneskerettserklæring (artikkel 17) sies ingenting om retten til å hente nyetablert ektefelle til den ene eller andre av partenes hjemland. Det samme forholdet fremkommer i EMK (artikkel 8), som ikke gir et ektepar rett til å velge hvilket land de ønsker å bosette seg i. Det finnes heller ingen dom i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen som har statuert krenkelse i forbindelse med en stats avslag på gjenforening mellom ektefeller. Tvert om fins det eksempler på dommer som avviser at et ektepar kan velge hvilket land de ønsker å bosette seg i, jf. dom i Den Europeiske Menneskerettighetsdomstol 28. mai 1985 (Abdulaziz, Cabales og Balkandi). EU har dessuten selv gjennom direktiv om familieinnvandring åpnet for at det enkelte medlemsland kan ha én ekteskapsalder nasjonalt og én høyere alder (21 år er foreslått) for at partene kan få innfridd familieetablering i det respektive medlemslandet. Begrense innvandring Den erfaringen som fremtrer i Danmark, og som HRS betegner som vellykket i forhold til de danske reglene for familieetablering gjennom ekteskap (med bl.a. 24-årsgrense og absolutt tilknytningskrav), er nettopp knyttet til nedgang i innvandring på bakgrunn av ekteskap, økning av innvandring på grunn av arbeids- og utdanningstillatelser, og sist, men ikke minst: økning av andelen innvandrere som begynner på - og fullfører - høyere utdanning. Argumentet med at reglene vil begrense innvandringen er slik sett bare en halv sannhet: Det vil begrense ektefelleinnvandringen, men etter all sannsynlighet øke arbeids- og studieinnvandringen. Men vel så viktig er det at unge med innvandrerbakgrunn faktisk gis mulighet til høyere utdanning. Spørsmålet er om en 21-årsgrense, versus en 24-årsgrense, for familieetablering i Norge vil gi denne type positive effekter? Andre land Les også kommentarer av HRS, der vi presenterer fordeler og ulemper med de danske reglene, og tidligere slakt av nye regler i Norge. |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2006 |