| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Religiøse symboler > Sentrale debatter > Hijabdebatten > Feminist med stiletthæl, hijab, skaut og/eller skjegg | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Publisert i Klassekampen 15. januar 2004. Feminist med stiletthæl, hijab, skaut og/eller skjegg |
Klassekampen, ved Kristin Engh Førde, gjør spørsmålet om hijab til et spørsmål om kvinneundertrykking eller ei (KK 22.desember 2003). Bakgrunnen er at Human Rights Service støtter grunntanken i Frankrikes holdning til at barn (!) i skolen ikke skal være bærere av prangende religiøse (og dermed også politiske) symbol. Dette får Klassekampen til å konkludere med denne intellektuelle (?) spagaten: ”Grunnen til at ingen norske feminister så vidt meg bekjent har gitt noen støtte til Human Rights Services kamp mot hijab er sannsynligvis at skautet, i motsetning til tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, rett og slett ikke oppfattes som en viktig feministisk sak. Norske feminister bruker heller ikke energi på å bekjempe stiletthæler… Det som derimot bør være en viktig sak for feminister er å fremme offensive krav som bidrar til at de som vil ta av seg hijaben, eller stiletthælene for den del, virkelig har frihet til å gjøre dette valget” (vår utheving). Engh Førde kan umulig å ha fått med seg hva vi har sagt om hijaben, la oss derfor oppsummere: Nr. 1. Vi snakker om barn (tydeligvis vanskelig å oppfatte i denne debatten). Nr. 2. Hvilke krav kan ”norske feminister” fremme som bidrar til at barn velger (!) å ta av seg hijaben? Nr. 3. Skautet brukte våre formødre hovedsakelig når vinden ulte fra nord, ved samlebåndet på filetfabrikken, eller når håret hadde trengt stell, men tiden var knapp. Når kvinnene dro til dans, derimot, viste de ”alt” de hadde i sin fulle prakt. Hijabens hovedfunksjon er å ikke hisse opp menn seksuelt, slik at de mister konsentrasjonen om sin viktigste oppgave; all oppmerksomhet til Allah. Nr. 4. Hijab er et religiøst plagg og symbol og uttrykk for et totalitært og teokratisk samfunnssyn – når ble stiletthæler det? Det er vel dessuten slik at ”norske feminister” har mobbet kvinner med stilett som ikke ”ordentlige feminister”? Nr. 5. Selvsagt henger hijab sammen med praksiser som arrangert ekteskap og kjønnslemlestelse. Den dagen land som Pakistan, Sudan og Somalia er totalt fri for hijab og dets like, er sannsynligheten stor for at flere av de andre praksisene er kastet på historiens skrothaug. Visa versa; dess mer hijab, dess mer menneskefiendtlige og udemokratiske praksiser. Dette synet kan kun gå hånd i hånd med å avvise det ”perfekte islamske fyrstedømme”, jamfør Norges sjefsmullah, Krekar, som mener Taliban har vært nærmest ”himmelen” på jord, og jamfør noens lengsel og urokkelige tro den på perfekte kommunistiske stat. Klassekampen sier videre: ”Poenget er at hijaben, som andre symboler, kan ha en lang rekke betydninger. Å gå ut fra at ’kvinneundertrykking’ er den eneste, eller nødvendigvis den viktigste, er usedvanlig enøyd. En politikk som ikke tar høyde for de varierende betydningene og verdiene kvinnene det gjelder legger i hijab-bruken, er direkte undertrykkende.” Ja, slik snakker er ”ekte feminist” – uten stiletthæl! La oss samle trådene igjen: Nr. 1. Temaet var barn og slør. Nr. 2. Ja, sløret er langt mer enn kvinneundertrykking. Det er også symbolet for ideen om over- og undermennesker, for den islamske staten styrt av Koranen og sharialovverk, for teokrati og målet om en verden underlagt religionsstifteren Muhammeds liv og tanker. Sløret er en negativ politisk kraft mer utbredt enn noe annet symboluttrykk i dagens verden, jamfør den iranskfødte islamprofessoren Mehdi Mozaffari ved Århus Universitet som sier: Islamisme er en totalitær ideologi på linje med nazisme, fascisme og bolsjevisme (www.au.dk). Og hva tenker så Klassekampen ved synet av hijab? En uskyldig jente/kvinne, litt eksotisk, stakkarsliggjort og undertrykt av ”oss”, stolt med en klar og positiv identitet? En tidligere tiders norsk ”tilslørt” Synnøve Solbakken? Min erfaring er denne: Svært få voksne kvinner med hijab vil ha meg som sin ”søster” – ikke før hun har overbevist meg om å marsjere taktfast og målrettet sammen med henne: Den islamske ”perfekte” staten – vi er på vei! En stat der demokratiet er totalt fraværende; bort med likeverd mellom mennesker (muslimer står over andre, både lovmessig og rettighetsmessig), bort med likestilling (kvinner skal adlyde ektemannen – hvis han oppfyller sin religiøse plikter, som er å forsørge og beskytte henne. Kvinner bærer djevelen i seg. Hun kan, med sin skjønnhet, føre menn bort fra dyden. Menn må derfor beskytte seg mot dem), bort med religionsfrihet (unntak her er vel når ikke-muslimer konverterer til islam), og bort med ytringsfrihet (”sannheten” er jo (ut)trykt mellom to permer). ”Bør norske feminister arrangere hijab-bål for sine muslimske medsøstre”, spørres det? Hjelpe, trøste og bære. Men egentlig saliggjørende klargjørende: Endelig fikk vi frem i klartekst den oppsplitting som har skjedd i Norges befolkning de senere år. De og vi. Bort med fellesskapet. Bort med limet som kan holde oss sammen som én nasjon – en nasjon med et felles grunnlag av umistelige verdier som vi alle med stolthet kan vifte med flagget for på 17.mai. Dessuten: kan en norsk feminist være en sekulær muslim? Av begge kjønn? Eksempelvis en Jeanette og en Walid al-Kubaisi ? Kan en norsk feminist være en mann – en Steinar Lem ? Kan en muslimsk medsøster være en person som ikke får lov til å være vår søster? Kjære Klassekampen og co: De problemene vi har i dag, kan ikke løses på den måten vi tenkte da vi skapte dem. |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2005 |