| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Religiøse symboler > Sentrale debatter > Hijabdebatten | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Hijab- og slørdebatten i Norge |
Kurdisk jente overfalt for feil bekledning 18.06.07: ”Jeg tror kanskje de ble provosert av hvordan jeg går kledd og at jeg ikke bruker slør”, sier den 18-årige kurdiske jenta, benevnt som ”Fatima”, som også ble kalt hore før hun ble slått, oppkloret og sparket av et ukjent pakistansk ektepar midt på dagen i Oslo sentrum, skriver Dagbladet. ”Fatima” er ikke hennes egentlige navn, da hun ikke tør stå frem i frykt for nye overfall. Vant kontrovers om hijab på jobb 15.06.07: Kleskjeden Oscar Jacobsen på Steen & Strøm i Oslo, brøt diskrimineringsloven da Nafeesah Badrkhan ble sparket fordi hun brukte hijab på jobben, mener Diskriminerings- og likestillingsombudet (se også sak under). Badrkhan bør også få økonomisk erstatning fordi hun ble diskriminert på bakgrunn av religion, mener ombudet. Kleskjeden legger seg flat, ifølge Dagsavisen.no. Kleskjeden har argumentert mot hijabet med at en mannlig ansatt med lue eller cap også er uakseptabelt. Badrkhan ble ansatt uten skriftlig kontrakt, og kjeden vil nå gå gjennom sine ansettelsesrutiner. Ny hijab-konflikt 23.04.07: I helga meldte Dagsavisen.no om en ny hijab-konflikt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Denne gangen er det klesforretningen Oscar Jacobson Norge AS, lokalisert hos Steen & Strøm i Oslo, som ikke godtar at deres ansatte bærer hijab. Nafeesah Badrkhan (30) begynte å jobbe i forretningen i mars, men måtte slutte etter noen uker fordi hun bruker hijab. "Jeg synes det er sjokkerende at det fremdeles er slik at muslimske jenter ikke kan jobbe hvor som helst bare fordi de bruker hijab," sier Badrkhan. Det er også uenighet om hvorvidt Badrkhan ble ansatt med prøvetid eller ikke. Sjefen, Arve Berntsen, sier til Dagsavisen at det var en måneds prøvetid, noe Badrkhan avviser: "Det må da være ulovlig å ha en prøvetid fordi man bruker hijab. Berntsen mente det var 10 prosent av eldre norske menn og kvinner som kunne reagere på at jeg hadde på meg slør, og han sa han var redd for disse kundenes mening. Men i virkeligheten mistet jeg jobben fordi noen ansatte i andre butikker på Steen & Strøm og Oscar Jacobsens sjefer i Sverige hadde reagert på at jeg brukte slør, og Berntsen lyttet på dem." Hijab-nekt på sykehjem 21.02.07: Nasjonale retningslinjer etterlyses nok en gang, hva gjelder hijab i jobbsammenheng. Da en elev ved Lønborg videregående skole troppet opp på et sykehjem da hun skulle ut i praksis, iført lang hijab, fikk hun beskjed om at det ikke gikk, melder Bergens Tidende.no. Begrunnelsen var hygieniske årsaker. Saken fikk rektoren ved skolen til å kontakte Hordaland fylkeskommune for å be om retningslinjer for fremtidige saker. I en e-post til fylkets opplæringsavdeling ber rektor Systad om råd. Hun sier vi ikke kan tvinge unge muslimske jenter til å ta av seg hijaben uten at de vil komme i stor konflikt og vansker med fedre, religiøse ledere m.m, skriver hun. Saken løste seg derimot ved samtaler og enighet om bruk av et lite tørkle knyttet rundt hodet. Skulle problemet eskalere, noe som det tilsynelatende vil gjøre i årene fremover, vurderer sykehjemmet å produsere egne uniformshijaber. Forbud mot niqab kvinnediskriminerende, men kan vi gå naken? 12.02.07: Det er sjeldent muslimske kvinner, og i særdeleshet konvertitter, er på banen når det gjelder diskusjoner om kvinnediskriminering - bortsett fra når det er snakk om eventuell begrensning av religiøs bekledning. I dagens Klassekampen.no kan vi lese at den norske muslimen Sandra Maryam Moe, styremedlem og leder for kvinneavdelinga ved Tromsø Islamske Senter (Alnoor), hevder niqabdebatten handler om kvinnenes rett til å bestemme over egen klesdrakt. Moe uttaler også følgende til Klassekampen: "Jeg synes det er et problem at en i den offentlige debatten blander sammen religiøse symboler som hijab og niqab med undertrykking av kvinner som eksisterer i enkelte kulturer, men som ikke er en del av islam; æresdrap, tvangsekteskap og omskjæring av kvinner," seier Moe. Ja, Moe, for det er vel viktigere å påpeke at dette ikke har noe med islam å gjøre, enn å arbeide for å stoppe æresdrap, tvangsekteskap og omskjæring av kvinner? Vi støtter oss heller til BT.nos leder som hevder følgende: Det er ikke er forbudet som er farlig, da en så demonstrativ synlighet som ansiktssløret er nettopp med på å stenge mennesker ute fra å være delaktige i det norske samfunnet. Å tillate niqab i situasjoner der både verbale og ikkeverbale uttrykk er viktige, vil være å gi en særlov til en liten gruppe mennesker. For å sette det på spissen: Det er heller ikke tillatt å gå naken på jobb. Forbud mot niqab er farlig, hevder Kutal (SV) 09.02.07: Gülay Kutal, leder for SVs etniske likestillingsutvalg, mener at et forbud mot niqab på universiteter og høgskoler, slik som studieleder Lars Gule ved Høgskolen i Oslo (HiO) foreslår (se sak lenger ned på siden), vil virke provoserende, skriver Klassekampen.no. Ifølge Kutal kan ikke kvinneundertrykking fjernes ved forbud mot et symbol, samtidig som hun hevder at ”noe som kan symbolisere kvinneundertrykking kan også være frivillig brukt”. Videre mener Kutal at Gule må svare på hvor mange som går med tildekket ansikt før han tar til orde for et forbud, og at man må snakke med jentene som er tilslørt – og deres familier. Kutal hevder også at: ”Hvis man forbyr niqab, finner man aldri ut hvorfor en intellektuell person som vil bidra til samfunnet ved å ta utdanning kan frivillig velge å segregere seg i det samme samfunnet.” Leder for Muslimsk Studentsamfunn, Mohammad Usman Rana, støtter Kutal, og fremhever dialog som et sentralt virkemiddel. Han påpeker at ansiktsslør ikke er påbudt i islam - slik som vanlig hijab: ”Av den grunn fortjener ikke fenomenet den oppmerksomhet det får i norske medier,” sier han. Safia Yusuf Abdi, Mangfold i Arbeidslivet, mener at ansiktsslør ”dreier seg om at man kan ha på seg hva man vil i en demokratisk verden. Så lenge jentene selv velger dette, må vi respektere dette,” sier Abdi. Hun hevder videre: ”Europa er ikke vant til dette, fordi ansiktsuttrykk er viktig her. Men det kan endre seg.” Ilham Hassan, leder for somalisk studentersamfunn, hevder at hun bare vet om tre i Norge som bærer ansiktsslør, og at disse ikke studerer. Informasjonsleder i det europeiske rådet for religiøse ledere, Shoaib Sultan, er heller ikke enig i forbud, og tror det vil få flere til å bære ansiktsslør i protest. Stortingspolitiker for Ap, Saera Khan, støtter derimot et forbud i det offentlig rom, noe også Sadia Hussain og Sajila Anwar, medlemmer i Amnestys gruppe som jobber med minoritetsgruppers utfordringer i Norge, gjør. De mener at et slikt forslag ikke vil krenke de grunnleggende menneskerettighetene. Forbud mot niqab på utdanningsinstitusjoner 08.02.07: Forbud mot tildekning av ansiktet ved universitet og høyskoler ble diskutert internt i studieseksjonen ved Høgskolen i Oslo (HiO) på mandag. Studieleder Lars Gule ved HiO støtter et forbud mot niqab og andre former for tildekking av ansiktet, melder Dagbladet.no. Gule mener tildekning ødelegger for kommunikasjon elever mellom og mellom lærer og elev, og at dette skaper psykisk usikkerhet. Han stiller spørsmål ved kontroll av identitet ved eksamen dersom elvens ansikt er tildekt. Gule mener også at en sosialarbeider, lege eller sykepleier med tildekt ansikt vanskelig kan utføre en forsvarlig jobb. Å forvente at man i det hele tatt skal bli ansatt i slike yrker med tildekt ansikt, hevder Gule er urealistisk. Gule vil imidlertid ikke ha et generelt forbud mot tildekning i det offentlige rom, slik enkelte belgiske byer har innført, og som Nederland vurderer å kopiere. Se relaterte saker Snille piker bærer hijab 01.02.07: Hanan, 17 år og med opprinnelse fra Marokko, møtte vi i gårsdagens Migrapolis på NRK. Til NRK.no forteller Hanan at hun hadde vokst opp i et miljø med bare norske venner, da 11. september kom. Da våknet hun. " Etter den dagen sto jeg foran speilet og spurte meg selv ”Hvem er jeg egentlig?” Jeg er muslim, tenkte jeg. Da fant jeg ut at det var riktig å bære hijaben." Nederlandsk hijab eksporteres til Norge 11.01.07. Nederlandsk hijab promoteres i Norge med støtte fra den nederlandske ambassaden i samarbeid med Norsk Form og Norsk design- og arkitektursenter (se også sak under). På et seminar i går kunne vi høre en helfrelst hijab-elskende designer fremme sitt nye produkt. Van der Bremen mente at ikke-muslimer burde bruke hijab likeså gjerne som muslimer. Hva stoff og tekstiler angår, var det viktig at stoffet ikke er gjennomsiktig, sa hun. Van der Bremen var imponert over kvinner som badet med klær på, og derfor har hun utviklet en svømme- og bade-hijab også. I tillegg hevdet hun at burkha var en annen og fin måte å dekke seg til på, og de fleste kvinner i for eksempel Afghanistan, gikk med burkha helt frivillig, påstod hun. Alle som bruker hijab, uansett hvor i verden, gjør det også frivillig, sa hun. Hijab er derfor demokratisk, sa designeren. Van der Bremen har selv valgt å gå uten hijab, sa hun, og la til at hun heller ikke har konvertert til islam. Hva synes så de hijab-kledde jentene i Norge om van der Bremens produkter? Leder Ambreen Pervez (28) i Pakistansk Studentersamfunn er glad for at den nye gym-hijaben er kommet, men hun liker ikke at den er i ferd med å bli moteplagg: ”Jeg har prøvd å trene med en vanlig hijab, og det er ikke lett,” sier hun til Aftenpostens OsloPuls. Derfor er hun glad for gym-hijaben, men vil ikke at den skal på catwalken: ”Skal man gå med hijab, må man forstå meningen bak. Det skal ikke være slik at man den ene dagen tar på seg hijab fordi det passer til resten av antrekket, og neste dag lar være å gå med den,” sier hun. Hun får støtte fra venninnen Farida Khan, som håper hijab blir mer synlig i motebildet og dermed normalisert. Men brukeren må vite hva hijab handler om: ”Om en kvinne går med hijab og miniskjørt, har hun misforstått poenget,” sier Khan. Kanskje det nettopp er det vi skal gjøre når værforholdene byr seg? Toppløs på stranda i bade-hijab? Miniskjørt, singlet med bar mage, og tennis-hijab? Slike kombinasjoner ville kanskje ført til fornærmede imamer, og av våre politikere blitt karakterisert som krenkende og uklokt – og ambassadene i Teheran og Damaskus settes i brann, Utenriksdepartementet sponser ny tur på religiøst lærde som skal sikre at vår regjerings unnskyldninger når frem til Yusuf al-Qaradawi, og vi alle kan puste beroliget ut igjen, etter å ha pustet inn ny lærdom om hvordan forvalte ytringsfriheten med respekt og ydmykhet overfor religiøse følelser. Eller var det politiske følelser? Designet hijab til gymnastikk 05.01.07: En nederlandsk designer har laget en hijab for gymtimen, melder Oslopuls.no. Det er den nederlandske designeren Cindy van den Bremen som har laget hodeplagget, som hun selv kaller Capsters. Hun har samarbeidet med imamer og muslimske kvinner for å gi unge jenter det hun kaller "et praktisk og trygt plagg for gymtimene." Om noen dager kommer designeren til Norsk Form i Oslo for å holde foredrag. "Dette er et godt eksempel på hvordan design kan brukes som et konstruktivt verktøy for å bygge bro over kulturelle og sosiale forskjeller," sier Charlotte Sætre i Norsk Form. Sætre sier at plagget er ment å være mest mulig praktiske for jenter i fysisk aktivitet. Man kan undres på om det ikke er mer praktisk uten? Statsråder vil ikke ha forbud mot ansiktsslør, men VG vil 22.11.06: Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen ser helst at kvinner ikke har tildekt ansikt i samtaler med han: "Jeg ville ha spurt om samtalen kunne skje ansikt til ansikt. Men hadde det ikke vært mulig for kvinnen, ville jeg ikke ha avbrutt samtalen," sier Hanssen til Dagsavisen.no. Også finansminister Kristin Halvorsen (SV) og fornyings- og administrasjonsminister Heidi Grande Røys (SV) synes det er en fordel at det ikke blir brukt slør i et møte. Men ingen av dem vil ha noe generelt forbud, for som Hanssen sier: "Jeg har ikke dette til vurdering og klarer ikke å se behovet." Men avisen VG har derimot et mer klart syn: På lederplass i dagens VG gir avisen støtte til den nederlandske regjeringens forslag om å forby ansiktsslør på kvinner i det offentlige rommet. Avisen mener et slik forbud ”markerer en klok prinsipiell holdning”. VG sier videre at ”Ansiktssløret er et ytre tegn på at kvinnen har en underordnet stilling i forhold til mannen. I et samfunn som tilstreber full likestilling mellom kjønnene, virker dette noe nær provoserende. Men ansiktsdekkende slør er også en uting av rent praktiske grunner (…) Når en religion eller tradisjon pålegger mennesker å dekke til ansiktet, blir det på en måte det samme som å ta fra dem identitet. Slik vil vi ikke ha det i Norge; vi vil ha et åpent samfunn der det må være et minstekrav at folk viser ansiktet”. Les om religiøse symboler generelt Ikke ansiktsslør på Chaudhrys kontor 21.11.06: SV-politikeren Akthar Chaudry, ønsker at muslimske kvinner som besøker han på kontoret, skal fjerne eventuelt ansiktsslør. Dette skriver Chaudhry i et innlegg på hjemmesiden sin, melder Dagsavisen.no. Chaudhry får støtte av Aps Saera Khan og konvertitten Lena Larsen. Ullevål sykehus tilbyr de ansatte hijab 15.11.06: Muslimske ansatte kan nå velge egne uniformshijaber som er laget av sykehuset. Bakgrunnen for det nye tilbudet er en konkret forespørsel fra en ansatt, og sykehuset valgte da å lage egne hijaber som passer til uniformen og som kan vaskes etter bruk. Marie Aakre i Rådet for sykepleieetikk skrev nylig i en kronikk i fagbladet Sykepleien at: "Hva gjør en hijab eller andre tydelige religiøse kjennetegn med 'det gode møtet' med dem vi er til for? Et møte preget av likeverd, respekt og åpenhet for den sykes beste er vår alles hovedforpliktelse. Det fins faglige og etiske grunner til at hjelpere i helsetjenesten tilstreber et samlende, felles utgangspunkt for kontakt og kommunikasjon som optimaliserer den sykes behov for å bli møtt, sett og forstått. Hvilke konsekvenser kan det da ha for den syke at religiøse kjennetegn dominerer så sterkt i møtet at de er umulig å overse? Vi vet at mange i vårt land fortsatt har svært ulik grad av kunnskap, forståelse og trygghet i møte med mennesker fra andre kulturer. Skal syke, sårbare mennesker få slippe de krevende, ukjente og utrygge møter når de søker helsehjelp? En burka eller et kors kan prege førsteinntrykket så sterkt at det skaper unødig avstand. Gjør religiøse kjennetegn noe med forvaltning av makt og avmakt mellom hjelper og pasient? Dette handler om mer enn å lære seg språket. Alt som kan hemme de modige samtaler og de sårbare møter bør dempes. Er ikke vår iver etter å imøtekomme andre religioner og kulturers behov å sette hensynet til de ansattes behov over pasienthensyn?" Hege Storhaug i HRS sier til Nettavisen "Hijaben gir meg assosiasjoner til nazistenes jødetegn og hakekors. Det første fordi kvinner skal være underdanige i islam, og det andre fordi islam er overlegen andre religioner," som ber sykehusets ledelse om å trekke tilbake hijabtilbudet. Hun mener sykehus og andre offentlige rom burde være fritt for religiøse symboler, uansett trosretning, og utfordrer likestillingsministeren Karita Bekkemellem om å se på retningslinjer for offentlige institusjoner. Presseansvarlig i Norsk Sykepleier Forbund sier til HRS at de ikke kjenner til Ullevål sykehus sin beslutning om å innføre hijab til uniformen. Forbyr heldekkende slør i norsk skole 21.06.06: Utdanningsforbundet gir nå den enkelte kommune anledning til å forby heldekkende slør på elever, melder NRK.no. I Frankrike, der all bruk av religiøse hodeplagg eller andre prangende religiøse symboler er forbudt i skolen, var motivet bak forbudet å demme opp for islamismens økende innflytelse i skolen. Den norske regjeringen argumenterer derimot ikke ut fra verdier, men viser til læringshensyn som årsak til forbudet. Osloskolene vil innføre forbud mot heldekkende slør.
Hijab til besvær 15.05.06: En undersøkelse fra Sverige avdekker at kvinner som bærer hijab blir trakassert, spyttet på, kalt terrorister, og umyndiggjort. I tillegg antar mange at hijabkvinnene er undertrykte, dårlig utdannet og ikke behersker det svenske språket. I undersøkelsen har det deltatt 90 kvinner som bærer hijab. Utvalget er ikke tilfeldig valgt, hvilket gir at resultatene kan være skjeve. Likevel er det opp mot 62 av kvinnene som oppgir at de har følt seg dårligere behandlet enn andre på grunn av at de bruker hijab, melder Dagbladet.no At det er stadig flere kvinner som går i hijab bør ikke være overraskende for noen, da dette har vært en trend i Europa over flere år - sammen med økt islamisering i en rekke muslimske land. Undersøkelser fra eksempelvis Danmark har da også avdekket at etterkommerne, både andre- og tredjegenerasjon, kan bli langt mer konservativt religiøse enn sine foreldre. Forklaringen synes å være at unge muslimer i økende grad bruker Internett for å lære om islam, og stort sett de fleste islamsider på nettet påbyr kvinnene å tilsløre seg. I tillegg har den økende andelen muslimer i Europa ført til stigende oppmerksomhet, og forventing om, at kvinnene skal bære hijab. For eksempel selges hijab ved iallefall en av moskéene i Oslo. Dagbladets artikkel sier derimot ingenting om at det kan synes som om småjenter i økende grad blir hijab-bærere. Mon tro om disse småjentene har valgt det selv? Mobber de uten hijab 05.10.05: Det bekreftes nå fra ulike hold at bruk av hijab i Norge er økende. Dette hevdet HRS ved flere anledninger i fjorårets hijab-debatt. Vi møtte da krass motstand fra blant annet høyeste skolehold, ved statstråd Kristin Clemet. Vi påpekte også at bruk av hijab vil presse hijabet på jenter og unge kvinner som ikke ønsker det. Dette kommer klart frem i dagens Dagsavisen.no. Rektor Anne K. Bech Skogen ved Bredtvet videregående skole sier: ”Vi har hatt episoder der jenter med skaut har beskyldt de andre for å være løse på tråden, eller for å være horer.” Aslam Ahsan slår derimot fast at bruk av hijab ikke skaper problemer for integreringen. Furkan Kofi (19) er klar i sin mening. Hun hevder at en muslimsk kvinne som ikke dekker til håret ikke kan kalle seg selv muslim. Da hun gikk på ungdomsskolen dekket hun seg ikke, for der hadde hun mange norske venner. På videregående tok hun derimot på seg sløret for å få aksept. Også Mona (36) fra Somalia vet hva hun mener: ”Koranen sier du kommer til helvete om du ikke bruker hijab. Vi har ikke noe valg. De kvinnene som lar det være er ikke muslimer”, sier Mona. Nei til ansiktsslør i Osloskolen 04.10.05: Byrådet i Oslo gjorde i går vårt utsagn om handlingslammede politikere til skamme. På bakgrunn av at to somaliske jenter møtte med niqab ved Oslo Handelsgymnasium, og rektor Engløk Lae etterlyste politiske løsninger, besluttet byrådet i går at det ikke lenger er tillatt å bære ansiktslør i Osloskolene. Maskerte elever, hukommelsestap og handlingslammede politikere 03.10.05: To somaliske jenter møtte denne høsten til skolestart på Oslo handelsgymnasium med slør som kun viser øynene, den såkalte niqab, melder Dagsavisen.no. Rektor ved skolen, Eli Engløk Lae, opplever situasjonen som problematisk, men mener dette er en sak som må løses politisk. Spørsmålet er om hun i det hele tatt kan forvente noen hjelp fra den kanten, da de fleste politikerne ikke synes å vite hva de skal mene om disse islamske symbolene: Skal det godtas i religonsfrihetens navn, eller er tildekking i det offentlige rom en uverdig seksualisering av jenter, som dertil er med på å opprettholde en inndeling i "hore" versus de "ærbære"? Er den islamske maskeringen av jenter et politisk symbol? Er denne maskeringen en ønsket utvikling i Norge? Rektor Engløk Lae kan heller ikke forvente noen særlig støtte fra Utdanningsetaten i Oslo. Informasjonsleder Marianne Brynhildsen hevder i Dagsavisen at skolen må legge forholdene best mulig til rette, slik at jentene kan gå med den klesdrakten de vil. I tillegg hevder hun at de ikke tidligere var kjent med problemet. Sistnevnte må i så fall tillegges svikt i kortidshukommelsen - det er bare om lag ett år siden debatten om slør i skolen raste i Norge, ikke minst knyttet til lovforbudet i Frankrike og forbudet mot å tildekke ansiktet i svenske skoler. HRS har hevdet ved flere anledninger at det er en økt tildekking av jenter i det offentlige rom, noe som ikke minst er synlig på skolene. Vi har fått liten støtte for vår påstand, men nå hevder også Kari Voght til Dagsavisen.no at den muslimske tildekningen øker i det offentlige rom. Se også HRS' pressemelding Skolejenter med hijab - la dem slippe! 13.08.04: Snart er skoleferien slutt, og på ny vil mange småjenter møte på skolen iført det islamske hodeplagget, hijab. I denne forbindelse velger Forskningsrådets nyhetsmagasin, Kilden, å publisere en artikkel som atter en gang promoterer boka "Hijab i Norge". Da boka kom på markedet for noen måneder siden, ble det reklamert med at den var et "akademisk tilsvar" på den offentlige debatten om småjenters bruk av hijab og forslaget om at hijab bør forbys i norsk grunnskole. Men samtlige norske forfattere av boka ønsker ikke forbud mot hijab i grunnskolen, og de aller fleste ser heller ikke småjenters bruk av hijab som "noe problem". Dette ensidige bildet er boka også blitt kritisert for. Les artikkelen hos Kilden Hijab er tvangstrøye, sier kjent feminist 20.02.04: Den anerkjente journalisten og feministen, Astrid Brekken i NRK, advarer politikere og andre mot å bagatellisere sløret. I en PS-kommentar på radio sier Brekken: ”Dei som kjem med ironiske parallellar om tradisjonen med bruk av skaut og andre hovudplagg i det norske samfunnet – skal vi forby dei? – forstår lite av kva denne debatten dreier seg om… For hijab er ikkje berre eit skaut. Det er ei reell - og symbolsk - tvangstrøye.” Les hos NRK.no 17.02.04: Muslimsk Høyre- politiker krever skautforbud. Les hos Aftenposten.no |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected] © HRS 2002 - 2007 |