| HRS - Forsiden | Om rights.no | Om HRS | Kontakt HRS | Bli HRS - venn i dag ! | In English | Lenker | Anbefalt litteratur | Nettstedskart | | |
Her er du: HRS - Forsiden > Religiøse symboler > Sentrale debatter > Hijabdebatten > Forbud mot religiøse symboler i skolen vekker sterke følelser | |
VIKTIGE SØKEOPPLYSNINGER! |
Forbud mot religiøse symboler i skolen vekker sterke følelser |
Frankrike vurderer lovforbud blant annet mot prangende religiøse symboler i skolen, der president Jacques Chirac i dag skal ta en avgjørelse. Dette har fått media i andre land, deriblant Norge, til å rette søkelyset på denne problematikken. Mot denne bakgrunn er det blitt fokusert at HRS støtter det lanserte lovforbudet i Frankrike. I tillegg fremheves at HRS ønsker et lignende lovforslag velkomment i grunnskolen i Norge. Å eventuelt forby religiøse symboler i grunnskolen, har vakt enorm oppmerksomhet - og sterke følelser. Mens gårsdagen i HRS var preget av å springe fra media til media, har dagen i dag vært preget av avisjournalisters ønske om intervju - og av å besvare henvendelser på telefon og e-post hva gjelder vår holdning til religiøse symboler i grunnskolen. Langt de fleste henvendelsene er svært positive, ikke minst fra minoritetsmiljøene selv, men noen er også svært negative. Felles for de fleste, er at de er svært følelsesladede. Det er ingen tvil om at religiøse symboler vekker mange og sterke følelser, og at de har stor betydning i manges liv. Eller har hatt. Flere forteller om hvilken betydning religiøse symboler hadde for dem - og om kampen for å velge vekk et pådyttet religiøst åk. Dette gjelder like gjerne kristne som muslimer. Andre prøver å "overbevise" oss om at de religiøse symboler de bærer, er en del av deres identitet og er basert på et personlig, fritt valg. Vi er ikke i tvil om at begge parter har (like) rett. Er svaret forbud? Vi er også opptatt av at det er religionsfrihet i Norge. For oss betyr religionsfrihet at enhver gis mulighet til å velge selv. Og det er nettopp dette som er sakens kjerne: det frie valg. Slik sett er vi svært misfornøyd med at barn blir bærere av foreldrenes religiøse overbevisning, både fordi det forteller at barna ikke nødvendigvis gis mulighet til å velge selv (hvor blir det av religionsfriheten da?) og fordi det kan være til hinder for utviklingen av et selvstendig individ. Selvsagt vil foreldre/foresatte oppdra sine barn tett knyttet til egen overbevisning om hva som er rett og galt, og hvilken "vei som er den rette". Men de samme foreldrene burde jo være glade for at deres barn får anledning til å møte meninger og holdninger som er forskjellig fra det hjemmet (eventuelt miljøet) representerer. Det er en rekke jenter med annet opprinnelsesland enn Norge som er engasjert i HRS. Noen av disse er muslimer (noen bærer endog slør) andre tilhører andre religioner eller ingen religion. Slik sett spenner vi over et bredt spekter. Vi møter stadig jenter/kvinner (det er altså ikke ”engangstilfeller”) som forteller om en oppvekst der de ble fratatt muligheten til å lære å ta egne valg. Satt i relasjon til at kvinner, i mange religioner, er forventet å ha en underdanig rolle eller har en lydighetsplikt overfor mannen, er det kanskje ikke så underlig at de samme kvinnene ikke læres opp til å bli selvstendige individer? Da kan vi også spørre om hvor det blir av likestillingen mellom kjønnene? Det handler også om seksualitet: Hijab versus stringtruse En annen ting er at det i hovedsak er de samme barna som er tilslørt som også fratas retten til å være delaktig på alle skolens aktiviteter (svømming, leirskoler, klassefester, utflukter, kan ikke dusje sammen med andre eller må dusje med klær på osv). Vi må spørre oss selv om dette er en utvikling vi ønsker? Grunnskolen som "nøytral sone" Vi bør jobbe for en sterk offentlig grunnskole, der alle barn har de samme rettigheter og plikter, og der vi lærer barna til å bli selvstendige, reflekterende mennesker. I denne sammenheng vil vi også understreke at vi er imot religiøse privatskoler på grunnskolenivå. Samtidig kan det være på sin plass å påpeke at ett av argumentene i denne debatten har vært at hvis religiøse symboler ikke er ønskelig i den offentlige grunnskolen, vil flere (foreldre) velge et privat skolealternativ for sine barn - og dette vil medføre økt segregering i samfunnet. Det er underlig at KrF, som nettopp har vært en sterk pådriver for at det skal bli lettere å opprette private skoler i Norge, nå mener at privatskoler fører til økt segregering. I alle fall påsto de det motsatte for kort tid siden. Foreldre har ikke bare rettigheter, de har også plikter |
|
<< >> |
|
Human Rights Service (HRS) Møllergata 9, 0179 Oslo - Norge Tlf: (047) 22 33 80 00 [email protected]© HRS 2002 - 2005 |